שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > 8 שגיאות שעורכי דין עושים ברשתות החברתיות

חדשות

8 שגיאות שעורכי דין עושים ברשתות החברתיות, צילום: istock
8 שגיאות שעורכי דין עושים ברשתות החברתיות
15/08/2019, עו"ד לילך דניאל

הרשתות החברתיות הפכו מזמן לזירה העיקרית שבה מתרחשת מרבית הפעילות השיווקית של עסקים בימינו. לכן, עורכי דין אינם יכולים להרשות לעצמם להדיר את רגליהם מהן. כיצד תעשו זאת נכון? הנה כמה שגיאות שעורכי דין עושים ברשתות החברתיות וכיצד להימנע מהן

היום כבר אי אפשר להתכחש לכך שהאינטרנט והרשתות החברתיות מהוות חלק בלתי נפרד, אם לא העיקרי, בשיווק ופיתוח עסקי של עורכי דין. עם זאת, משרדי עורכי דין רבים מבצעים לא אחת טעויות מצערות שמונעות מהם לקצור את היתרונות של המדיה החברתית, או מאירות אותם באור לא מחמיא במיוחד. הנה רק חלק מהשגיאות הנפוצות שעורכי דין מבצעים ברשתות חברתיות. בדקו – האם גם אתם "חוטאים" באחת מהן?

1. מערבבים בין דף עסקי לפרופיל הפרטי – במילים פשוטות, פרופיל מיועד לאנשים ודף מיועד לחברות. עורכי דין רבים נוהגים לפרסם את הישגיהם והגיגיהם בפרופיל הפייסבוק הפרטי שלהם. עם זאת, הם לא מבינים כי באופן זה הם מפסידים אפשרויות מגוונות שיכולות להועיל להם בצורה משמעותית מבחינה שיווקית. לדוגמה, בדף פרופיל המשתמשים חייבים לבקש "חברות" מהמשתמש על מנת לראות מה הוא כותב, והוא חייב לאשר אותם. בדף עסקי, לעומת זאת, כל שעליהם לעשות הוא ללחוץ "Like" על מנת שהתוכן מאותו עמוד יתחיל להופיע בעמוד הבית שלהם.

בנוסף, בדף עסקי ישנה אפשרות לדעת לכמה אנשים הפוסטים שלכם מגיעים, מיהו קהל העוקבים שלכם ועוד נתונים שאינם זמינים לפרופילים אך יכולים לעזור לבצע התאמה של התוכן לקהל. ישנה גם אפשרות לפרסם את שעות הפעילות, את המיקום והטלפון, ולפרסם גם המלצות ודירוג של לקוחות. כמו כן, קיימת אפשרות לתת למספר משתמשים לנהל את אותו עמוד, ללא צורך לתת להם את סיסמת הפייסבוק האישית שלכם. גם פוסטים שמשתמשים יכתבו בדף העסקי שלכם לא יופיעו בעמוד עצמו אלא בלשונית "קהילה", וזאת בניגוד לפרופיל פרטי, בו דברים שנכתבים על ה"קיר" מופיעים לעיני כל. והיתרון הגדול ביותר בדף עסקי – היכולת לעשות פרסום ממומן (לדף כולו או לפוסט ספציפי) – דבר שאינו אפשרי בפרופיל פרטי.

מעבר לעניין הטכני, חשוב לציין גם שפרסום בפרופיל הפרטי בלבד יוצר תחושה של חובבנות. התמונות מהחופשה בתאילנד מתערבבות בפרסום על פסק הדין החשוב שהשגתם, והברכות של החברים ליום ההולדת מופיעות לצד חוות הדעת שלכם על נושא משפטי מעניין. בהיבט זה, דף עסקי משדר מקצועיות כלפי הלקוחות, שהן למעשה הקהל שאתם מעוניינים למשוך – לא מדובר עוד ב"איציק לוי" אלא ב"משרד עורכי הדין איציק לוי ושות'". אין כמובן מניעה לעשות שיתוף לפוסטים שפרסמתם בדף העסקי אל תוך הפרופיל הפרטי, אולם חשוב לעשות את ההפרדה.

