שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > חיות פסלה את השופטת שפרסמה בטעות פסק דין לפני הגשת סיכומי הצדדים

חדשות

חיות פסלה את השופטת שפרסמה בטעות פסק דין לפני הגשת סיכומי הצדדים, צילום: הנשיאה אסתר חיות. צילום: הנהלת בתי המשפט
חיות פסלה את השופטת שפרסמה בטעות פסק דין לפני הגשת סיכומי הצדדים
22/07/2019, עו"ד לילך דניאל

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות קיבלה ערעור שהגיש בעל דין והחליטה לפסול את השופטת ניצה מימון שעשוע מלהמשיך לדון בתיק בו פרסמה בטעות פסק דין לפני הגשת סיכומי הצדדים. חיות שוכנעה כי דובר בטעות אנוש של "שופטת יעילה וחרוצה" אולם סברה שבשל הפגם שנפל בפרסום המסמך ובשל תבניתו ותוכנו – מן הראוי שההכרעה תועבר למותב אחר

נשיאת בית המשפט העליון קיבלה אתמול (א') ערעור שהגיש בעל דין, והחליטה לפסול את השופטת ניצה מימון שעשוע מלהמשיך לדון בתיק בו פרסמה בטעות פסק דין לפני הגשת סיכומי הצדדים. חיות שוכנעה כי דובר בטעות אנוש של "שופטת יעילה וחרוצה" אולם בשל הפגם שנפל בפרסום המסמך ובשל תבניתו ותוכנו – מן הראוי שההכרעה תועבר למותב אחר. לאחרונה פורסם שנציב תלונות הציבור על שופטים מצא את התלונה שהוגשה בנושא מוצדקת.

המשיב הגיש נגד המערער תביעה כספית על רקע הסכם שכירות שנחתם ביניהם. התיק התנהל בבית משפט השלום בפתח תקווה בפני השופטת ניצה מימון שעשוע. לימים התקיים דיון הוכחות בהליך ובסופו נקבעו מועדים להגשת הסיכומים. כשבועיים לאחר מכן, ולפני שמי מהצדדים הגיש את סיכומיו, פורסם במערכת "נט המשפט" מסמך בן שלושה עמודים שסווג כ"פסק דין" שנחתם ע"י השופטת מימון-שעשוע.

המסמך שפורסם כלל דיון עובדתי, ניתוח של הראיות והחקירות שנערכו וכן קביעות מהימנות וקביעות שבעובדה, והסתיים במסקנות ובתוצאה אופרטיבית, לרבות חיוב המערער בהוצאות ושכ"ט המשיב. לאחר כשעה, הורד המסמך מהמערכת. בו ביום הגיש המערער בקשה להבהרה מדוע ניתן פסק דין לפני הגשת סיכומי הצדדים, ובמענה לבקשה זו ציינה השופטת כי מדובר בטיוטה בלבד שפורסמה עקב טעות טכנית. עוד נאמר בהחלטה כי הסיכומים, לכשיוגשו, יקראו ויבחנו על ידי ובהתאם יינתן פסק הדין הסופי.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

המערער לא הסתפק בהבהרה זו והגיש בקשה לפסילת השופטת, תוך שציין כי לכל אורך ההליך הייתה השופטת מקובעת בעמדתה ולאחר פרסום המסמך ברור לו כי עמדתה גובשה לפני הגשת הסיכומים. זאת ועוד, לטענת המערער, המשיב – שהגיש בינתיים את סיכומיו – התבסס בסיכומים על המסמך שפורסם. משכך, טען המערער כי על השופטת לפסול את עצמה מהמשך הדיון בתיק בשל חשש ממשי למשוא פנים.

בהחלטתה, דחתה השופטת את בקשת הפסילה וקבעה כי המסמך שפורסם נכתב לאחר דיון ההוכחות ובו פורטה התרשמותה ממהימנות העדים. עוד צוין כי כך נוהג בית המשפט לעשות בתיקים רבים לטובת שימור רשמיו, וכי המסמך שלא היה אלא טיוטה של פסק הדין, הועלה למערכת "נט המשפט" בשוגג. עוד נקבע כי כתיבת פסק הדין טרם הושלמה וזו תושלם לאחר עיון בסיכומי הצדדים, וכי פרסום המסמך לאחר דיון ההוכחות אינו מקים עילת פסלות. טענות נוספות שהעלה המערער ביחס לאירועים שקדמו לפרסום המסמך נדחו אף הן מן הטעם שלא הועלו במועד הרלוונטי. לבסוף, חויב המערער בהוצאות המשיב בסך 1,000 שקל.

על כך, הגיש המערער ערעור לבית המשפט העליון, שנידון בפני הנשיאה אסתר חיות. לדברי חיות, אכן אין זה רצוי ואין זה מקובל כי שופט יורה לבעלי דין לסכם את טענותיהם כדי להתרשם מדבריהם ולהיות פתוח לשכנוע, ובד בבד יחליט בעניין העומד לדיון על-פי התרשמותו שלו בלבד, מחומר הראיות וללא כל הסתמכות על סיכומי הצדדים. לצד האמור הבהירה חיות כי הכנת טיוטת פסק דין לא מהווה, כשלעצמה, עילה לפסילה, כאשר בפסיקה נקבע כבר כי אין כל פסול בכך שבית המשפט יערוך טיוטה כזו טרם מתן פסק הדין ויכלול בה בין היתר את התרשמותו מהראיות וממהימנות העדים.

יחד עם זאת, ציינה הנשיאה, תוכנו של המסמך שפורסם במקרה זה מעיד עליו כי נחזה להיות פסק דין מוגמר ושלם הכולל מסקנה משפטית ברורה, תוצאה אופרטיבית חד משמעית ואף חיוב בהוצאות, ולכן שונה מהמקרה שנידון בפסיקה. "החריצות תכונה מבורכת היא ומתן פסקי דין בתוך זמן סביר מיום שבו תם הדיון הוא יעד מערכתי חשוב", כתבה חיות. "על כן, השופטים השוקדים להגשימו ראויים להערכה". עוד הוסיפה כי אין ספק בלבה כי לא מדובר אלא בטעות אנוש של שופטת יעילה וחרוצה שביקשה להביא לסיום בהקדם תיק פשוט יחסית שנשמע בפניה ולא לעכבו. על כן, אין מקום לטענות שהעלה המערער בדיעבד לגבי האופן שבו נוהל הדיון בתיק. עם זאת, קבעה, עדיין מדובר בטעות, ובנסיבות המקרה ובשל מראית פני הצדק, מן הראוי שההכרעה בהליך תועבר למותב אחר. זאת, הן בשל הפגם שנפל בפרסום המסמך והן ובעיקר בשל תבניתו ותוכנו של המסמך שפורסם, הנחזה על פניו להיות פסק דין שלם ומוגמר.

הערעור התקבל, הדיון בהליך יקבע על ידי נשיאת בתי משפט השלום במחוז מרכז בפני מותב אחר על פי סדרי הדין שאותם יקבע. לא נעשה צו להוצאות.

 

ע"א  3591/19

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:111
קומיט וכל טופס במתנה