שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > 10 כללים לעורך הדין המתחיל

חדשות

10 כללים לעורך הדין המתחיל, צילום: צילום: Ryan Mcguire, Gratisography
10 כללים לעורך הדין המתחיל
25/07/2019, עו"ד לילך דניאל

אלפי מתמחים שעברו את בחינת הלשכה יהפכו בקרוב לעורכי דין מן המניין ויצטרפו לעשרות האלפים שכבר פועלים בשוק הישראלי. להיות עורך דין חדש זה עסק לא פשוט, אז אספנו כמה עצות שיכולות לעזור להפוך את טבילת האש בקריירה לקלה יותר

בשבוע שעבר התבשרנו ש-54% מהנבחנים במועד קיץ של בחינת לשכת עורכי הדין עברו אותה בהצלחה, מה שאומר שקרוב ל-1,400 עורכי דין חדשים עומדים להצטרף בקרוב לעשרות אלפי עורכי הדין הקיימים במדינה. אתמול אף נערך טקס הסמכה מיוחד, במסגרתו הוסמכו כמה עשרות עורכי דין נוספים שעברו את המועד המיוחד בחודש אפריל.

אין ספק שלהיות עורך דין זה לא עסק פשוט, במיוחד בשוק הישראלי התחרותי, וכשאתה עורך דין מתחיל זה קשה שבעתיים. אז כדי להפוך את טבילת האש בקריירה לקלה יותר, אספנו 10 כללים שיוכלו לסייע:

1. התרגלו לסטטוס החדש – עורכי דין רבים מגלים, כשהם יוצאים לשוק, שהעבודה כעורכי דין היא שונה לחלוטין מהעבודה שהם חוו כמתמחים. הדבר נכון הן מבחינת העבודה עצמה, והן מבחינת הציפיות מהסביבה. בתור מתמחים, אתם נמצאים עדיין בסטטוס של "מתלמדים", וגם העבודה שאתם מקבלים לרוב נוגעת לעזרה "מאחורי הקלעים" של התיק – מחקר משפטי, מילוי טפסים, ועוד כך וכך משימות שנועדו להוות "כוח עזר" בלבד. בתור עורכי דין, לעומת זאת, עליהם להיות מוכנים לכך שיצופה מכם לנהל את התיק מתחילתו ועד סופו, על כל הכרוך בכך. מדובר בתפקיד עם אחריות רבה יותר שכולל אלמנטים רבים שלא הכרת עד היום: ייצוג בבית משפט, החלטות טקטיות בתיק, פגישות עם לקוחות, ניהול משאים ומתנים ועוד.

2. אל תנסו להסתדר לבד – כמו בכל מקצוע אחר וכמו בכל עבודה, אף אחד לא יצפה שמיד תדעו הכל. נתקעתם עם שאלה, בעיה או התלבטות? אל תחששו לבקש עזרה מעורכי דין מנוסים מכם. זה גם יחסוך לכם טרחה רבה ולא יהיה מוגזם לומר שלעתים זה אף יכול להציל את החיים המקצועיים שלכם, בהתחשב בכך שעל עורכי דין מוטלת גם אחריות מקצועית רבה וחובות אתיות כלפי הלקוח.

3. למדו כמה שיותר – למרות שסיימתם כבר את התואר במשפטים, זה לא אומר שעליכם להפסיק ללמוד. למידה היא תהליך מתמשך, ואין דרך טובה יותר להבטיח את ההצלחה שלכם כעורכי דין מאשר להיות מומחים בתחומכם.

נצלו את השנים הראשונות שלכם במקצוע כדי לצבור כמה שיותר ידע בתחום העיסוק שלכם. חפשו עורך דין מנוסה שישמש לכם כ"מנטור", התלוו אליו ולמדו את שיטות העבודה שלו, את האופן שבו הוא מתנהל בבית המשפט ומול לקוחות. קראו חומר מקצועי והישארו תמיד עם היד על הדופק אודות החידושים האחרונים בתחום בו אתם עוסקים (הנה כמה טיפים שיכולים לעזור בכך). לכו להשתלמויות וכנסים. לכו לדיונים בבתי משפט ונסו לראות איך הדברים מתנהלים בפועל. למדו גם מהטעויות שלכם ואל תחששו מהן. אם עשיתם טעות – ידעו את הממונה עליכם מיד ונסו לחשוב כיצד אפשר להימנע ממנה בעתיד.

חשוב לזכור, אגב, שעריכת דין לא מתמצית רק בקריאה ולמידה של פסקי דין, חוקים ומאמרים. מעבר לכך, יהיה עליכם ללמוד עוד שלל נושאים שחשוב מאד לעורכי דין לדעת להתמצא בהם, במיוחד אם אתם חדשים במקצוע. בין אלו ניתן לציין למשל טכניקות שיווק, ניהול מו"מ, תמחור תיקים, כתיבה נכונה, חיפוש במאגרי מידע, טקטיקות בליטיגציה, למידה של כלים טכנולוגיים שונים (בין אם מדובר במערכת "נט המשפט" או בתוכנה לניהול משרד), למידה של "כללי המשחק" הפרוצדוראליים, עבודה עם חשבונות נאמנות ועוד.