2. שוכחים למי הם מדברים – זה בסדר גמור לכתוב על הישגי המשרד שלכם ועל נושאים משפטיים אקטואליים. עם זאת, אל תשכחו מה המטרה של הפעילות השיווקית שלכם ברשת החברתית: להשיג לקוחות חדשים ולדבר אל הלקוחות הקיימים שלכם. הם אלו שאתם צריכים להרשים, ולא עורכי דין אחרים. לכן, כשאתם כותבים משהו ברשת החברתית, כוונו את הכתיבה שלכם לא לעורכי דין אחרים או משפטנים, אלא לאותם לקוחות קיימים ופוטנציאליים.

חשבו מה המאפיינים של הלקוחות שלכם בהתאם לתחום המשפטי בו אתם עוסקים. לדוגמה: אם אתם עוסקים בנזיקין כנראה שהלקוחות שלכם הם אנשים שבדיוק עברו אירוע תאונתי ולכן ייתכן שנמצאים במצוקה כלשהי. אם אתם עוסקים דווקא בשוק ההון, הלקוחות שלכם הם אנשי עסקים שמעוניינים במידע לגבי התנהלותם השוטפת, וכד'. כמו כן, אל תשכחו לפשט את הדברים שאתם כותבים – הלקוחות שלכם אינם בהכרח בעלי השכלה משפטית ולכן לא תמיד יבינו את הניואנסים והמושגים המשפטיים שאתם משתמשים בהם.

3. מעלים תמונות סלפי ללא הבחנה – בעידן הדיגיטלי כולם עושים סלפי. במעלית, במסעדה, ברחוב, ובכל מקום. התופעה לא פסחה כמובן על עורכי הדין, שהחלו למלא בהמוניהם את הרשתות החברתיות בצילומים עצמיים בבתי המשפט לצד ביצוע "צ'ק אין" וכיתוב כמו "בדרך לעוד לקוח מרוצה", או "דיון מעצרים בשלום פתח תקווה". אולי חלק סבורים שהדבר משדר תחושה של "עשיה", אבל אם אתה רוצה שיתייחסו אליך ברצינות כעורך דין התנהג כמו אחד ולא כמו תלמיד תיכון או כוכב ריאליטי. הקריירה שלך לא תפיק מכך תועלת ולא בטוח שהלקוחות יתרשמו מזה, לא משנה כמה אתה נראה רציני בתמונה. זה לא אומר שאתה לא יכול להעלות תמונות של עצמך – אבל רצוי לעשות זאת רק מדי פעם וכשאתה לבוש בחליפה ובפוזה מכובדת.

מלבד זאת, אתה לא יכול לצפות מה תהיה ההשפעה של התמונות שלך ולעתים הדבר עלול לעבור את גבול הטעם הטוב ולחזור אליכם כמו בומרנג. דוגמה: בשנת 2013 רעשה ארה"ב סביב מקרה הריגתו של נער שחור מפלורידה ע"י מתנדב במשמר האזרחי. לאחר שאחת מעדות המפתח של התביעה העידה במשפט, העלתה בתו של עורך הדין של הנאשם סלפי שלה עם אביה ואחותה כשהם מלקקים גלידה, בצירוף כיתוב בסגנון "חוגגים את הניצחון על הטיפשות". הסלפי הזה הפך מהר מאד לויראלי וזכה לביקורת רבה. במקרה אחר, גם הוא מארה"ב, עורך דין מוויסקונסין העלה סלפי של עצמו עם לקוח שזוכה מרצח. הוא לא ציפה לקבל שיחה מהשופט בכבודו ובעצמו, שהפציר בו להוריד את התמונה מחשש שבני משפחת הקורבן יחשפו אליה או שחברים בחבר המושבעים הופיעו אף הם בתמונה.

בנוסף, לא מן הנמנע שלעתים תמונות כאלו יהוו עבירה – אתית או פלילית. באפריל 2016 דווח שמשטרת הונג-קונג חוקרת עו"ד מקומי שהעלה לפייסבוק סלפי שלו ליד אולם בית משפט במדינה. גם בישראל, חוק בתי המשפט אוסר לצלם באולם בית משפט ללא רשות, וגם לא לפרסם תצלום כזה. מלבד זאת, זכרו שתמונות שאתם מעלים לרשתות החברתיות מתויגות אוטומטית עם המיקום והשעה. לפיכך, היזהרו שלא תחשפו בשוגג את המידע הזה אם אתם יודעים שהוא חוסה תחת חיסיון עורך דין-לקוח.

