שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > פיצוי של 19 אלף שקל לפסל שיצירתו נצבעה והוצבה ללא קרדיט בכיכר מרכזית

חדשות

פיצוי של 19 אלף שקל לפסל שיצירתו נצבעה והוצבה ללא קרדיט בכיכר מרכזית, צילום: istock
פיצוי של 19 אלף שקל לפסל שיצירתו נצבעה והוצבה ללא קרדיט בכיכר מרכזית
24/10/2019, עו"ד לילך דניאל

ביהמ"ש המחוזי בחיפה חייב את המועצה המקומית נחף לפצות את תושב הכפר, אמן מקצועי ידוע, לאחר שפסל שתרם למועצה נצבע בצבע אחר ולא הוצמד לו קרדיט עם שמו. בפסיקת סכום הפיצוי שקל השופט את התנהלות המועצה ושגיאותיה, אך גם הנזק הכספי שייגרם לה, הסותר את רצונו של התובע להיטיב עמה ע"י תרומת הפסל

התובע הוא אמן מקצועי ידוע שיצירותיו מוצגות בגלריות ובמוזיאונים ברחבי הארץ, מרצה בחוגים לאמנות ברחבי הארץ ובאוניברסיטת חיפה. התובע מתגורר בכפר נחף. בספטמבר 2018 הציבה הנתבעת, המועצה המקומית נחף, פסל שיצר התובע בכיכר מרכזית בשטחה.

מדובר ביצירה גדולת מימדים מברזל בגוון חום-חלוד, המכונה "ערבֶּסק". הפסל נוצר על ידי התובע בשנת 2013 והוצג במשך כ-5 שנים בתערוכה "בין לבין" שהוצגה בפסטיבל "החג של החגים" בוואדי ניסנאס בחיפה. בנוסף, נכללה היצירה בקטלוג שיצא לאור עם התערוכה. משזו הסתיימה, בחר התובע לתרום את יצירתו הנ"ל למועצה בה הוא מתגורר ולאחר דין ודברים באשר למיקום היצירה ופרטים נוספים – הוצב הפסל במקומו.

כעבור מספר ימים עבר התובע במקום ופגש קבלן אחזקה וגינון שעבד בשטח, ממנו למד כי בכוונת אנשי המועצה לשנות את הגוון המקורי של הפסל על ידי צביעתו. לפיכך, התריע התובע מיד בפני הגורם עמו ניהל את התקשרותו במועצה כי אין לעשות שינוי ביצירה. בסוף השיחה נקבע כי הסכמות הצדדים בעל-פה, יועלו על הכתב בחוזה מסודר. עם זאת, בו ביום שהובאה טיוטת החוזה על ידי התובע אל משרדי המועצה, נצבע הפֶּסֶל ללא ידיעתו או אישורו, בצבע כחול.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

בעקבות האמור, שיגר התובע מכתב התראה למועצה טרם נקיטה בצעדים משפטיים, בו תואר הרקע לתרומת הפֶּסֶל, השתלשלות האירועים לאחר מכן, ודרישותיו הברורות לפיהן הצבע הכחול יוסר מן הפֶּסֶל ללא דיחוי, שלט הנושא את שמו יוצב בצמוד ליצירה וישולם לו פיצוי בסך 50 אלף שקל. המועצה מצדה, התעלמה ממכתב ההתראה וזימנה את התובע למשרדיה לצורך קבלת עותק חתום של החוזה. כפועל יוצא, הפֶּסֶל ה'כּחול' נטול הקרדיט נותר במקומו, ללא שינוי.

לאור האמור, הגיש התובע תביעה נגד המועצה ובקשה דחופה למתן צו מניעה זמני. במהלך ניהול ההליך הודיעה ב"כ המועצה כי שתי  דרישותיו הראשונות של התובע - הסרת הצבע מן הפֶּסֶל והצבת שלט הנושא את שמו בסמוך – מולאו, ולכן נותרה במחלוקת סוגיית הפיצוי.

השופט גדעון גינת קבע כי אין חולק שפסלו של התובע שונה על ידי מי מאנשי המועצה או מטעמה, ללא רשות מיוצרו. כמו כן, אין חולק כי מיום הצבתו בצבעו המקורי, וגם לאחר הלבשתו ב'כסותו החדשה', ניצב הפֶּסֶל במשך זמן מה בכיכר, ללא כל אזכור של שם היוצר והיצירה, באופן שגרם ליוצר עוגמת נפש.

עוד הוסיף השופט כי לא ניתן לטעון גם ל'אי-הבנה' מצערת, כאשר מרגע שנודעה ליוצר-התובע העובדה כי יש כוונה לערוך שינוי ביצירתו, הבהיר באופן מיידי וחד משמעי את משמעותה הבלתי נסבלת של פעולה זו מבחינתה הערכית והאומנותית. עוד ציין השופט כי הפגיעה ביוצר לא רק שלא הסבה לו נחת, אלא מהווה התערבות בשיקול דעתו ובבחירתו כאמן. כן נקבע כי לא היה הכרח בביצוע פעולת הצביעה, וזו לא הייתה סבירה.

בקביעת סכום הפיצוי, שקל השופט את התנהלות המועצה ושגיאותיה, שהסבו לתובע עוגמת נפש מרובה, טרחה מיותרת, צער והוצאות. כן הביא בחשבון שיקולים נוספים, לרבות משך הפגיעה (חודשים ספורים), והמוניטין של התובע, ובכלל זאת העובדה כי לא הוכחה פגיעה בשמו הטוב. כמו כן, סבר השופט כי יש לשקלל את הפגיעה הכספית במועצה עצמה, עמה ביקש התובע להיטיב ע"י תרומת הפסל. נוכח האמור, יפוצה התובע בסך של 19 אלף שקל, בתוספת הוצאות ושכ"ט עו"ד בסך 10 אלף שקלים. התובע יוצג ע"י עו"ד ד"ר מיכל סגל-ארנולד. המועצה יוצגה ע"י עו"ד סמואל דכואר.

 

ת"א 26863-10-18

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:12
קומיט וכל טופס במתנה