שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > המדריך השלם לראיון מוצלח במשרד עורכי דין

חדשות

המדריך השלם לראיון מוצלח במשרד עורכי דין, צילום: getty images israel
המדריך השלם לראיון מוצלח במשרד עורכי דין
07/10/2019, עו"ד לילך דניאל

ראיונות עבודה יכולים להיות תהליך מלחיץ ומפחיד ללא קשר לשלב שבו אתם נמצאים בקריירה, ולכן קיימת חשיבות מרובה להכנה מוקדמת. מה ללבוש? איך לעשות רושם ראשוני טוב? איך להגיב כשמתקילים אתכם בשאלות קשות? הנה כמה עצות לראיון מוצלח שכדאי לעקוב אחריהן

זה לא סוד שיש הרבה מאד עורכי דין בישראל. זה לאו דווקא אומר שחסרה עבודה בשוק, אך זה כן אומר שהתחרות על כל משרה היא עצומה. לכן, בין אם אתם מתמחים, עורכי דין מנוסים או עורכי דין צעירים שרק עכשיו יצאו לשוק, חשוב מאד לדעת כיצד להבליט את עצמכם מעל השאר ולגרום למראיין לבחור דווקא בכם. כיצד תעשו זאת? הנה כמה עצות מועילות:

1. התלבשו בהתאם – עובדים רבים מתלבטים מה ללבוש לראיון עבודה במשרד עורכי דין. מיותר לציין שג'ינס וכפכפים אינם באים בחשבון, ושחובה להתלבש בסגנון מחויט וסולידי כאשר הבסיס הוא חולצה מגוהצת בצבע סולידי, מכנס/חצאית ונעליים מצוחצחות. כמו כן, הקפידו להימנע מבגדים בגזרות נמוכות, צבעים צעקניים או בגדים צמודים וחושפניים יתר על המידה.

האם להוסיף גם עניבה/ז'קט/בלייזר? תלוי במשרד שאליו אתם מתראיינים – האם מדובר במשרד קטן עם כמה עובדים ספורים או שמא במשרד גדול מהטופ 10 שמכיל מאות עורכי דין ואנשי צוות? פרמטר נוסף הוא ההרגשה האישית שלכם – שאלו את עצמכם האם תרגישו בנוח להיות "over dressed" גם במידה ששאר העובדים אינם לבושים באופן מוקפד במיוחד, או שזה יפגע לכם בביטחון העצמי? הדבר תלוי גם במשרה שאליה אתם מתראיינים, שכן בעוד שלעורכי דין זה מקובל ללבוש חליפה, במידה שאתם מתראיינים למשרת התמחות אתם לא רוצים להתלבש באופן מוגזם ועדיף להיות נינוחים ולהרגיש טוב עם עצמכם. אל דאגה – המראיין יודע שאינכם עורכי דין עדיין, ולכן לא יצפה מכם ללבוש חליפה יקרה במיוחד.

2. הגיעו בזמן – איחור לראיון עלול ליצור רושם גרוע מאד, ולכן בכל הנוגע לראיונות עבודה הכלל הוא – עדיף להקדים בחצי שעה מלאחר בחמש דקות. במקרה הגרוע ביותר תחכו מחוץ לבניין כמה דקות. כשאתם מתכננים את הזמן קחו בחשבון אירועים לא צפויים שעלולים להתרחש בדרך ושקללו זאת בטווח הזמנים שלכם. אם אתם מגיעים ברכב, בדקו מראש את אפשרויות החניה באזור, ואם אתם מגיעים באוטובוס בדקו איזה קווים יביאו אתכם הכי קרוב לבניין, כדי לא למצוא את עצמכם הולכים חצי שעה ברגל מהתחנה ומגיעים מיוזעים לראיון.

3. מה להביא? הדבר הראשון שעליכם להביא אתכם לראיון הוא תיקייה עם עותקים של כל המסמכים החשובים, גם אם כבר שלחתם אותם לפני הריאיון במייל - כגון המלצות, קורות חיים, דוגמאות לכתבי טענות שכתבתם (או עבודות מהלימודים אם אתם מתמחים) ועוד. זכרו להביא עותקים של מסמכים אלה, כיוון שהמראיין עשוי לשמור אותם. מלבד זאת, דאגו להביא אתכם בתיק גם מסטיק לריענון הנשימה (אך זכרו לזרוק אותו לפני הכניסה לראיון!), מגבונים, איפור, מסרק ועוד פריטי טיפוח שייתכן ותזדקקו להם במקרה חירום.

