שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > נוסע שמכר מחשב נייד שמצא באוטובוס – יפצה את בעליו ב-1,400 שקל

חדשות

נוסע שמכר מחשב נייד שמצא באוטובוס – יפצה את בעליו ב-1,400 שקל, צילום: getty images israel
נוסע שמכר מחשב נייד שמצא באוטובוס – יפצה את בעליו ב-1,400 שקל
10/10/2019, עו"ד לילך דניאל

בית המשפט לתביעות קטנות חייב נוסע שמצא מחשב נייד באוטובוס בירושלים ומכר אותו כעבור שבוע בלבד, לפצות את בעל המחשב ב-1,400 שקלים. נקבע, כי גרסתו של הנתבע לא הייתה אמינה וכי הפר את הוראות חוק השבת אבידה, המחייב להשיבה לבעליה או להודיע עליה בהקדם למשטרה

באפריל 2019 נסע התובע בקו 75 בירושלים. לטענתו, התיישב תחילה בחלקו האחורי של האוטובוס, אלא שעבר למרכז האוטובוס תוך שהוא שוכח במקומו הקודם את המחשב הנייד שנשא עמו. התובע סבר כי משום שהמחשב נעול בסיסמא, האדם אשר ימצא את המחשב יגלה את שמו המלא, שכן זה מופע במסך הפתיחה.

כחלק ממאמצי חיפוש המחשב, מצא התובע מספר ימים לאחר מכן פוסט בפייסבוק בדבר מציאת המחשב. לאחר פנייתו של התובע אל המפרסם, מסר לו זה את מספר הטלפון של הנתבע. עוד באותו ערב יצר התובע קשר בוואטסאפ עם הנתבע, ולאחר התכתבות קצרה יצר עמו קשר הנתבע ומסר לו כי הוא אכן מצא את המחשב אלא שהוא החליט למכרו משום שעבר זמן מיום מציאת המחשב.

לטענת התובע, הנתבע הבטיח לו לאתר את הקונה ולהשיב לו את המחשב אלא שבפועל הוא התל בו במשך חודש ימים, עד שפנה אל הנתבע ומסר לו שהפר את החוק בכך שלא פנה אל המשטרה להשבת המחשב. בשלב זה, לטענת התובע, סירב הנתבע להשיב לו את שווי המחשב ואף סירב למסור לו את כתובתו ומסר לו כי הוא חסר בית.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

לאור האמור, הגיש התובע תביעה כספית נגד הנתבע לבית המשפט לתביעות קטנות בירושלים, לפיצוי עבור השווי המוערך של המחשב והציוד הנלווה אליו,  הטרחה וזמן ההתקשרות עם הנתבע, וכן עבור עוגמת נפש והוצאות נלוות מהגשת התביעה.

בכתב הגנתו טען הנתבע, כי כלל לא מצא את המחשב הנייד אלא היה זה חבר שלו, אשר סיפר לו כי מצא את המחשב והוא מעוניין למכור אותו. לטענתו של הנתבע, ניסה להניא את החבר מלמכור את המחשב משום שערכו הכלכלי נמוך ואילו ערכו הסנטימנטלי גדול, ומשזה סירב לקח הנתבע על עצמו לאתר את הבעלים של המחשב וכך פנה אל מכר בכדי שיעזור לו להפיץ את השמועה ברשתות החברתיות. עוד טען הנתבע כי כאשר התובע פנה אליו בבקשה לקבל בחזרה את המחשב – איים עליו חברו ומסר לו שהמחשב נמכר ושלא יתערב בעניין יותר.

הרשם הבכיר בנימין בן סימון קבע כי אין ממש בטענתו של הנתבע לפיה חברו הוא זה שמצא את המחשב וכי הוא רק ניסה להשיב את המחשב לתובע. בעניין זה, ציין הרשם, ההתכתבות בוואטסאפ בין התובע לנתבע סתרה טענה זו שכן בין היתר כתב לו הנתבע כי פנה לנהג האוטובוס כשמצא את המחשב ואף הודה במכירת המחשב. כך, גם העובדה כי גרסתו לפתע השתנתה משהוסברו לו הוראות החוק להשבת אבידה.

מלבד האמור, הנתבע לא זימן לעדות את אותו חבר שכביכול מצא את המחשב, עניין העומד לחובת הנתבע. אשר על כן, קבע הרשם כי גרסת הנתבע הייתה לא אמינה ושקרית ולכן יש לקבוע כי הוא זה שמצא את המחשב והוא מוצא האבידה כלשון החוק.

בעניין זה, סעיף 2(א) לחוק קובע כי מוצא אבידה חייב להשיבה לבעלה או להודיע עליה בהקדם למשטרה, זולת אם בנסיבות העניין יש להניח שבעל האבידה התייאש ממנה מחמת מיעוט שוויה. סעיף 4 (א) לחוק קובע כי רק אם קיים מוצא האבידה את הוראות סעיף 2 ועברו ארבעה חודשים מיום שהודיע למשטרה, תעבור הבעלות באבידה למוצאה. במקרה זה, ציין הרשם, הנתבע לא פנה אל משטרת ישראל ומכר את המחשב בתוך שבוע ימים מיום מציאתו וכך הפר את הוראות החוק והוא חב בפיצוי התובע בגין שווי המחשב, בהתחשב בכך שאבד כמעט חצי שנה לאחר רכישתו.

נוכח האמור, יפצה הנתבע את התובע בדרך האומדנה בסך של 1,400 שקל, בתוספת הוצאות משפט בסך 100 שקלים.

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:77
קומיט וכל טופס במתנה