שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > העליון פסל את מרזל וגופשטיין מהתמודדות בבחירות בעילה של הסתה לגזענות

חדשות

העליון פסל את מרזל וגופשטיין מהתמודדות בבחירות בעילה של הסתה לגזענות, צילום: istock
העליון פסל את מרזל וגופשטיין מהתמודדות בבחירות בעילה של הסתה לגזענות
26/08/2019, עו"ד לילך דניאל

בפעם השניה ברציפות פסל בית המשפט העליון מועמדים פרטניים מהתמודדות בבחירות, כשקבע כי מועמדי "עוצמה יהודית", מרזל וגופשטיין, מנועים מהשתתפות. ההחלטה התקבלה על דעת כל חברי הרכב השופטים, למעט השופט נעם סולברג, שסבר כי היה מקום לאשר את התמודדותו של מרזל

בית המשפט העליון הכריע אמש (א') בערעורים שהוגשו על החלטות ועדת הבחירות המרכזית בעניין פסילת מועמדים ורשימות מהשתתפות בבחירות. בית המשפט קיבל פה אחד את הערעור בעניינו של מועמד "עוצמה יהודית", בן ציון גופשטיין וכן קיבל ברוב דעות את הערעור בעניינו של ברוך מרזל, וקבע כי שניהם מנועים מהתמודדות בעילה של הסתה לגזענות. במקביל, דחה בית המשפט פה אחד את הערעור בכל הנוגע לראש הרשימה, עו"ד איתמר בן גביר, וכן את הערעור הנוגע לאי-פסילתה של הרשימה כולה. כמו כן נדחה פה אחד הערעור על החלטת ועדת הבחירות שלא לפסול את "הרשימה המשותפת".

חוות הדעת המרכזית נכתבה ע"י הנשיאה אסתר חיות. בעניינו של גופשטיין ציינה חיות כי התמונה העולה מעיון בעשרות הראיות שהוצגו בפני בית המשפט היא ברורה, חד-משמעית וגלויה על פניה: "מדובר במופעים מחרידים של הסתה שיטתית לגזענות המופנים נגד הציבור הערבי", כתבה הנשיאה. "גופשטיין מציג את הציבור הזה בהכללה כאויב וכמי שאין לקיים עמו כל מגע העשוי להתפרש כדו-קיום. הוא אינו בוחל באמירות המדמות אותו ואת האפשרות לדו-קיום עמו למחלה סופנית באומרו כי הם סרטן אשר "שלח גרורות לכל מקום". הוא אף אינו בוחל בתיאור הערבים בהכללה כמי שמתנהלים על פי תרבות של רצח, גניבה ואונס".

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

עוד התייחסה חיות לדיון שנערך בסבב הבחירות הקודם בעניין חבר הרשימה מיכאל-בן ארי, וציינה כי בעניינו של גופשטיין מדובר ב"נקודת שפל חדשה בשיח הגזעני אשר כמותה לא ידענו בעבר". עוד הדגישה חיות כי הראיות החמורות שהוצגו בעניינו של גופשטיין נפרסות על פני שנים ארוכות עד לתקופה האחרונה ממש, כאשר ברוב המקרים הוא נראה ונשמע בקולו אומר את הדברים ואלה אף נושאים לא אחת גוון אלים. "פעילות עקבית ושיטתית זו מלמדת כי גופשטיין נחוש להוציא את תפיסותיו הגזעניות מן הכוח אל הפועל ודי בכל אלה כדי לבסס את המסקנה כי התבטאויותיו והתנהלותו של גופשטיין מצויים הרחק בעומק האזור האסור של הסתה לגזענות, המצדיקה את פסילתו מלהתמודד בבחירות לבית המחוקקים הישראלי", כתבה חיות.

עוד הוסיפה כי גופשטיין ניסה אמנם לעטות על הדברים "כסות" לגיטימית של מאבק אידיאולוגי בתופעת ההתבוללות, אולם ניסיון זה מתנפץ לחלוטין אל מול חומרת ההתבטאויות, הרוויות בוז ושנאה כלפי הציבור הערבי ככזה.

