שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > שימוש בטלפון נייד במהלך הנהיגה

חדשות

שימוש בטלפון נייד במהלך הנהיגה, צילום: pixabay
שימוש בטלפון נייד במהלך הנהיגה
19/09/2019, כתיבת מומחים

התרחבות התופעה של שימוש בטלפון במהלך הנהיגה:

מי היום אינו מחזיק בטלפון נייד ולעיתים אף במספר מכשירים כאשר חלקם משמשים לצורכי העבודה וחלקם לצרכים אישיים ופרטיים. תופעת השימוש בטלפון הנייד פרצה בשנים האחרונות כאשר חדרו לעולמנו המכשירים החכמים אשר רק הולכים ומשתכללים מעת לעת ומבאים איתם אין ספור שכלולים וקידמה.

בתקופתנו, שימוש בטלפון נייד הפך להיות צורך בסיסי בחיינו ולמרבה האירוניה הטלפון כהגדרתו הוא החלק השולי במכשירים מסוג הזה. מכשיר הטלפון החכם הפך למעין יד שלישית אשר בו קיים יומן, הודעות, חדשות, אינטרנט ועוד אין ספור אפליקציות שימושיות המלוות אותנו ומסיעות לנו. כמעט כולנו מנהלים את שגרת היום באמצעות מכשיר הטלפון ונעזרים בו בכל שלב ודבר ביומנו.

השימוש הנרחב מכשיר הטלפון הביא אותנו למעשה לפתח תלות במכשיר כך שלכל מקום שאנו הולכים אנו לוקחים אותו אתנו, מסמסים, רושמים, גולשים ושקועים במכשיר. בשל תלות הזו והתרחבות התופעה של השימוש במכשיר הנייד למרבה הצער אנו שוכחים כי בשעת הנהיגה עלינו להניח את הטלפון בצד ולא לעשות בו שימוש. הדחף שפיתחנו כלפי השימוש במכשיר מביא אותנו לעיתים למצבים בהם אנו נוהגים ומשתמשים בנייד כאשר איננו מודעים לסכנה הטמונה בכך.

לאור התרחבות התופעה של שימוש בנייד ונהיגה ניתן לראות כי בתי המשפט לתעבורה הוצפו בנהגים אשר ביקשו להישפט בעצמם או באמצעות עורך דין תעבורה על דו"ח שנרשם לחובתם על שימוש בטלפון במהלך הנהיגה. אין זה המקום לשפוט את הנהג האם אכן השתמש בנייד או לא, תפקידו של בית המשפט לעשות זאת אך יחד עם זאת לאור מספר הרב של הדוחות המגיעים לפתחו של בית המשפט ניתן לראות בהחלט כי קיימת עליה מדאיגה במספר דוחות הנרשמים למשתמשי הדרך בגין שימוש בנייד במהלך הנהיגה.

הסכנה הטמונה בשימוש בנייד בנהיגה:

לכאורה מבט חטוף לעבר מסך הטלפון או דיבור במהלך הנהיגה  נראה כדבר תמים שאינו עלול לסכן את הנהג ומשתמשי הדרך האחרים ובטח ובטח להביא לתאונת דרכים הרי בנינו מה כבר יכול לקרות מהצצה אל עבר מסך הטלפון לשנייה או דיבור במהלך הנסיעה?!

למרבה הצער לא כך הם הדברים. בכתבה שהתפרסמה באתר ווינט בתאריך 24.4.18 שכותרתו הייתה "שימוש בטלפון מגדיל פי 10 את הסיכוי לתאונות דרכים" נרשם כי  מדו"ח שנערך עולה שהסיכוי להיות מעורב בתאונת דרכים גדל פי 10 כאשר עושים שימוש בטלפון נייד במהלך הנהיגה. לאור הנתונים הקשים שעורכי הדו"ח הציגו במאמר על ההקשר בין שימוש בטלפון נייד ותאונות דרכים הומלץ לעלות את רף הענישה  באופן משמעותי בגין שימוש בנייד במהלך הנהיגה.

בכתבה אשר התפרסמה בידיעות אחרונות בתאריך 17.2.16 צוטט ראש אגף התנועה ניצב ירון בארי כאשר אמר כי ניתן לראות בתאונות דרכים הרוגים כאשר מכשיר הטלפון עדין נמצא בידם. בכתבה זו עוד סוקר בהרחה אודות המחקרים שנערכו בגין ההקשר בין שימוש בטלפון נייד ותאונות דרכים.

