שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ביהמ"ש: סוכנות נסיעות חייבת להזהיר את לקוחותיה מקריסה של חברת תעופה

חדשות

ביהמ"ש: סוכנות נסיעות חייבת להזהיר את לקוחותיה מקריסה של חברת תעופה, צילום: pixabay
ביהמ"ש: סוכנות נסיעות חייבת להזהיר את לקוחותיה מקריסה של חברת תעופה
13/08/2019, עו"ד לילך דניאל

בית המשפט לתביעות קטנות דחה את תביעתם של נוסעים שרכשו כרטיסי טיסה בחברת התעופה "WOW", לחייב את סוכנות "איסתא" לפצותם על הפסד כספם בעקבות קריסת החברה. נקבע, כי ככלל היה על הסוכנות ליידע את לקוחותיה כי חברת התעופה שאת כרטיסיה היא מוכרת נמצאת בפני סכנת פירוק, אולם במקרה זה לא הוכח כי הדבר היה בידיעתה ולכן היא פטורה מאחריות

התובעים רכשו כרטיסי טיסה הלוך-חזור מישראל לאיסלנד באמצעות סוכנות הנסיעות "איסתא". במקביל, הזמינו התובעים את שאר מרכיבי החופשה – רכב, מלונות ואטרקציות שונות, וכן ביטחו עצמם מפני ביטול טיסה בחברת "הפניקס". כעבור מספר חודשים, 3 חודשים לפני מועד הטיסה, קרסה חברת התעופה "WOW AIR", שאצלה נרכשו כרטיסי הטיסה של התובעים וכל טיסותיה בעולם בוטלו.

בעקבות הידיעה על קריסת החברה, פנו התובעים לאיסתא וביקשו לבטל את הכרטיסים אך נענו כי אילו היו פונים ומבקשים לבטל את הזמנתם לכרטיסי הטיסה רק שעתיים לפני כן, ניתן היה לתבוע את הפניקס.

נוכח האמור, הגישו התובעים תביעה קטנה הן נגד איסתא והן נגד הפניקס. לטענתם, היה על איסתא, כסוכנות נסיעות, לדעת על מצבה הכלכלי הקשה של חברת התעופה ולדאוג לעדכנם מבעוד מועד על מנת שישקלו את צעדיהם בטרם רכישת הכרטיסים, ולאחריה. עוד טענו בהקשר זה כי איסתא היא בעלת היכולת להגיע למידע בדבר חוסנן הכלכלי של חברות התעופה שאת כרטיסיהן היא מוכרת, לאור היכרותה עם הענף, וכבעלת אחריות וחובת נאמנות ללקוחותיה היה עליה להביא מידע זה לידיעתם. עוד טענו התובעים, כי היה על הפניקס לשפותם על ביטול הטיסה בהתאם לתנאי הפוליסה שרכשו.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

איסתא טענה כי לא הייתה לה כל ידיעה באשר להתמוטטות הצפויה של החברה, וכי אין די בשמועות וכתבות בעיתונות זו או אחרת בכדי לקבוע כי נפילתה של החברה הייתה בידיעתה. עוד טענה כי כסוכנות נסיעות, היא מתווכחת בין חברת התעופה והלקוח, וכי אין באחריותה לספק לנוסעים את שירותי הטיסה עצמם. בנוסף טענה כי לאחר המקרה ניסתה לפעול להשבת הכסף לתובעים אך ללא הצלחה. הפניקס טענה כי פוליסת הביטוח חלה רק במקרה בו הלקוח מבקש לבטל את הטיסה מיוזמתו ואילו במקרה זה הביטול נעשה רק לאחר שנודע על קריסת החברה.

השופט יוסי ברכיה קבע כי אין כל ספק כי לו איסתא ידעה בעת מכירת הכרטיסים לתובעים, כי חברת התעופה שאת כרטיסיה היא מוכרת נמצאת בפני סכנת פירוק, היה אסור לה למכור את כרטיסיה. לו עשתה זאת, לדברי השופט, הרי שהיא הייתה מעוולת בפני התובעים, מפרה את חובות הנאמנות כלפיהם, והיה עליה לשפותם.

עוד סבר השופט שעל איסתא הייתה מוטלת חובת זהירות ונאמנות כלפי התובעים גם במצב בו היא ידעה בין מועד מכירת הכרטיסים ועד למועד קריסתה של החברה, כי החברה נמצאת בקשיים כלכליים ממשיים ויש סיכוי סביר כי לא ניתן יהיה לממש את כרטיסי הטיסה. במקרה זה, היה עליה לידע את לקוחותיה, על מנת שיכלכלו את צעדיהם בהתאם.

עם זאת, במקרה הנוכחי איסתא הכחישה כי ידעה על קשייה הפיננסיים של החברה או על כך שהיא עומדת בפני קריסה ופשיטת רגל, ואין די בהסתמכות על קטעי עיתונות מהעבר, או על "דיבורים" ושמועות ש"רצו" בענף התעופה, בכדי לקבוע כי הסוכנות ידעה או אמורה הייתה לדעת על הקריסה הצפויה ולכן הייתה מחויבת להזהיר את לקוחותיה.

זאת ועוד, התובעים גם לא הביאו עד כלשהו שיוכיח את טענתם כי היה ידוע על קריסה צפויה של החברה בתקופה שקדמה לכך, לא כל שכן כי איסתא ידעה על כך מבעוד מועד ולמרות זאת לא הזהירה את לקוחותיה. משכך, התובעים לא הניחו בעניין זה כל תשתית ראייתית שתתמוך בעמדתם לפיה איסתא ידעה על הקריסה הצפויה, או שהיה עליה לדעת, ומשכך דין התביעה נגדה – להידחות.

בכל הנוגע לחברת הפניקס, ציין השופט כי לפי הפוליסה שרכשו התובעים, ביטול טיסה חייב להיעשות ביוזמת המבוטח בלבד והפוליסה לא תכסה ביטול טיסה שמקורו בחברת התעופה. זאת, למעט מצב שבו מועד הודעת הביטול התקבל ע"י המבוטח בטרם פורסם דבר הביטול ע"י חברת התעופה. במקרה זה, התובעים הודו כי פנו לקבל את דמי הכרטיסים שעתיים לאחר פרסום ידיעה באינטרנט אודות הקריסה. בנסיבות אלו, נקבע, ברור כי מעת שביטול הטיסה נעשה בשל הודעת החברה על הפסקת פעילותה, ולא ביוזמת התובעים, חל הסייג לאחריות המבטחת.

לאור האמור, התביעה נדחתה במלואה. עם זאת, לאור התוצאה הקשה עבור התובעים,  הפסד כרטיסי הטיסה שרכשו, לא נעשה צו להוצאות.

 

ת"ק 41415-04-19

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:160
קומיט וכל טופס במתנה