שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > חברת "דן" תתנצל ותפצה נערים ממוצא אתיופי שסורבו לעלות לאוטובוס

חדשות

חברת "דן" תתנצל ותפצה נערים ממוצא אתיופי שסורבו לעלות לאוטובוס, צילום: אוטובוס דן. צילום מסך: יוטיוב
חברת "דן" תתנצל ותפצה נערים ממוצא אתיופי שסורבו לעלות לאוטובוס
29/10/2019, עו"ד לילך דניאל

בית משפט השלום בת"א אישר לאחרונה הסדר גישור לפיו חברת האוטובוסים "דן" תתנצל ותפצה ב-115 אלף שקל קבוצת נערים ממוצא אתיופי, לאחר שנהגת של החברה סירבה להעלותם לאוטובוס בשל מוצאם. התביעה הוגשה באמצעות הלשכה לסיוע משפטי במשרד המשפטים לאחר שהנושא הופנה אליה ע"י היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות

חברת האוטובוסים "דן" תתנצל בפני נערים ממוצא אתיופי שנהגת אוטובוס סירבה להעלותם לנשיאה בשל מוצאם. כך נקבע בפס"ד שניתן לאחרונה בבית משפט השלום בת"א, שנתן תוקף להסכם גישור שנחתם בין הצדדים בעקבות תביעה שהגישו הנערים באמצעות הסיוע המשפטי במשרד המשפטים. בנוסף, תפצה החברה את הנערים בסך של 115 אלף שקל.

תחילת הפרשה בינואר 2018, אז ביקשו הנערים לשוב לבתיהם שביפו בסיום יום לימודים, באמצעות קו 25 של "דן". עם זאת, כשהגיע האוטובוס סירבה הנהגת לאפשר להם לעלות. כשנשאלה לפשר הסירוב ע"י הנערים ואזרחים נוספים, ענתה הנהגת שמספר ימים קודם לכן עלו נערים ממוצא אתיופי לאוטובוס והתנהגו בצורה לא נאותה, ולכן היא החליטה לא להעלות יותר נערים ממוצא אתיופי לאוטובוס באופן גורף. אחד הנערים אף שאל אותה האם הוא או מי מהנערים הממתינים בתחנה הם הנערים שביצעו מעשי ונדליזם, ובתגובה היא בעצמה השיבה שאין באפשרותה לזהות.

בעקבות האירוע החמור פנו הנערים לרכזת נוער מהמוקד לקליטת יוצאי אתיופיה המצוי בשכונת מגוריהם, וזו יצרה קשר עם היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות במשרד המשפטים. זו, בתורה, פנתה לחברת דן בדרישה לבירור הפרטים ולנקיטת צעדים משמעותיים לטיפול באירוע. במקביל הועבר המקרה לטיפול הסיוע המשפטי במשרד המשפטים, שכאמור הגיש את התביעה בשם קבוצת הנערים בהתאם לחוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות ציבוריים.

בכתב התביעה, שהגישו עורכות הדין נטע ברק ובריהאן אבו קאעוד מהסיוע המשפטי, נכתב בין היתר כי "אין צורך להכביר במילים אודות תחושת ההשפלה, הצער והתסכול שנגרמו לנערים בגין התנהלות זו, שמקומה לא יכירנה במדינה מתוקנת. התובעים ספגו מידי הנהגת שלוחת הנתבעת יחס מפלה ומשפיל המהווה פגיעה קשה בכבודם כבני אדם.. הנהגת מנעה מהתובעים, נערים בגיל העשרה, לעלות לאוטובוס וזאת מחמת מוצאם בלבד ולעיני הנוסעים. הנהגת הטילה בתובעים אשם ואחריות להתנהלותו של נער מאותו מוצא אשר כל המשותף ביניהם הוא מוצאם האתיופי".

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

בין הצדדים התנהל הליך גישור בתביעה במהלך השנה האחרונה, ולימים הגיעו להסדר לפיו חברת האוטובוסים תשלם לכל אחד מהנערים 16.5 אלף שקל (115,500 שקלים סך הכל), וכן תשא בשכר טרחת המגשר. בנוסף, התחייבה החברה להעביר לנערים מכתב התנצלות בזו הלשון: "דן מבקשת להביע צער על עוגמת הנפש שנגרמה לתובעים בשל אירועים מיום 23.1.18. סירובה של הנהגת להעלות את התובעים לאוטובוס נעשה בניגוד מוחלט לערכי דן. דן דוגלת בערכים של סובלנות ופתיחות, ומוקיעה כל גילוי של אפליה וגזענות מצד נוסעים ומצד עובדיה על רקע מגדר, לאום, או צבע עור ואף מיישמת זאת בפועל על ידי העסקתם של עובדים מכל גווניה של החברה בישראל.. (החברה) תמשיך לגלות אפס סובלנות לכל גילוי של אפליה מצד עובדיה, יהא הרקע לכך אשר יהא".

עורכות הדין נטע ברק ובריהאן אבו קאעוד, שייצגו את הנערים מטעם הסיוע המשפטי: "נפלה בחלקנו זכות לייצג את שבעת הקטינים, מדובר בנערים ערכיים ובעלי מודעות חברתית שלא היו מוכנים להשלים עם יחס מפלה ולקחו חלק במאבק לתיקון. אנו שמחות וגאות על התוצאה ומברכות את חברת 'דן' על לקיחת האחריות על המקרה החמור. הסיוע המשפטי מעניק ייצוג במקרי אפליה ללא עלות וללא מבחן זכאות כלכלית ויוסיף לפעול ולעמוד בחוד החנית למיגור תופעות פסולות אלה".

עו"ד אווקה זנה, ראש היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות: "היחידה ליוותה את הנערים ומשפחותיהם מרגע קבלת התלונה, ובשיתוף פעולה עם הסיוע המשפטי פעלה למיצוי הדין עם האחראים. אנו נמשיך לפעול למיגור הגזענות במרחב הציבורי, כדי שכל אדם יקבל שירות ציבורי שוויוני ללא אפליה על רקע גזעני, ונפעל בנחישות למיצוי הדין עם האחראים ולדאוג לכך שישלמו מחיר כבד על התנהלות מסוג זו. אנו קוראים לציבור לפנות אלינו במקרי אפליה על רקע גזעני".

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:90
קומיט וכל טופס במתנה