שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ייעוץ עסקי אסטרטגי וחשיבותו

חדשות

ייעוץ עסקי אסטרטגי וחשיבותו, צילום: יחצ
ייעוץ עסקי אסטרטגי וחשיבותו
27/08/2019, כתיבת מומחים

חלק נרחב מהחברות והארגונים הגדולים בארץ פונים לקבלת ייעוץ אסטרטגי העוסק בין היתר בהגדרת המטרות המרכזיות, בחזון של הארגון ובדרכים שבהן מטרות וערכים אלו יבואו לידי ביטוי ויוגשמו. יחד עם זאת, כאשר מדובר בעסקים מסדר גודל בינוני, ובעיקר עסקים קטנים, רבים סבורים כי המילה "אסטרטגיה" קצת גדולה עליהם ואולי איננה כל כך מהותית עבורם. ואולם, מדובר בטעות בעלת השלכות בטווח הקצר והארוך כאחד. לכן, בשורות הבאות נדבר על ייעוץ עסקי אסטרטגי וחשיבותו עבור עסקים מכל סדר גדול.

כמה מילים על אסטרטגיה עסקית

למעשה, תת המונח אסטרטגיה עסקית קיימים לא מעט מרכיבים וגישות, המשתנים בהתאם לתחומי הפעילות המסוימים של חברות וארגונים, המטרות שלהם, השלב בו הם מצויים וכדומה, וגם בהתאם לגישה של היועץ או חברת ייעוץ אסטרטגי שעובדים עימם. באופן כללי ומעבר להבדלים, בנייה של אסטרטגיה עסקית היא תהליך שבו מגבשים את דרכי הפעולה של הארגון, החברה או העסק על מנת לסייע בקביעת מטרות ויעדים, ומכאן לבחור את הדרכים ליישומם. כדי להשיג זאת יש להתייחס לשורה ארוכה של מרכיבים וגורמים, כגון אפיון העסק, השוק בו הוא פועל, קהלי היעד שאליהם הוא פונה, המטרות, החזון וכן הלאה.

במילים אחרות, האסטרטגיה העסקית דומה למגדלור או למצפן שעל פיהם משיטים את העסק, החברה או הארגון, כאשר לעיתים פונים לכיוונים שונים, אך בתוך הים הסוער של המשק המקומי והגלובאלי אתם יודעים מי אתם ולאן אתם חותרים. אכן, בעולם המודרני הופך בצעדי ענק לכפר קטן, ובכל עת נכנסים לשווקים שחקנים חדשים, מוצרים המספקים פתרונות משופרים, טכנולוגיות שמשפרות את שירות הלקוחות וכדומה, כך שהתחרות נעשית מורכבת ועזה יותר. מעבר למענה המהיר שצריך לתת לשינויים האלו ברמה הטקטית, יש גם לבחון, למקד ולבנות את האסטרטגיה העסקית שתנחה ותוביל את הפעילות שלכם.

מלבד זאת, לאורך חיי עסקים ישנם שלבים בהם קיימת חשיבות מיוחדת לבניית אסטרטגיה עסקית או לחידושה. לדוגמא, אם העסק עובר תקופה של האטה ודשדוש, אם הוא מצוי בעיצומו של משבר, אם יש בעיות כמו מוניטין שלילי, התנהלות בלתי יעילה, בעיה במכירות ובשיווק וכן הלאה. בכל מקרה, כאשר בעיות כאלו ואחרות צצות חשוב לחזור ולהיזכר בהתחלה ובבסיס, כלומר ב- "אני מאמין" ובחזון שלכם, כיצד אתם רואים העסק היום ובעתיד, אילו ערכים ואיכויות מנחים אתכם וגם מבדילים אתכם מאחרים, וכיצד אתם עומדים לשיים את הערכים והמטרות עם דרכי פעולה והתנהלות הולמות.

יחד עם זאת, ברור שלא כדאי להמתין לקבלת ייעוץ עסקי אסטרטגי עד שמתעוררים קשיים ניכרים, או חלילה משבר. תהליך הייעוץ הינו מועיל וחשוב בכל תקופה בה העסק מצוי, ובפרט אם אתם שוקלים לבצע שינוי משמעותי כמו חידוש של המותג, להציע שירות חדש, להכניס שותף, להיכנס לתחום פעילות חדש בישראל או בחו"ל, לבצע שינויים תפעוליים מהותיים, לצמצם פעילות בתחום מסוים או באופן כללי, וכן הלאה.