4. ערכו מחקר מקדים – לפני הריאיון, רצוי יום או יומיים לפני, קראו קצת על המשרד. מקום טוב להתחיל הוא אתר האינטרנט של המשרד, שם תוכלו לבדוק באיזה תחומים הוא עוסק, להתרשם מצוות המשרד והשותפים ולקרוא על התיקים שהוא מטפל בהם. חשבו כיצד הניסיון שלכם מתכתב עם המשרד, למשל, אם טיפלתם בעבר בתיק דומה או בסוגיה דומה או בתיק מעניין במיוחד בתחום העיסוק של המשרד. תוכלו גם לחפש בגוגל כתבות או ידיעות שבהן מוזכר המשרד. אם אתם יודעים מראש מי המראיין שלכם, קראו עליו באתר המשרד ונסו לשנן עובדות מעניינות לגביו שאולי תוכלו להשתמש בהן בראיון (כגון: מקום הלימודים שלו, מאמרים שפרסם וכד').

5. לפני הכניסה לחדר המראיין – בצעו עצירה בשירותים כדי לרענן את האיפור/לשטוף פנים ולראות שהכל בסדר מבחינת המראה שלכם ושאין לכם כתמים על הפנים או הבגדים. זה הזמן גם לזרוק את המסטיק לפח, להכניס את משקפי השמש לתיק ולכבות את הטלפון הנייד. בכניסה למשרד חייכו והיו מנומסים ונחמדים למזכירה. בניגוד לסברה שהרושם הראשוני נספר רק עם הכניסה לחדר המראיין, הוא למעשה מתחיל ברגע שאתם צועדים לתוך המשרד, ואינכם יודעים איזו השפעה יכולה להיות למזכירה על ההחלטה האם לקבלכם למשרה או לא. במהלך ההמתנה תוכלו גם לנהל איתה שיחת חולין חביבה אם הנסיבות מאפשרות זאת ולהתרשם מהאווירה במשרד. אם הריאיון מתעכב, קבלו זאת בצורה יפה וסבלנית ואל תראו סימני עצבנות או מתח.

6. המפגש הראשוני עם המראיין – כשאתם נכנסים לחדר המראיין היו רגועים, חייכו חיוך קל וברכו אותו בלחיצת יד. אם אתם נשאלים אם אתם רוצים לשתות משהו בקשו כוס מים. זה לא הזמן לקפוצ'ינו עם קצף. רוב הראיונות מתחילים בשאלה "ספר לי על עצמך" ורבים אינם יודעים כיצד לענות עליה מכיוון שהיא אינה ממוקדת מזמינה את המרואיין לענות עליה כרצונו. הציגו את עצמכם בקצרה ואל תנדבו פרטי מידע אישיים וחושפניים מדי.

7. במהלך הריאיון - הימנעו מחזרה מדויקת על מה שכתבתם בקורות החיים. סביר להניח שהמראיין כבר קרא אותם ומעוניין לראות כיצד אתם מתבטאים ולהתרשם מהאישיות שלכם. ספרו על פועלכם לאורך השנים לפי סדר כרונולוגי, הבליטו הישגים מעניינים שצברתם במשך השנים, תפקידים ייחודיים שביצעתם ושיהוו לדעתכם יתרון במשרה החדשה, ונסו להביא לידי ביטוי את תכונות האופי החיוביות שלכם. זכרו להיראות ערניים, להנהן בראש ולהראות למראיין שאתם מקשיבים לכל מה שהוא אומר. אם יש יותר ממראיין אחד, נסו להתייחס בתשובות שלכם באופן שווה לכל אחד מהם על מנת לא לתת לשני הרגשה שאתם מתעלמים ממנו.

8. שלבו פריטי מידע שלמדתם במהלך ההכנה המוקדמת – הראו למראיין שקראתם על המשרד וביצעתם מחקר מבעוד מועד, זה יכול להעיד על היותכם עורכי דין יסודיים וקפדניים. גם אם לא נשאלתם על כך ישירות, נסו לשלב במהלך השיחה באופן טבעי אנקדוטות על תיקים שטיפלתם בהם בעבר ויכולים להיות רלוונטיים לתחומי העיסוק של המשרד, או שהתעוררו בהם סוגיות דומות לתיקים שהוא מטפל בהם.

9. הראו ביטחון – ראיון עבודה הוא לא הזמן להיות שקט ומופנם אבל גם לא להראות שחצנות והתנשאות. בסופו של דבר, המראיין מחפש לא רק עובד טוב וחרוץ, אלא גם כזה שיוכל להשתלב במשרד מבחינה חברתית ואנושית. היו עצמכם, הראו ביטחון והתלהבות בשילוב טאקט, בגרות, אדיבות ונימוס. היו מודעים גם לשפת הגוף שלכם: אל תשפילו את המבט, אל תסיטו את העיניים שלכם לכיוון אחר בזמן שאתם מדברים או שמדברים איתכם, אל תתופפו ברגליים בעצבנות ואל תשחקו בידיים או בשיער באופן שיגרום לכם להיראות לחוצים או עצבניים. הדבר נכון גם אם אתם מתראיינים אצל שותף בכיר במשרד וגם אם המראיין הוא עובד זוטר יותר.

