שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > המדינה לא תחשוף מידע על משרדי עו"ד זרים עמם התקשרה לצורך מאבק ב-BDS

חדשות

המדינה לא תחשוף מידע על משרדי עו"ד זרים עמם התקשרה לצורך מאבק ב-BDS, צילום: getty images israel
המדינה לא תחשוף מידע על משרדי עו"ד זרים עמם התקשרה לצורך מאבק ב-BDS
07/10/2019, עו"ד לילך דניאל

בית המשפט העליון דחה ערעור על החלטה שלא לחייב את המדינה לחשוף מידע אודות משרדי עו"ד זרים עמם התקשרה לצורך מאבק משפטי בתנועת החרם ה-BDS. השופט עמית: חשיפה של זהות משרדי עורכי הדין עלולה להקשות על ההתקשרות עמם ולפגוע בהתמודדות של ישראל עם תופעת ה-BDS

המערערים הגישו בקשה על פי חוק חופש המידע, במסגרתה ביקשו לקבל מידע אודות התקשרויות שנעשו עם גורמים זרים כחלק מהמאבק בתופעת הדה-לגיטימציה לישראל. הבקשה מוענה תחילה למשרד החוץ ולמשרד לעניינים אסטרטגיים, ובהמשך, משהתקבלה תגובת המשרדים לפיה לא ביצעו התקשרויות כאמור, הופנתה הבקשה למשרד המשפטים.

משרד המשפטים השיב כי יש ברשותו מידע על התקשרויות שביצעו גורמים מטעמו עם משרדי עורכי דין זרים לצורך התמודדות משפטית עם תנועת ה-BDS. למכתב צורפו חלק מן המסמכים הרלוונטיים, הכוללים את הנוהל הפנימי בדבר "התקשרות עם משרדי עורכי דין ומומחים משפטיים בחו"ל" ושורה של פרוטוקולים והחלטות של ועדת המכרזים המשרדית שאישרה את ההתקשרות. חלק מהמידע הושמט מהמסמכים שצורפו לבקשה, ומסמכים רלוונטיים אחרים לא צורפו.

בעקבות תשובת משרד המשפטים, הוגשה עתירה מנהלית שהתמקדה בבקשה לחשוף את זהות משרדי עורכי הדין ואת מהות ההתקשרות עימם. לאחר עיון במעמד צד אחד בחומר החסוי ובחוות דעת מטעם משרד החוץ ומטעם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לענייני משפט בין-לאומי, דחה בית המשפט המחוזי את העתירה תוך שקבע כי ישנו חשש ממשי שחשיפת המידע תפגע ביחסי החוץ של ישראל, ועל כן היא אסורה לפי סעיף 9(א)(1) לחוק חופש המידע. עוד נפסק כי אין מקום להתערב בהחלטת הרשות לנוכח העובדה שהיא מצויה בליבת שיקול הדעת המקצועי של הגורמים האמונים על יחסי החוץ של ישראל, ובהתחשב בכך שאין במידע חשיבות ציבורית רבה. יצוין כי בעקבות הצעת בית המשפט בדיון, המדינה הסכימה לחשוף חלקים מתוך חוות הדעת המקצועיות.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

על האמור הוגש ערעור לבית המשפט העליון. המערערים טענו כי ישנו עניין ציבורי רב בגילוי המידע, בייחוד משום שהסתרתו מעוררת חשד להתנהלות בלתי חוקית ובלתי תקינה כלפי פעילים פוליטיים המבקרים את ישראל. מנגד, כך נטען, החשש מפני פגיעה ביחסי החוץ של ישראל אינו משמעותי, הן משום שהתקשרות עם משרדי עורכי דין אינה פעולה המצויה בליבת העשייה בתחום יחסי החוץ, הן מפני שחלק מהמידע כבר נחשף.

השופט יצחק עמית ציין כי הסייגים הרלוונטיים בחוק חופש המידע מעוגנים כולם בסעיף 9, אשר עניינו בסוגי מידע שהרשות מנועה מלמסור ובסוגי מידע שאינה מחויבת למסור. הסייג המרכזי עליו ביססה הרשות את החלטתה במקרה זה הוא הסייג המעוגן בסעיף 9(א)(1), הקובע כי רשות ציבורית לא תמסור מידע אשר בגילויו יש חשש לפגיעה בבטחון המדינה, ביחסי החוץ שלה, בבטחון הציבור או בבטחונו או בשלומו של אדם. בעניין זה, קבע עמית כי ההתקשרות עם משרדי עורכי הדין הזרים נעשתה במסגרת פעילותו של משרד המשפטים בצוות הבין-משרדי ולצורך קידום מטרות הצוות. על כן, ושלא כטענת המערערים, ברי כי מדובר במידע הקשור בסוגיה רגישה וייחודית הנמצאת בליבת העיסוק הישראלי ביחסי חוץ.

עוד נקבע, כי לא נפל פגם בהחלטת הרשות בדבר התקיימותו של הסייג, שכן ההחלטה התקבלה על סמך בחינת מכלול השיקולים הרלוונטיים, כמצוות סעיף 10 לחוק, וחשיפת המידע באופן חלקי עונה על דרישת המידתיות העולה מסעיף 11 לחוק. גם לגופו של עניין, ולאחר שעיין במידע החסוי ובחוות הדעת המקצועיות, שוכנע השופט עמית כי קיים חשש לפגיעה ביחסי החוץ של ישראל.

עוד הוסיף עמית, כי אין לכחד שהתנהלות המדינה בכל הנוגע להתמודדות עם תופעת החרם מעוררת עניין ציבורי, אך החשיפה החלקית של המסמכים הרלוונטיים מאזנת כראוי בין העניין הציבורי במידע לבין הקשיים הטמונים בחשיפתו. על כן, אין הצדקה להתערבות בהחלטת הרשות ובפסק דינו של בית המשפט המחוזי. בנוסף, ציין כי חשיפה של זהות משרדי עורכי הדין וחשיפת שכר הטרחה עלולה להקשות על ההתקשרות עם אותם משרדים (כמו גם לחשוף סודות מסחריים שלהם) וממילא לפגוע בהתמודדות של מדינת ישראל עם תופעת ה-BDS.

על רקע האמור, הערעור נדחה. המערערים ישאו בהוצאות הערעור בסך 4,000 שקל. המערערים יוצגו בהליך ע"י עו"ד איתי מק. המשיבים יוצגו ע"י עו"ד עמרי אפשטיין.

 

עע"מ 6863/18

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:101
קומיט וכל טופס במתנה