תהליך חיוני לכל עסק ומכל סדר גודל

הדברים האמורים בפסקה הקודמת נכונים לגבי עסקים מכל תחומי הפעילות ומכל סדרי הגודל, ובוודאי אינם מתחילים ונגמרים בחברות וארגונים גדולים. ואולם, הנתונים מראים שרוב העסקים הקטנים והבינוניים בעסקיים לא עושים את הצעד המתבקש כל כך, כלומר את העצירה והחשיבה הנחוצות לבנייה של אסטרטגיה עסקית. לפיכך, אין פלא שרבים מהעסקים החדשים בישראל לא צולחים את שנות הפעילות הראשונות, וגם בהמשך רבים מהעסקים נקלעים לקשיים ונאלצים לסגור. כמובן שמאחורי משברים כאלו מצויות סיבות רבות, אולם גורם מרכזי הוא ויתור על חשיבה ותכנון לטווחים ארוכים, ופעילות לאור אסטרטגיה עסקית הרואה שנתיים עד חמש שנים קדימה (בהתאם לדינאמיות של השוק בו פועל העסק והשלב המסוים בחייו).

כידוע, התרבות והחברה הישראלית פחות חושבת לטווחים ארוכים, וכך גם בעולם העסקי אנו רואים יותר התנהלות של כיבוי שריפות והנחת טלאים. יחד עם זאת, אחרי שנים רבות שבה בניית אסטרטגיה עסקית הלכה וצברה תאוצה במדינות מערביות, ולאור ההשפעות הגלובאליות, כיום ייעוץ עסקי אסטרטגי מחלחל גם אל המשק המקומי, וכל חברה או ארגון המכבדים את עצמם חושבים במונחים האלו. למרבה הצער, מדובר בשינוי איטי בתפיסה ובגישה, והנתונים העגומים שאותם ציינו לעיל מצביעים על כך. אחד הקשיים של שינוי השיגה היא שרבים מבעלי העסקים הקטנים והבינוניים בארץ סבורים שאסטרטגיה עסקית היא תחום של השחקנים הגדולים בלבד.  

נכון שיש להשקיע זמן ומחשבה בבניה של אסטרטגיה עסקית, אולם אתם לא עושים את זה לבד. לימינכם עומד יועץ עסקי מיומן עם הרבה ניסיון בניהול עסקים בשטח, השכלה אקדמית כלכלית נרחבת, ארגז עשיר של כלים, וניסיון עשיר בבניית אסטרטגיות לעסקים מתחומים ומסדרי גודל שונים. זכרו שבלעדי ייעוץ עסקי אסטרטגי אתם פשוט ממשיכים להתנהל אך ורק ברמה הטקטית והזמנית, ולכן הפעולות והתגובות שלכם הינן מזדמנות וארעיות, בלי תפיסה כוללת שעומדת בבסיס ונותנת כיוון לצעדים. אולי אתם סבורים שהתנהלות טקטית כזאת מספיק, ובאמת אם מסתכלים על המשק המקומי רואים עסקים שזה מצליח להם לזמן מה. ואולם, עם השנים, לאור התמורות והשלבים שהעסק והשוק עוברים, כבר קשה מאוד לזהות מהו הקו המנחה, מהו הרציונל, ומכאן קל מאוד להגיע למצב של התנהלות לא יעילה ולא מאורגנת, עם סכנה לאובדן הדרך ולפירוק.

לבסוף, יש לזכור כי ייעוץ עסקי אסטרטגי המבוצע עם יועץ עסקי רציני ומיומן, מועיל לעסק בשורה ארוכה של תחומים. היועץ לומד להכיר את העסק וכישוריו מאפשרים לו להבין בנכסים ופוטנציאלים שטרם מומשו, וכן בנקודות תורפה או בעיות שאפשר וצריך לתקן. על כן, מעבר לעזרה בגיבוש וחיזוק התפיסה העסקית, ובהתוויית הכיוון המתאים לעסק ולחזון שלו, היועץ בהחלט עשוי להביא להגדלת המכירות והמחזור.

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 03-5377088

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:233
קומיט וכל טופס במתנה