שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > עורכי דין: כיצד תתגברו על "מחסום כתיבה" בעבודה?

חדשות

עורכי דין: כיצד תתגברו על "מחסום כתיבה" בעבודה?, צילום: istock
עורכי דין: כיצד תתגברו על "מחסום כתיבה" בעבודה?
29/10/2019, עו"ד לילך דניאל

חלק נכבד מעבודת עורכי הדין הוא העיסוק בכתיבה של מיילים, כתבי טענות, מאמרים וכד'. אך גם הכותב הטוב ביותר נתקל לא אחת ב"מחסום כתיבה" שמונע ממנו להפיק תוצר טוב ומקצועי בעבודה שלו. הנה כמה עצות שיעזרו לכם להפסיק לבהות בדף הריק

כתיבה תופסת נתח ניכר בחיי היומיום של עורכי הדין. בין אם מדובר במאמרים לאתר האינטרנט שלכם, ניוזלטר שיווקי של המשרד, מכתבים לרשויות, מיילים, בקשות או כתבי טענות לבתי המשפט - יכולת התנסחות טובה בכתב היא אחת התכונות הקריטיות להצלחתו של עורך דין. עם זאת, כל כותב, גם אם כתיבתו היא מקצועית וגם אם היא ספרותית-אמנותית, עשוי להיתקל מדי פעם ב"מחסום כתיבה" – מעין תחושת "תקיעות" שבה המילים פשוט לא זורמות באופן חופשי והמחבר מאבד את היכולת להפיק יצירה חדשה או חווה האטה כלשהי.

הסיבות לכך יכולות להיות מגוונות, לדוגמה נטייה טבעית לדחיינות, לחץ נפשי, חשש מטעויות, עבודה תחת דד ליין (עניין שעורכי דין מתמודדים איתו כל הזמן), או כאשר הדבר אותו אתם כותבים הוא בעל חשיבות ניכרת, שאז הלחץ גובר והמילים – נאלמות. סביר להניח שגם אתם נתקלתם פעם במחסום כתיבה כזה, אז איך תתגברו על כך בפעם הבאה שתבהו בדף הריק?

* חפשו את הניצוץ - כתיבה היא כמו אש – צריך משהו ש"יצית" אותה. זה יכול להיות משפט מתוך דבר מה שכתבתם בעבר, כתב טענות של קולגה, קטע מפסק דין או מאמר שראיתם ברשת. רק כדי להבהיר: המטרה היא לא להעתיק מיצירות של אחרים, אלא להשתמש בהן כבסיס ליצירה עצמאית ומקורית משלכם. לפעמים מספיק לקחת משפט אחד ממקור אחר כדי להניע את הכתיבה שלכם ולפתוח אצלכם את היכולת להוסיף על כך.

* חפשו השראה - על אותו משקל, המקורות עליהם דיברנו בסעיף הקודם יכולים לשמש גם כהשראה עבורכם, במידה שאתם חשים שאתם תקועים ואינכם מצליחים לבטא בדיוק את מה שאתם חושבים עליו.

* אל תתחילו בהתחלה – יש שאומרים שהדבר הקשה ביותר בכתיבה הוא המשפט הראשון. אם כך – דלגו עליו! כתיבה לא חייבת תמיד להיות לפי הסדר, במיוחד לא בעידן הנוכחי, בו רוב הכתיבה נעשית על גבי מחשב ואפשר לערוך הכל בלחיצת כפתור ולהזיז חלקים מכאן לשם. התחילו לכתוב את מה שאתם כן בטוחים לגביו ורק אח"כ תדאגו לפתיח. רוב הסיכויים שהוא יגיע אליכם הרבה יותר בקלות. למשל: אם אתם כותבים כתב טענות, כתבו קודם את הטענות הראשונות שעולות לכם בראש, ורק אח"כ תדאגו לגבי יתר החלקים.

* שפכו הכל אל תוך הדף – שיטה נוספת להתגבר על מחסום כתיבה, היא פשוט לכתוב כל מה שעולה לכם לראש בלי לסנן. אל תרגישו מבוכה או חוסר נעימות – זה רק אתם והדף (או מסך המחשב). לא אחת המחסום הוא בעצם מחשבתי, ובהחלט ייתכן שבתהליך הזה תנקו מחשבות מיותרות מהראש או להיפך – יצוצו לפתע מחשבות מקוריות וחדשניות שתוכלו לשלב ביצירה שלכם.

* דברו עם עצמכם/אחרים – טיפ מועיל נוסף להתגברות על מחסום כתיבה יכול להיות ניהול דיון עם עצמכם (בראש או בקול רם, אם אתם לבד בחדר) תוך כדי הכתיבה. אם אתם עורכי דין שרגילים להופיע באולמות משפט והחוזק שלכם טמון בטיעונים בעל פה, ייתכן שזה המפתח שיעזור לכם להפיק תוצרים טובים יותר בכתיבה כיוון שזה יפתח את זרימת המחשבות שלכם לכיוונים חדשים שאולי לא הייתם מגיעים אליהם אם הייתם ממשיכים לבהות בדף. אם זה לא עובד, תוכלו גם להרים טלפון לקולגה ולדון איתו בסוגיה המשפטית שניצבת בפניכם.

* כתבו ראשי פרקים – אם אתם מתמודדים עם משימת כתיבה מסובכת במיוחד, ייתכן שיועיל לכם לשרטט תחילה את הקווים החיצוניים, להתרחק ולראות את התמונה הרחבה. כתבו לעצמכם ראשי פרקים, שאלות שצריכות לקבל מענה במה שאתם כותבים וכד', ולאחר מכן הקדישו זמן למלא כל אחד מהפרקים הללו בתוכן.

* חשבו מה חוסם אתכם – ונסו לפתור אותו. אם לדוגמה, מחסום הכתיבה שלכם נובע מלחץ נפשי, ייתכן שיעזור לכם לעשות הפסקה ולצאת לטיול קצר בחוץ כדי לנקות את הראש. אם אתם חוששים מטעויות – נסו את השיטה של לכתוב כל מה שעולה בראשכם על דף, תוך שאתם מבינים שזו רק טיוטה ואיש לא רואה אותה. אם אתם בלחץ בגלל לוח הזמנים הקצר שלכם ולא מצליחים לחשוב – כבו את הטלפון והאינטרנט ונסו להקדיש את תשומת הלב שלכם רק לכתיבה.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:203
קומיט וכל טופס במתנה