בכל הנוגע לברוך מרזל, קבעה הנשיאה כי יש לקבל את עמדת היועמ"ש לפיה יש מקום לפסלו, וכי התמונה המצטיירת מעיון ברצף התבטאויותיו לאורך השנים בעברית ובאנגלית, בין בקולו ובין בעמודי הפייסבוק והטוויטר הנושאים את שמו, היא "תמונה הצבועה בצבעים עזים, ברורים וחד-משמעיים של הסתה לגזענות".

בהקשר זה נדחתה גם טענתו של מרזל כי אינו אחראי לדברים שנכתבו בשמו בחשבון הפייסבוק, ונקבע כי אם אכן מדובר בשימוש בלתי מורשה שלא על דעתו בשמו - ניתן היה לצפות ממנו שיעשה את כל הדרוש על מנת שמי שלדבריו מפעילים את העמוד יחדלו מכך או לחלופין כי יעשה את כל הדרוש על מנת שחשבון זה ייסגר ללא דיחוי. "תחת זאת, הפרסומים הבעייתיים בעמוד ה"פייסבוק" הנושא את שמו נמשכו באין מפריע לאורך ארבע שנים נוספות מאז ניתן פסק הדין הקודם בעניינו. לפיכך, קבעה חיות, לגבי פרסומים אלה לא ניתן עוד לשמוע מפיו כי לא היה מודע להם וחזקה עליו שהדברים נעשו על דעתו.

לסיום נקודה זו ציינה הנשיאה כי הראיות שהובאו בעניינו של מרזל אינן מותירות מקום לספק באשר ל"עומק התהום הגזעני" שבו הוא פועל ומתוכו הוא משמיע את דעותיו. לדבריה, בדומה לבן ארי, מרזל משוכנע אף הוא כי כל הערבים, ללא הבחנה, הם "אויבים" ודוגל בתפיסה כי הארץ שייכת ליהודים בלבד וכי הערבים כולם, בהיותם אויבים לדעתו, מקומם בארצות ערב. על כן הוא מטיף לכך שיהודים יימנעו מהעסקתם וכן לכך שלא יאפשרו להם לגור בשכנות ליהודים, על מנת שלא "יכבשו אותנו מבפנים", כדבריו, עד שיסולקו כליל מן הארץ. למול תשתית ראייתית קשה זו, קבעה חיות, מחוויר מאוד ניסיונו השלישי של מרזל לשוב ולשכנע כי בכוונתו לשנות מדרכיו ולחדול מהתבטאויות ומפעילות שיש בהם משום הסתה מובהקת לגזענות נגד הציבור הערבי. לפיכך, סברה כי למרות שככלל הצהרותיו של מועמד ברוח זו נושאות משקל, הרי שהפעם אין ליתן אמון בהצהרות אלה ואין להטות את הכף לזכותו של מרזל, אף לא משום הספק.

השופט סולברג, מנגד, סבר בעניינו של מרזל כי הודאתו כי כשל בלשונו, חזרתו החד-משמעית מדברים שנאמרו ופנייתו (המאוחרת) לחברת פייסבוק – משיגים בנסיבות העניין את תכליתה של הוראת סעיף 7א לחוק יסוד הכנסת. "הספק בדבר כנות הדברים קיים, אך עליו לפעול לזכותו של מרזל", כתב סולברג. "בנסיבות העניין, מודה ועוזב – גם בפעם השלישית – ירוחם. ראוי להדגיש: אינני סבור כי לכל מועמד או רשימה יש בהכרח מעתה ואילך שלוש הזדמנויות בטרם פסילה. כל עניין לגופו, כל בקשה ונסיבותיה".

בכל הנוגע לבן גביר, ציינה הנשיאה כי הראיות שהוצגו בעניינו אכן רבות יותר מאלה שהוצגו בהליך הקודם ומטרידות כמוהן. עם זאת, נקבע כי יש לקבל את עמדתו של היועמ"ש לפיה אין בראיות אלו עדיין משום חציית הקו אשר החוצה אותו פסול מלהתמודד בבחירות לכנסת.