עיננו רואות כי מספיק שניה אחת של היסח הדעת והתעסקות עם הנייד כדי שהתוצאות תהיינה הרות אסון וחלילה אף תגרם תאונת דרכים.

החמרת הענישה בשימוש בנייד במהלך הנהיגה:

לאור התרחבות תופעת השימוש בטלפון נייד ונהיגה החמירה משטרת ישראל את הענישה בגין עבירה זו ולמעשה כיום נהג אשר ייתפס משתמש בנייד במהלך נהיגה יקבל דוח על טלפון ויצבור לחובתו 8 נקודות וקנס כספי על סך 1000 שקלים. בעבר, בגין דו"ח שכזה עמדו מספר הנקודות לצד העבירה על 4 נקודות בלבד וכיום כאמור תרשמנה לנהג 8 נקודות.

בטרם נערך השינוי לענישה בגין שימוש בנייד במהלך נהיגה עלו הצעות להחמיר באופן ממשי עם נהג שייתפס נוהג ומשתמש בנייד. כך למשל הוצע כי רישיונו של נהג שייתפס יפסל באופן מידי למשך 30 ימים ויוטל עליו קנס כספי על סך אלפים של שקלים. בסופו של יום ענישה זו לא אומצה ע"י אגף התנועה וכאמור החומרה הענישה בעניין הנקודות אשר ירשמו לנהג שכזה.

גם בתי המשפט לתעבורה אינם רואים בעין יפה את השימוש בטלפון במהלך הנהיגה ונהג אשר יבקש להישפט בגין דו"ח שכזה ולבסוף יורשע בדין עלול למצוא עצמו משלם קנס כספי כפול מהקנס המקורי הרשום לצד העבירה ולעיתים אף יוטלו עליו עונשים חמורים יותר כגון פסילה על תנאי או פסילה בפועל הכול בהתאם לעברו התעבורתי וגורמים אחרים.

מה עושים אם נרשם דו"ח בגין שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה:

ראשית, מומלץ בחום לכל נהג ונהג לא לעשות שימוש בטלפון נייד במהלך נהיגה כלל. מרבית הנהגים סבורים כי העבירה הינה בגין דיבור בטלפון במהלך הנהיגה בדגש על הדיבור בעוד לאחוז אותו או לגעת בו כאשר הוא מונח על הדיבורית אין איסור. יודגש כי לשון החוק הינה עבירה בגין "שימוש בטלפון נייד" ולאו דווקא בגין דיבור בלבד. יוצא איפוא כי גם החזקה של הטלפון או נגיעה על המסך במהלך הנהיגה עלולה להביא למצב בו ירשם דו"ח.

נהגים רבים אשר ערערו לבית המשפט בגין רישום הדו"ח היו בטוחים כי יזוכו בדין היות ורק החזיקו את מכשיר הטלפון ולא עשו בו שימוש. לרוע מזלם בית המשפט הרשיע אותם בגין העבירה אך ורק על סמך הודאתם כי החזיקו בטלפון במהלך הנהיגה ובכך למעשה ביצעו את העבירה.

קיבלת דו"ח בגין שימוש בנייד במהלך הנהיגה והנך בטוח כי לא ביצעת את העבירה דע לך כי קיימת לך הזכות להגיש למשטרת ישראל בקשה להישפט בגין הדו"ח. לאחר הגשת הבקשה ישלח לך זימון לבית המשפט כאשר במועד זה תוכל לשטוח את טענותיך בפני בית המשפט או לחילופין לנסות להגיע להסדר טיעון עם התביעה המשטרתית בהתאם לעוצמת הראיות הקיימות בתיק.

לרוב נהג אשר נרשם לו דו"ח בגין שימוש בנייד במהלך הנהיגה אינו יודע אלו דברים עליו לבחון ברישום דברי השוטר ותיאור העבירה ובכך למעשה להעמיד את התביעה המשטרתית על הליקויים הקיימים בדו"ח. מומלץ לנהג אשר נרשם לו דו"ח שכזה וברצונו לערער עליו לפנות לגורם מקצועי אשר ביכולתו לבחון את הראיות הקיימות בתיק והפרטים הקטנים שעל השוטר היה לציין בהתאם לרוח הפסיקה והחוק.

 

את המאמר כתב עורך דין תעבורה ישראל מזרחי ממשרד עורכי דין ערן עקראוי ושות'

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:252
קומיט וכל טופס במתנה