שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > נדחתה עתירה להורות למדינה לחדול לאסוף מידע על אזרחים המתבטאים נגד שופטים

חדשות

נדחתה עתירה להורות למדינה לחדול לאסוף מידע על אזרחים המתבטאים נגד שופטים, צילום: istock
נדחתה עתירה להורות למדינה לחדול לאסוף מידע על אזרחים המתבטאים נגד שופטים
25/08/2019, עו"ד לילך דניאל

בג"ץ דחה על הסף את עתירתו של אזרח שביקש להורות להנהלת בתי המשפט לחדול לאסוף מידע על אזרחים המתבטאים באינטרנט נגד שופטים, מכוח נוהל שפורסם בשנת 2015. השופט דוד מינץ קבע כי מדובר בעתירה מוקדמת נוכח פעילותו של צוות הבוחן את הסוגיה וכי נכון לשלב זה לא נעשה עוד שימוש יזום במידע שנאסף בעבר

בשנת 2015 פרסמה הנהלת בתי המשפט נוהל שכותרתו "נוהל עבודה ובקרה לטיפול בפרסומים פוגעניים ברשת". מטרת הנוהל, בהתאם לכתוב בו, היא להסדיר ולפרט את נהלי העבודה הפנימיים הנוגעים לטיפול מערכתי בפרסום פוגעני ברשת האינטרנט אודות שופטים ועובדים במערכת בתי המשפט.

הנוהל קובע, בין היתר, כי מנהל בתי המשפט ימנה בעל תפקיד אשר ירכז את הטיפול המערכתי בפרסומים, ויהיה אחראי על פעולות לניטור ואיסוף מידע רלוונטי. איסוף המידע יעשה באמצעות חיפוש ידני של שמות השופטים במנועי חיפוש פופולאריים וברשתות החברתיות, פעולות רציפות לאיתור וחילוץ תוכן באמצעות שימוש בכלים אוטומטיים, שימוש בכלי ניטור ולכידת מידע וקבלת דיווחים מגורם אחר.

עוד קובע הנוהל כי עם גילוי פרסום אשר, לדעת הממונה, חורג מגדרי ביקורת לגיטימית, מרוסנת ועניינית, ושיש בו כדי לפגוע ביכולתו של השופט או העובד מלמלא את תפקידו, עליו לפתוח תיק מעקב ולמסור הודעה לגורמים שונים בהנהלת בתי המשפט, וכן ליועמ"ש הנהלת בתי המשפט. זה, יבחן את מיהות החומרים בתיק וינחה האם לסגור את התיק או להמשיך את הטיפול בו באמצעות נקיטת צעדים להסרת התכנים או נקיטת צעדים משפטיים.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

בעניין נוהל זה הוגשה עתירה לבג"ץ, בה ביקש העותר - אריאל פורמנובסקי, להורות לגורמים השונים בהנהלת בתי המשפט ובמשרד המשפטים לחדול לצמיתות מאיסוף מידע על אזרחים המתבטאים נגד שופטים ומשמירתו של מידע זה, ליידע אזרחים שנאסף עליהם מידע, לבטל הליכים שנפתחו עקב שימוש במידע זה, לפרסם דו"ח ציבורי מלא בנושא מאגר המידע, ועוד.

השופט דוד מינץ דחה את העתירה על הסף בהיעדר עילה להתערבות בעת הזאת. לדבריו, מהנספחים שצורפו לעתירה ומתגובת המשיבים עולה כי באוקטובר 2018 נערך דיון בראשות היועץ המשפטי לממשלה בקשר לנוהל, ובסיומו הוחלט על הקמת צוות שיבחן אותו. בהמשך, הודיע המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (ציבורי-חוקתי) כי עד להשלמת הליך בחינת הוראות הנוהל, לא ייעשה שימוש במידע שתועד על ידי הנהלת בתי המשפט.

לדברי מינץ, מדברים אלו עולה כי לא נעשה עוד שימוש יזום במידע שנאסף בעבר במסגרת הנוהל ולא מתועד מידע חדש על ידי הנהלת בתי המשפט. על כן, דרישת העותר כי הנהלת בתי המשפט תחדול מאיסוף מידע על אזרחים המתבטאים נגד שופטים אינה מגלה עילה להתערבות, שכן בנקודת הזמן הנוכחית לא נאסף מידע כאמור, והמשיבים גם התחייבו כי המשך הטיפול ייעשה בהתאם למסקנות הצוות ואישור הגורמים המוסמכים.

עוד הוסיף מינץ כי גם דרישותיו של העותר כי המשיבים יאתרו אזרחים ששמם מופיע במאגר ויידעו אותם, וכי יפורסם דו"ח ציבורי - אינן מגלות כל עילה להתערבות שיפוטית. כמו כן, ביחס לחלק ניכר מטענותיו של העותר, ובהן טענות הקשורות לפניותיו לפי חוק חופש המידע, ציין השופט כי קיים לו סעד חלופי בדמות הגשת עתירה מנהלית לבית המשפט לעניינים מנהליים, כאשר מתגובת המשיבים עולה שעתירה כאמור אכן הוגשה על ידו.

לסיום קבע השופט מינץ כי מכל מקום עבודת הצוות קרובה לשלבי סיום ולכן העתירה עודנה מקדימה את זמנה. לצד זאת ציין כי ברי כי ככל שישונה הנוהל או יפורסם נוהל חדש בעקבות עבודת הצוות, דלתות בית המשפט יהיו פתוחות בפני העותר, ככל שלא יעמוד לו סעד חלופי.

העתירה נדחתה על הסף ללא צו להוצאות. העותר, אריאל פורמנובסקי, ייצג את עצמו בהליך. המדינה יוצגה ע"י עו"ד נחי בן אור ועו"ד שי כהן.

 

בג"ץ  3454/19

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:141
קומיט וכל טופס במתנה