גם בעניינה של רשימת "עוצמה יהודית" כולה נקבע כי יש לקבל את עמדת היועמ"ש כי אין לפסלה מאחר שלא הוצגה תשתית מספקת, למרות שסעיפים שונים במצע הרשימה אכן מעוררים קושי בשל הניחוח הגזעני העולה מהם ובשל הספק העולה למקרא המצע באשר למידת המחויבות של הרשימה לערכים הדמוקרטיים שעליהם נוסדה מדינת ישראל, לצד היותה בית לאומי לעם היהודי. עוד ציינה חיות בהקשר זה כי יש להעניק משקל ממשי לפסילתו של בן ארי בסבב הבחירות הקודם וגם לפסילתם של מרזל וגופשטיין בהליך הנוכחי.

לבסוף, התייחסה חיות לערעור על אישורה בוועדת הבחירות של "הרשימה המשותפת", וקבעה כי גם כאן יש לקבל את עמדת היועמ"ש לפיה אין מקום לפסול את הרשימה כולה. נקבע, כי ההתייחסות לגופן של הראיות שהוצגו לתמיכה בבקשת הפסילה של הרשימה מעלה כי מדובר בחזרה על טענות שכבר נדונו בעבר או בראיות שעיון מדוקדק בהן מלמד כי אין למצוא בהן את מה שנטען.

לצד זאת התייחסה חיות לראיות המטרידות מעמוד ה"פייסבוק" של ח"כ היבא יזבק, החברה במפלגת בל"ד והמוצבת במקום השמיני ברשימה המשותפת, וקבעה כי אלו בהחלט עשויות להתפרש כהבעת הזדהות ותמיכה מצדה בגורמים שונים – ובהם המחבל סמיר קונטאר שהורשע ברצח של ארבעה ישראלים בפיגוע בנהריה בשנת 1979 – הנוטלים חלק במאבק מזוין נגד מדינת ישראל ובארגוני טרור. כמו כן, משבחרה הרשימה המשותפת שלא להגיש תצהיר מטעם יזבק ולהשיב לשאלות ולהבהרות הנדרשות בהקשר זה – יש לזקוף את הדברים לחובתה. עם זאת, כפי שציין היועמ"ש, ההליך אינו מכוון לפסילת יזבק אלא לפסילת הרשימה כולה, וראיות אלו מעמוד הפייסבוק של יזבק – חמורות ככל שתהיינה – אין בהן כדי להצדיק את פסילת הרשימה המשותפת כולה.

עוד ציינה חיות כי חלקה היחסי של מפלגת בל"ד, שאליה משתייכת יזבק, ברשימה המשותפת הוא קטן מחלקה ברשימת רע"ם-בל"ד לגביה נמצא בהליך הקודם כי אין מקום לפסילתה. זאת, הגם שהיועץ המשפטי לממשלה ציין כבר בבחירות הקודמות כי אילו הייתה מפלגת בל"ד מתמודדת לבדה בבחירות לכנסת היה מקום לשקול בכובד ראש את פסילתה והראיות שהוצגו בעניינה של יזבק יש בהן בהחלט כדי לחזק עמדה זו.

עו"ד איתמר בן גביר, שאושר כאמור ע"י בית המשפט, כתב בעמוד הטוויטר שלו בין היתר כי "התשובה לבג"צ תהיה בקלפי". ח"כ בצלאל סמוטריץ' כתב: " יש לנו אויבים שרוצים להשמיד אותנו. ויש יהודים שגם אם אני לא מסכים איתם בהרבה דברים בסוף באים מהצד הנכון שבסך הכל רוצה להילחם באויבים שלנו ואותם בגץ פוסל. את אלה שמזדהים עם האויבים שלנו הוא מכשיר כל פעם מחדש". ח"כ יאיר לפיד בירך על ההחלטה וכתב: "ההחלטה של בית המשפט העליון לפסול את מרזל וגופשטיין היא אבן דרך בבניית כנסת ישראל על בסיס חזק של אחדות ללא קיצוניות וגזענות"

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:215
קומיט וכל טופס במתנה