שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > העליון נתן פתח לשובו לארץ של הישראלי שזכה 14 פעמים בלוטו ונמלט ממשפטו

חדשות

העליון נתן פתח לשובו לארץ של הישראלי שזכה 14 פעמים בלוטו ונמלט ממשפטו, צילום: getty images israel
העליון נתן פתח לשובו לארץ של הישראלי שזכה 14 פעמים בלוטו ונמלט ממשפטו
22/08/2019, עו"ד לילך דניאל

בית המשפט העליון דן בבקשה למשפט חוזר שהגיש סטפן מנדל, אזרח ישראלי הידוע בכך שזכה 14 פעמים בפרס הראשון בלוטו במדינות שונות, אשר מתגורר מאז 2002 במדינה באוקיינוס השקט ולא שב על אף שהועמד לדין על עבירות נירות ערך. נקבע, כי מאחר שלכאורה לא היה מקום לגזור עליו עונש מאסר שלא בפניו, היה ויחזור ארצה הוא לא יכלא לתקופה של 30 יום ובזמן זה תינתן לו האפשרות לחדש את בקשתו למשפט חוזר

המבקש, סטפן מנדל, הוא אזרח ישראלי הידוע בכך שזכה 14 פעמים בפרס הראשון בלוטו במספר מדינות בזכות שיטה שפיתח. בשנת 2002 עזב מנדל את הארץ ומעולם לא שב. נכון להיום הוא מתגורר במדינת וונואטו, שהיא מדינת איים קטנה באוקיינוס השקט.

שנה לאחר עזיבתו, הוגש נגד מנדל כתב אישום, אשר ייחס לו פעולות שכנוע כלפי אנשים להשקעת כספים ב"קבוצת מונדרגון", בתמורה לקבלת חברות באגודה שיתופית, קרקע בוונואטו ו-3 מניות בחברת "אקונומיק דוולופמנט קואופוריישן אי.די.סי.איי" (EDCI).

לפי הנטען, צבר הזכויות והנכסים ופעולות השכנוע היוו "נייר ערך" ו"הצעה לציבור", ומנדל ונאשם נוסף עשו אותן ביודעין, ללא פרסום של תשקיף שרשות ניירות ערך התירה את פרסומו ותוך הטעיה של משקיע סביר. מלבד זאת, נטען כי במהלך חקירתו השנייה נעצר מנדל כדין במשרדי מחלקת החקירות של רשות ניירות ערך, ולמרות זאת עזב את המקום. בגין כל אלו, יוחסו למנדל עבירות של הפרת הוראת סעיף 15 לחוק ניירות ערך כדי להטעות משקיע סביר, ובריחה ממשמורת חוקית שהוא היה נתון לה בשל עבירה פלילית.

בספטמבר 2004 הרשיע בית משפט השלום את מנדל שלא בפניו, בעבירות שיוחסו לו, ובהמשך לכך גזר עליו עונש של 10 חודשי מאסר בפועל, 10 חודשי מאסר על-תנאי וקנס כספי בסך 100,000 שקל. בית המשפט המחוזי אליו הגיש מנדל ערעור, קבע כי אין להיזקק לערעורו מחמת היותו עבריין נמלט ודחה אותו על הסף.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

במרץ אשתקד, הגיש מנדל לבית המשפט העליון בקשה לקיים משפט חוזר בעניינו. לטענתו, קיימות בידיו ראיות חדשות המוכיחות כי ההחלטה לפתוח בחקירה הפלילית נגדו התקבלה ממניעים פסולים ובניגוד עניינים. עוד הוא גורס כי בידיו ראיות חדשות שלא הובאו לפני בית משפט השלום שדן בעניינו, אשר יכולות להביא לזיכויו. עוד טען מנדל לאכיפה בררנית וכן לעיוות דין שנגרם לו עקב כך שהכרעת הדין וגזר הדין נפסקו שלא בפניו.

המדינה מאידך, טענה כי דין הבקשה להידחות על הסף מפני שמנדל הוא בגדר עבריין נמלט שעזב את הארץ מבלי לרצות את העונש שהוטל עליו, ואף נעדר מרצונו ממשפטו. גם לגופו של עניין טענה המדינה כי לא הוצגה תשתית מספקת לביסוסה של עילה למשפט חוזר. לכך השיב מנדל כי עזב את הארץ בשל נסיבות קיצוניות שבהן נפתחה נגדו חקירה מתוך מניעים פסולים וניגוד עניינים. בשל כך, לטענתו, הוא פחד להתייצב למשפט ולהיות נוכח בו. עוד הדגיש בתשובתו כי הראיות שהוצגו במסגרת הבקשה לא היו ברשותו בעת שהתקיים המשפט בעניינו.

המשנה לנשיאה, השופט חנן מלצר, ציין כי כלל בסיסי בדיני העונשין הוא כי הדיון במשפט הפלילי מתקיים ככלל בפני בעלי הדין, והיא קובעת כי זהו גם הדין ביחס לערעור הפלילי.   מכוח האמור, ההלכה היא כי ערעור עשוי להידחות על הסף במקרים שבהם המערער נמלט מאימת הדין. לדברי מלצר, דין דומה חל גם ביחס לבקשות למשפט חוזר שמגיש מבקש הנמלט מאימת הדין.

עוד ציין מלצר כי מנדל מתחמק תקופה ארוכה, על דעתו, מאימת הדין ומידיהן של רשויות האכיפה, כאשר עובדה זו לא צוינה בבהירות בבקשתו והיא נזכרה לראשונה רק בתגובת המדינה לבקשה. בנסיבות אלה, סבר השופט, אין מנדל יכול לאחוז בחבל בשני קצותיו ולנצל את ההליך השיפוטי, כך שמצד אחד יידון בית המשפט בבקשתו למשפט חוזר ומן הצד השני הוא ימשיך ויעשה דין לעצמו.

"הרשות לבקש משפט חוזר אכן נתונה לנידונים באשר הם", כתב מלצר, "אולם הפעלתה של רשות זו חייבת להיעשות במסגרת הדין והפסיקה. מבקש-נמלט אינו זכאי שטענותיו תיבחנה בידי בית משפט, אלא אם יש לו הסבר מניח את הדעת לנסיבות היעדרותו ולאי עמידתו בהחלטות הקודמות של בית המשפט". לשיטתו, מנדל לא עמד בנטל זה.

יחד עם זאת, ציין השופט כי נוכח הוראת סעיף 130(ג) לחוק סדר הדין הפלילי, נראה לכאורה כי לא היה מקום להטיל על מנדל עונש מאסר שלא בפניו. לפי הסעיף, "הורשע נאשם שלא בפניו לפי סעיף זה, רשאי בית המשפט לגזור את דינו שלא בפניו ובלבד שבית המשפט לא יטיל עליו עונש מאסר". נוכח האמור, קבע מלצר, יש למחוק (ולא לדחות) את בקשתו של מנדל למשפט חוזר, כפוף לכך שהיה ויחזור ארצה – הוא לא יכלא לתקופה של 30 יום, ובזמן זה תינתן לו האפשרות לחדש את בקשתו למשפט חוזר. מנדל יוצג בהליך ע"י עו"ד אלון אייזנברג. המדינה יוצגה ע"י עו"ד יוסף (ג'ואי) אש.

 

מ"ח 2438/18

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:150
קומיט וכל טופס במתנה