שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > העליון דחה בר"ע על שלילת שיחות הטלפון מיגאל עמיר בשל פעילות פוליטית

חדשות

העליון דחה בר"ע על שלילת שיחות הטלפון מיגאל עמיר בשל פעילות פוליטית, צילום: pixabay
העליון דחה בר"ע על שלילת שיחות הטלפון מיגאל עמיר בשל פעילות פוליטית
10/09/2019, עו"ד לילך דניאל

בית המשפט העליון דחה על הסף בקשת רשות ערעור שהגיש רוצח ראש הממשלה רבין ז"ל, יגאל עמיר, על החלטה להותיר על כנה את שלילת שיחות הטלפון שהוטלה עליו בשל שיחה שניהל עם "הצל" בה עניין אותו בהקמת תנועה שתביא למשפט חוזר בעניינו. נקבע, כי בנסיבות בהן בית המשפט לא נדרש לדון בעצם סמכות השב"ס להטיל את המגבלה האמורה – אין מקום לדון ולברר את הטענות לגופן

באוגוסט 2019 החליט מפקד כלא רימונים לשלול מהאסיר יגאל עמיר, רוצחו של ראש הממשלה המנוח יצחק רבין ז"ל, טובת הנאה מסוג קשר טלפוני לתקופה של חודשיים-ימים, לאחר שנודע, כי עמיר קיים שיחה טלפונית מבית הסוהר עם יואב אליאסי ("הצל"), ועניין אותו בהקמת תנועה שתביא למשפט חוזר בעניינו.

עוד באותו היום הגיש עמיר השגה על אותה החלטה ומספר ימים אח"כ הגישה עורכת-דינו השגה נוספת על אותו עניין. עוד בטרם ניתנה החלטה בהשגות שהוגשו, הגיש עמיר עתירה מנהלית לבית המשפט המחוזי בלוד, במסגרתה נתבקש בית המשפט להורות על ביטול ההחלטה על שלילת שיחות הטלפון של עמיר עם עורכי דינו. בד בבד, הוגשה בקשה לעיכוב ביצוע החלטת שב"ס, כך שיתאפשר לעמיר לשוחח עם עורכי-דינו, עד מתן החלטה בעתירה.

ב-18 לאוגוסט נדחתה ההשגה על-ידי מפקד מחוז מרכז בשב"ס, וכעבור מספר ימים התקיים דיון בעתירה. בתום הדיון ניתן פסק דין הקובע כי החלטת שירות בתי הסוהר על שלילת הקשר הטלפוני מעמיר תעמוד בעינה, אולם יותר לו לעשות שימוש בטלפון הציבורי אך ורק לצורך היוועצות מקצועית עם עורכת דינו.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

על כך הגיש עמיר בקשת רשות ערעור לבית המשפט העליון, במסגרתה טען כי החלטת המחוזי ניתנה בחוסר סמכות, שכן עתירתו לא התייחסה לשלילת 'קשר טלפוני' בכללותו, אלא אך לשלילת שיחות הטלפון עם עורכת-דינו. משלא נטענו על-ידו טענות במישור זה, לטענתו, לא היה רשאי בית המשפט לדון בעניין ולקבוע אם החלטת שב"ס בעניין חוקית אם לאו.

לגופם של דברים טען עמיר כי ההחלטה שנתקבלה בעניינו על-ידי שב"ס היתה שגויה, מאחר שהמעשים שיוחסו לו אינם עולים כדי 'הפצת תעמולה בבית הסוהר', כהגדרתה בפקודת נציבות בתי הסוהר. עוד הוסיף כי הענישה שהושתה עליו אינה מידתית, שכן במשך למעלה מ-10 שנים כלל לא נרשמו לחובתו עבירות משמעת, ומשכך לא היה מקום להשית עליו ענישה מכבידה שכזו, בייחוד בשל היותו אסיר השוהה בתנאי הפרדה.

השופט נעם סולברג דחה את הבקשה על הסף וקבע כי אמנם בהחלטת שב"ס נקבע כי ישלל מעמיר קשר טלפוני למשך חודשיים, אולם העתירה שהגיש לבית המשפט המחוזי התייחסה אך ורק לשאלת שלילת שיחות הטלפון בינו לבין עורכת-דינו. ואכן, הדיון בבית המשפט המחוזי נסוב סביב שאלה זו ובית המשפט נעתר לבקשתו של עמיר וקבע כי שלילת שיחות טלפון עם עורכת דינו – איננה מידתית.

אשר ליתר המגבלות, סבר סולברג, אלו לא נתקפו וממילא לא נדונו ועל כן בצדק ציין בית המשפט המחוזי כי הן נותרות על כנן. בנסיבות אלו, בהן בית המשפט המחוזי טרם נתבקש לדון בשאלת עצם סמכותו של שב"ס להטיל מגבלות כאמור – קבע סולברג כי אין מקום לדון ולברר את הטענות לגופן במסגרת הבקשה הנוכחית. אשר על כן, הבקשה נדחתה על הסף. עמיר יוצג בהליך ע"י עו"ד רוית מוחבר.

 

רע"ב 5622/19

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:170
קומיט וכל טופס במתנה