4. אל תרוצו לעצמאות - אין ספק שעצמאות תעסוקתית טומנת בחובה יתרונות לא מבוטלים. עם זאת, ניהול עסק עצמאי זו עבודה קשה, ועבור עורכי דין במיוחד, בוודאי אם אתם עורכי דין לא מנוסים. עורכי דין שכבר עשו את הצעד ופתחו משרד משלהם יעידו שהיציאה לעצמאות היא מאד מספקת מחד, אך גם מאד מאתגרת וקשה וכרוכה בהשקעה והקרבה בכל תחומי החיים. אז לפני שאתם רצים לפתוח משרד עצמאי, בחנו את העניין מכל ההיבטים ושקלו לקחת כמה שנים ולעבוד כשכירים, על מנת לצבור כמה שיותר ידע וניסיון שישתלמו עבורכם בהמשך הקריירה.

5. סגלו לעצמכם הרגלי עבודה נכונים – ההרגלים שתסגלו לעצמכם כעת יכולים ללוות אתכם שנים ארוכות ולהשפיע על התפוקה והיעילות שלכם לטווח ארוך. הרגלי עבודה יכולים לנוע החל מעריכת רשימת משימות יומית, שימוש בכלים ואפליקציות עזר, תיעוד המשימות שלכם באמצעים שונים, אימוץ שגרת עבודה מסוימת, ניתוק הטלפון לצורך מניעת דחיינות והתרכזות במשימות מסוימות ועוד. זכרו בנוסף שהרגלי עבודה כוללים בתוכם גם הרגלי אי-עבודה: חשוב לקחת גם הפסקות מדי פעם על מנת לא לשבור את האיזון החשוב בין קריירה לפנאי.

6. היו מוכנים להקריב – אל תצפו שביום הראשון שלכם במשרד עורכי הדין יתנו לכם את עסקת המיליונים שבדיוק נכנסה, העתירה העקרונית או את תיק הרצח הסבוך. קחו בחשבון שכדי להגיע לכל אלו יהיה עליכם להתחיל מלמטה – לעבוד שעות ארוכות, לתת לאחרים קרדיט על דברים שעשיתם ולטפל בהרבה דברים קטנים שנראים לכם אולי חסרי חשיבות ושאינם תואמים את הכישורים שלכם. כל אלו ישתלמו בהמשך והם חלק משמעותי מהדרך שעליכם לעשות כדי להגיע למקום אליו אתם רוצים להגיע.

7. הביקורת היא חברתכם הטובה ביותר – הרבה אנשים לא מגיבים טוב לביקורת. הם רואים זאת כמתקפה אישית עליהם ועל כישוריהם המקצועיים ומיד נכנסים למצב של מגננה. עם זאת, ביקורת עניינית מצד אדם שמבין עניין, במידה ומופנמת ומיושמת כראוי, יכולה להיות המתנה הטובה ביותר שתקבלו בתחילת המסע שלכם כעורכי דין. בנוסף לביקורת שתקבלו במהלך העבודה השוטפת, נסו גם ליזום אותה בעצמכם - חפשו את הפידבק הזה והשתמשו בו. שאלו את הממונים עליכם ואת הקולגות שעובדים אתכם במשרד איך אתם יכולים להשתפר, והכי חשוב –  הניחו את האגו בצד, שמרו על ראש פתוח ואל תפחדו מהתשובות שתקבלו. הן יקרבו אתכם להיות עורכי דין מעולים.

8. שמרו על מקצועיות – זה שהוסמכתם כעורכי דין לא אומר שאתם יכולים "לפרוק עול" ולעשות כל שעולה על רוחכם. זכרו - בתור עורכי דין אתם מייצגים לא רק את עצמכם אלא גם את הלקוחות שלכם ואת המשרד שלכם. שמרו על רמה מקצועית נאותה - אל תאחרו לפגישות ולדיונים, בדקו כל דבר בשבע עיניים, נהגו בכבוד כלפי הזולת, אל תתלהמו ואל תהיו יהירים.

9. צאו מאזור הנוחות שלכם – כעורכי דין חדשים, תיתקלו בהכרח במצבים שלא הכרתם בעבר, ושאולי עבור חלקכם הם אינם נוחים או מוכרים. למשל, בניגוד לסברה הרווחת, לא כל עורכי הדין אוהבים להתווכח ולא כולם מרגישים בטחון להופיע בבית המשפט או להתנהל עם לקוח שמעולם לא פגשו. אל תתנו לכך להגביל אתכם ובוודאי שאל תסרבו להזדמנות שנקרית בדרככם. לא תוכלו להיות עורכי דין טובים רק מלקרוא ספרים או לצפות בעורכי דין אחרים. החוויות הללו ירחיבו את האופקים שלכם ויספקו לכם ניסיון רב ערך ומרחב גדילה להמשך הקריירה. כמו כן, לעולם אל תאמרו לבוס שלכם במשרד שלא נוח לכם לעשות דבר מה. הדבר יתייג אתכם כלא מועילים לעומת הקולגות שלכם, וזה מצב שעלול לפגוע בכם בהמשך.

10. דעו לאן פניכם מועדות – נכון שאתם עדיין בתחילת הדרך, אבל אף פעם לא מוקדם מדי להתחיל לתכנן קדימה את הקריירה שלכם. חשבו לאן אתם רוצים להגיע מבחינה מקצועית והחליטו שמעתה, כל החלטה שתיקחו בתחום התעסוקתי שלכם תהיה בהתאם למטרה שהצבתם לעצמכם. למשל, אם אתם חולמים להיות סניגורים פליליים בכירים, אל תלכו לעבוד במשרד שעוסק בנזיקין. אם אתם רוצים להתמקצע בתחום המשפחה, אולי קורס גישור ייתן לכם ערך מוסף ברזומה.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:34
קומיט וכל טופס במתנה