4. לא מקפידים על חסיון עורך דין-לקוח – למרות מה שרבים חושבים, הפעילות שלכם באתרי המדיה החברתית אינה פרטית וסודית. לפיכך, עליכם להקפיד במיוחד על נושאים של חיסיון עורך דין-לקוח ולשמור שכל מה שאתם מפרסמים לא יחשוף בטעות מידע חסוי. לדוגמה: עורכי דין רבים אוהבים לפרסם צילומים של החלטות מעניינות שקיבלו מבתי משפט, אך לא שמים לב שעל ההחלטה הזו מתנוסס שמו של הלקוח ולעתים מספר הזהות שלו. באופן דומה, אם אתם מתקשרים עם לקוחות באופן מקוון, כדאי להזכיר להם להיזהר כדי שלא יחשפו בשוגג מידע סודי. עליכם גם להיזהר כשאתם כותבים על מקרים תלויים ועומדים שאתם והמשרד שלכם מעורבים בהם.

5. מלכלכים על לקוחות/שופטים/קולגות – אתם אולי לא חושבים שמישהו יטרח לקרוא את פוסט הקיטורים שכתבתם בפייסבוק על הלקוח המעצבן ההוא, הקולגה שסירב לדחיית הדיון או השופט שהוציא החלטה נגדכם, אבל בימינו אין דבר כזה פרטיות ברשת. גם אם אתם חושבים שהפוסטים שאתם מפרסמים גלויים רק לחבריכם ברשת החברתית, היום שום דבר אינו סודי, ואינכם יכולים לדעת מי עשה "צילום מסך" ושלח למישהו אחר. הדבר עלול לחזור ולרדוף אתכם גם הרבה אחרי שמחקתם את הפוסט ואתם עלולים לגלות שאותו אדם שכתבתם עליו קרא את הפוסט שלכם. מסיבה זו, אמצו לעצמכם כלל לעולם לא לכתוב באופן מקוון על אדם דברים שלא יהיה לכם נוח לומר לו באופן אישי.

6. לא מגוונים בתכנים – אף אחד לא ירצה לעקוב אחריכם אם תתמקדו רק בעצמכם. אם אתם מעוניינים למשוך עוד ועוד קוראים ולהגדיל את הסיכוי שחלק מהם יהפכו ללקוחות בסופו של דבר, נסו לתת "ערך מוסף" לעמוד שלכם שניתן להפיק ממנו תועלת. לצד הפרסומים על ההחלטות המעניינות וההישגים המשפטיים שלכם, חשבו לספק גם תוכן שימושי ואינפורמטיבי לקהל היעד שלכם (למשל "10 דברים שאסור לעשות בחקירה משטרתית"), סיפורים מעניינים שקשורים לתחום העיסוק שלכם, ועוד. בצורה כזו, תבנו לעצמכם מוניטין של מקור סמכות וידע מקצועי שניתן לסמוך ולהישען עליו במקרה הצורך. אל תהססו גם לפרגן לקולגות, ייתכן שגם הם יפרגנו לכם בחזרה בבוא העת.

7. מתפזרים על פני יותר מדי רשתות חברתיות – רוב עורכי הדין מתמקדים בפייסבוק, ובצדק. סביר להניח ששם נמצאים רוב הלקוחות שלכם. לכן, אין סיבה לתחזק בנוסף גם אינסטגרם, לינקדין, יוטיוב וטוויטר. בחרו רשת אחת או שתיים והתמקדו בלהפוך אותן למכשירי שיווק אפקטיביים עבורכם.

8. לא נמצאים ברשתות החברתיות בכלל – נכון שלעתים זה מעייף, אבל אין מה לעשות – היום הזירה השיווקית מתרחשת בעיקר ברשתות החברתיות ואי אפשר להימנע מכך. כל עסק שרוצה להישאר עדכני ובתודעה חייב "לשחק במשחק" ולהראות נוכחות, וזה כולל גם אתכם. לפיכך, במקום להדיר את רגליכם מהרשתות, הקפידו להראות נוכחות בעלת מבנה נכון במדיה החברתית, שתביא לכם תועלת ותרחיב את המוניטין העסקי ואת שמכם הטוב.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:219
קומיט וכל טופס במתנה