שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ועדת האתיקה: בקשה להשעיה זמנית של עו"ד הנאשם בפלילים תיעשה בצמצום

חדשות

ועדת האתיקה: בקשה להשעיה זמנית של עו"ד הנאשם בפלילים תיעשה בצמצום, צילום: pixabay
ועדת האתיקה: בקשה להשעיה זמנית של עו"ד הנאשם בפלילים תיעשה בצמצום
05/08/2019, עו"ד לילך דניאל

ועדת האתיקה של מחוז ת"א בלשכת עורכי הדין פרסמה מסמך המפרט את הקווים המנחים למדיניות הוועדה בכל הנוגע להגשת בקשות להשעיה זמנית נגד עו"ד שהוגש נגדם כתב אישום. לדברי יו"ר הועדה, המסמך פורסם בעקבות פניות רבות שהוגשו לאחרונה לוועדה לבחון הגשת בקשות להשעיה זמנית של עו"ד המואשמים בפלילים

ועדת האתיקה של מחוז ת"א בלשכת עורכי הדין פרסמה מסמך המפרט את מדיניותה בנוגע להשעיה זמנית של עורכי דין הנאשמים בהליך פלילי. בדוא"ל ששלח עו"ד שמעון כץ, יו"ר הועדה, לציבור עורכי הדין, נכתב כי המסמך מתפרסם לאור פניות רבות המוגשות לוועדה לאחרונה, בבקשה לבחון הגשת בקשות להשעיה זמנית נגד עו"ד על רקע כתב אישום פלילי המוגש נגדם.

לפי סעיף 78 לחוק לשכת עורכי הדין, רשאי בית דין משמעתי, לפי בקשת קובל, להשעות זמנית עורך דין שהוגש נגדו כתב אישום, אם מצא שבנסיבות העניין היה בעבירה המיוחסת לו משום קלון. מסמך המדיניות שפורסם מפרט, בין היתר, את השיקולים שעומדים לנגד הוועדה בבואה לקבל החלטה בדבר הגשת בקשה להשעיה זמנית.

לפי האמור, מאחר שבקשה להשעיה זמנית היא סנקציה חריפה אשר פגיעתה בעוה"ד הנאשם עלולה להיות חמורה, מחויבת הוועדה לנהוג זהירות רבה בטרם תחליט על הפעלתה. לפיכך, נקבע במסמך המדיניות כי ככלל לא תוגש בקשה להשעיה זמנית אלא בעבירות מסוג "פשע" או "עוון", והדורשות "מחשבה פלילית".

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

בנוסף, במסגרת בחינת סוגיית הקלון שבעבירה המיוחסת לעורך הדין, מבחינה הועדה בין שלושה מעגלים שבהם נאכפת העתיקה המקצועית: הפעילות בליבת המקצוע (הופעות בבתי משפט, כתבי בי דין וכד'), פעילות כעו"ד אך לא כמייצג לקוח, ופעילות עוה"ד כאזרח מן השורה.

עוד מפרט המסמך מהם השיקולים אותם עשויה הוועדה לשקול בבואה לקבל החלטה בבקשה להשעיה זמנית של עוה"ד הנאשם בפלילים: סוג העבירה וחומרתה בנסיבות הקונקרטיות של התיק, קיומן של ראיות לכאורה ועוצמתן, מועד ביצוע העבירה, עמדתה העונשית של התביעה הפלילית ופרק הזמן בו צפוי עוה"ד להיות נתון להשעיה.

בנוסף, מדגיש עו"ד כץ, יו"ר הועדה, כי בשונה מהגשת בקשה להטלת עונש בעקבות הרשעה בפסק דין פלילי סופי, הרי שבקשת השעיה זמנית, המוגשת כלפי מי שהוא בחזקת חף מפשע, תיעשה במשורה ואך ורק בנסיבות המצדיקות שימוש בכלי זה.

"חברי הוועדה ואני בראשם מלאי תקווה כי לא נידרש כלל יותר לדיון בבקשות מסוג אלה, וכי עבודת הוועדה תתרכז בנושאים שהם בליבת האתיקה המקצועית של עורכי הדין ולא בנושאים השייכים לעולם העברייני-הפלילי", כתב עו"ד כץ לסיום.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:4
קומיט וכל טופס במתנה