10. הכינו עצמכם לשאלות מתקילות – חשוב להכיר את השאלות הנפוצות שמאפיינות את הראיונות לסוגי המשרות המשפטיות השונות שקיימות בשוק. לדוגמה, אם אתם מתמחים, סביר להניח שתישאלו מדוע אתם רוצים להיות עורכי דין, מדוע אתם מעוניינים לעבוד דווקא במשרד הזה ודווקא בתחום המשפטי הזה, איזה קורסים הכי אהבתם במהלך הלימודים, הציונים שלכם, פעילויות אקדמיות שנטלתם בהן חלק ועוד. בראיונות התמחות אף מקובל לשאול שאלות משפטיות על מנת לבחון את מידת ההתאמה שלכם לתחומי העיסוק של המשרד: פסק דין מעניין שקראתם לאחרונה, או סוגיה משפטית שמבקשים את דעתכם עליה. אם אתם עורכי דין, כנראה שתשאלו על הניסיון שלכם, מה הופך אתכם לעורכי דין טובים, תיקים בולטים שייצגתם בהם במהלך הקריירה, על משרדים קודמים שעבדתם בהם ועוד. בהנחה שאכן תישאלו על מקומות עבודה קודמים והסיבות לסיום העבודה בהם, חשוב מאד לא להשמיץ אותם או את העובדים שם.

סוג נוסף של שאלות יכול להיות לגבי התאמתכם למשרה הספציפית, כגון מה דעתכם על עבודה בשעות ארוכות, איך אתם מגיבים לעבודה תחת דד-ליינים, האם אתם עובדים טוב יותר בצוות או באופן עצמאי, מה הגישה הניהולית שלכם (אם מדובר בתפקיד ניהולי), כישורי השפה שלכם ועוד. נסו לשלב בתשובות שלכם דוגמאות מעבודות קודמות שעסקתם בהן, ושיראו למראיין שאתם מתאימים להיבט הזה במשרה. בנוסף, יתכן שהמראיין ישאל אתכם שאלות על המשרד על מנת לבחון האם ביצעתם הכנה מוקדמת לראיון, מה שיכול להעיד על רצונכם הרב במשרה ועל הרצינות שלכם.

מלבד האמור, ייתכן שתישאלו שאלות בפן האישי יותר, כגון תחביבים, חולשות וחוזקות, תכונות חיוביות ושליליות, השאיפות שלכם וכד'. שימו לב, בנקודה הזו יכולות להתעורר שאלות שמבחינה חוקית ישנה בעייתיות להעלותן בראיון (כגון שאלות לגבי מצב משפחתי, ילדים וכד'). גם במקרה כזה הקפידו להגיב באדיבות ולא "לפוצץ" את הריאיון בשום אופן.

11. הכינו שאלות משל עצמכם – השאלה שכמעט תמיד מגיעה בסוף הריאיון היא זו שאולי הכי פחות מתכוננים אליה: "יש לך שאלות?". לעולם אל תענו 'לא' לשאלה זו והכינו מראש מספר שאלות שאתם יכולים לשאול, גם אם זה רק כדי להראות שהייתם מוכנים והאזנתם ביסודיות למראיין שלכם, ושאתם מעוניינים ברצינות במשרה. שאלות אופציונליות הן "תוכל לספר לי מעט יותר על ההתנהלות היומיומית בתפקיד?", "האם המשרד מבצע גם פעילות פרו-בונו"?, "כיצד מתבצע תהליך החפיפה"? ועוד. תוכלו גם לשאול לגבי הצעד הבא בתהליך הריאיון.

עם זאת, חשוב גם לדעת מה *לא* לשאול: בשום אופן אל תשאלו לגבי שעות העבודה, ההטבות או השכר, גם אם נשאלתם לגבי ציפיות השכר שלכם. כמו כן, אל תשאלו את המראיין שאלות אישיות. העובדה שקראתם באתר המשרד שהוא חובב ריצה מושבע לא בהכרח אומר שזה דבר שמתאים להעלות אותו בסיטואציה הזו.

12. דעו כיצד לסגור את הריאיון – חלק לא פחות חשוב הוא לדעת איך לסיים את הריאיון. הודו למראיין בחביבות על זמנו, לחצו את ידו וציינו משהו שהרשים אתכם לגבי התפקיד או המשרד. אם אתם מעוניינים בתפקיד, ידעו אותו שאתם מצפים לשמוע ממנו בקרוב ושאלו מתי עליכם לצפות לתשובה.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:5
קומיט וכל טופס במתנה