שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > 6 דברים שהלימודים לתואר במשפטים לא לימדו אתכם על החיים כעורכי דין

חדשות

6 דברים שהלימודים לתואר במשפטים לא לימדו אתכם על החיים כעורכי דין, צילום: Ryan Mcguire, Gratisography
6 דברים שהלימודים לתואר במשפטים לא לימדו אתכם על החיים כעורכי דין
16/09/2019, עו"ד לילך דניאל

בין אם אתם עו"ד ותיקים או שרק עכשיו אתם מתחילים את צעדיכם בקריירה המשפטית, אתם בוודאי יודעים שקיים פער כלשהו בין מה שלמדתם בתואר לבין העבודה הפרקטית. הנה כמה דברים ש-3 וחצי שנים בפקולטה למשפטים כנראה לא הכינו אתכם אליהם

הלימודים לתואר במשפטים בהחלט אינם קלים, אבל גם המעבר מלהיות סטודנט למשפטים למתמחה או עורך דין אינו פשוט. לפתע אתם מגלים שהידע שרכשתם אינו חזות הכל ושהלימודים לא בהכרח הכינו אתכם לעבודה בפרקטיקה. הנה 6 דברים שהלימודים בפקולטה למשפטים לא לימדו אתכם על הקריירה כעורכי דין:

1. אתם לא לבד – במהלך הלימודים בפקולטה חייכם מתרכזים, כידוע, בקורסים, הרצאות, עבודות ותרגולים והעבודה נעשית לרוב בצורה עצמאית. לכן, התחום הראשון שהלימודים לתואר אינם מכינים אתכם אליו הוא ההתנהלות מול צדדים שלישיים: כשאתם עורכי דין ה"בועה" שחייתם בה מתנפצת ופתאום אתם כבר לא ב"ואקום" האקדמי שהורגלתם אליו. לפתע יש עוד גורמים שצריך לתת עליהם את הדעת ובראש ובראשונה - הלקוח. הלקוח הוא הגורם שמשלם עבור עבודתכם והפעילות המשפטית שלכם אמורה לשרת את האינטרסים שלו. בהתאם, הצלחתכם המקצועית (והכלכלית) תהיה תלויה רבות בהשגת התוצאה שהלקוח רוצה ובאופן שבו תתנהלו מולו. מלבד הלקוח, עליכם להתנהל בפרקטיקה גם מול קולגות, עובדי מנהלה ושופטים, ולעתים רבות לשקלל שיקולים "פוליטיים" במהלך העבודה, דבר שלא תדרשו לעשות במהלך הלימודים.

2. כתיבה משפטית ולא אקדמית – עניין נוסף שבו הלימודים לתואר אינם מחנכים אליו את הדור הבא של עורכי הדין הוא כתיבה פרקטית משפטית. בלימודים אתם כותבים באופן שאתם יודעים שיתגמל אתכם בציונים טובים – באריכות, בפירוט וביצירתיות, תוך ציון מקורות והערות שוליים וניתוח סוגיות תיאורטיות. עם זאת, כעורכי דין עליכם לכתוב בצורה ברורה ותמציתית ותוך התייחסות לנסיבות הקונקרטיות של המקרה שמונח בפניכם.

3. ליטיגציה – חלק חשוב מאד בעבודתו של עורך הדין הוא היכולת להעביר טיעונים ורעיונות מורכבים בעל פה בפני בית המשפט על מנת להשיג הצלחה בתיק. ליטיגציה היא מלאכה מורכבת ומסובכת שדורשת ביטחון ויכולת ורבלית מפותחת, אך למרבה הצער מרבית המוסדות האקדמיים כיום (לפחות בישראל) אינם מכינים את הסטודנטים באופן מספק (או כלל לא) לנדבך זה של העבודה הפרקטית, ורבים מהסטודנטים פוגשים באולם המשפט לראשונה רק בהתמחות או מאוחר יותר, במשרד אליו התקבלו כעורכי דין.

4. לא כל התיקים הם מעניינים – אתם בוודאי זוכרים איך זה לשבת בכיתה וללמוד על פסקי הדין פורצי הדרך והמכוננים בתולדות המדינה כמו בנק המזרחי, אליס מילר ואפרופים, ולשבת ולכתוב עבודות על סוגיות עקרוניות ובוערות. עם זאת, כשאתם יוצאים לפרקטיקה עלולה לצפות לכם אכזבה לא קלה, כשתגלו שלא הכל זוהר כמו בלימודים. לא כל התיקים הם מעניינים ולא כל יום מוגשת עתירה עקרונית לבג"ץ שתשנה את פני המשפט הישראלי, ומרבית התיקים שאתם תטפלו בהם בפועל הם תיקים יומיומיים ופשוטים כמו תביעה לשעות נוספות של עובד או תיק תעבורה.

5. לחץ זמן – כשאתם סטודנטים למשפטים אתם כמעט לא עובדים ב"דד ליינים" וזוכים למרווח זמן נדיב יחסית שמאפשר לכם להתרכז במשימות האקדמיות שמוטלות עליכם. כעורכי דין, לעומת זאת, עליכם ללמוד להתנהל בכפוף ללוח זמנים של דיונים והגשות שאינו מאפשר לקחת את הזמן ולהתמהמה. כמו כן, המשפט הידוע "זמן זה כסף" חל באופן מילולי בעולם המשפט, שכן כל שעת עבודה שלכם היא שעה שמשולמת ע"י הלקוח.

6. ניהול ושיקולים עסקיים – במהלך הלימודים אינכם נדרשים כמובן ליישם כישורים נוספים מלבד הכישורים המשפטיים שלכם – כתיבה, ניתוח ומחקר משפטי. עם זאת, ובמיוחד אם אתם מצפים לפתוח משרד עצמאי משלכם, עליכם לפתח כישורים נוספים שהלימודים לתואר בהחלט לא נגעו בהם ובכלל זאת ניהול משרד ושיקולים עסקיים שהם קריטיים להצלחה של משרד עורכי דין.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:16
קומיט וכל טופס במתנה