שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ביהמ"ש: שירות בתי הסוהר לא חייב להמשיך לספק ריטלין לאסירים

חדשות

ביהמ"ש: שירות בתי הסוהר לא חייב להמשיך לספק ריטלין לאסירים, צילום: istock
ביהמ"ש: שירות בתי הסוהר לא חייב להמשיך לספק ריטלין לאסירים
17/07/2019, עו"ד רונן שיכמן

בית המשפט לעניינים מנהליים דחה את עתירתם של שלושה אסירים נגד החלטת שב"ס להפסיק לספק להם ריטלין נוכח החלת מדיניות חדשה בעניין. נקבע, כי מדיניות שב"ס העדכנית, אשר קובעת את הקריטריונים שלפיהם יינתן טיפול בריטלין לאסירים, אינה מדיניות בלתי סבירה, תוך שתישמר האפשרות לבחון בעתיד את אופן יישומה

העותרים הם שלושה אסירים המרצים עונשי מאסר ממושכים בגין הרשעתם בעבירות פשע חמורות. במשך תקופה מסוימת, סיפק שירות בתי הסוהר לעותרים טיפול בתרופת הריטלין, אך בשלב מסוים הוחלט להפסיק זאת. לפיכך, ביקשו העותרים להורות לשב"ס לחדש להם את אספקת הריטלין ולקבוע כי ההחלטה להפסיקה הייתה בלתי סבירה.

לטענת העותרים, הזכות לבריאות והזכות לקבלת טיפול רפואי מוקנית לכל אדם מכוח זכותו לכבוד, לחיים ולשלמות הגוף. נטען, כי על אף שלרשות המינהלית סמכות לפגוע בזכויות אדם של אסיר מכוח חוק, היא אינה רשאית לעשות כן בטרם תבדוק ותשתכנע שקיימים טעמים ממשיים המצדיקים שלילה או הגבלת זכות. כאשר מדובר בטיפול רפואי, גם אם אינו טיפול מציל חיים, יש לבדוק את מדיניות שב"ס בדווקנות.

עוד נטען כי הצעתו האלטרנטיבית של השב"ס, למתן טיפול קוגניטיבי להפרעת קשב וריכוז במקום מתן ריטלין, אינה עולה בקנה אחד עם עמדת משרד הבריאות. בעניין זה טענו העותרים כי אין די בטיפול קוגניטיבי לשם טיפול בהפרעת קשב וריכוז, ויש הכרח בטיפול תרופתי, תוך שהטיפול הקוגניטיבי-רגשי יכול רק להתווסף לטיפול התרופתי. מעבר לאמור, נטען כי שב"ס עושה כל שניתן כדי לפגוע ולחבל בהליך השיקום של העותרים.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

השב"ס מצדו, טען כי ההחלטה בעניינם של העותרים התקבלה ע"י הגורם המוסמך על רקע היעדר צורך רפואי למתן ריטלין, הסיכון הקיים בנטילת תרופה זו למטופל ולסביבתו וכן קיום אינדיקציה לכך שמתן הריטלין לא היטיב עם ציוני העותרים בלימודיהם. זאת ועוד, נטען, המשך נטילת הריטלין יכול לגרום לנזקים עתידיים כגון התמכרות, נדודי שינה, סחרחורות וכד'. כן נאמר כי קיים קושי לפקח על מתן ריטלין באופן שימנע לחלוטין צבירתו או סחר בו וכי ממילא שב"ס אינו מחויב להענקת טיפול אשר מלכתחילה נועד להקל על מהלך לימודי התואר של האסירים.

השופט עמי קובו קבע כי אכן אין עוררין שלכל אסיר זכות לבריאות וזכות לקבלת טיפול רפואי הולם, וזאת מכוח זכותו לכבוד, לחיים ולשלמות הגוף. עם זאת, זכות זו אינה זכות מוחלטת, בפרט כאשר מדובר בטיפול שאינו מציל חיים, אלא בטיפול שנועד לשפר את איכות חייו של המטופל. בעניין זה ציין השופט כי לעתים קיימים טעמים ממשיים המצדיקים את הגבלת מימוש הזכות, ועל השב"ס לשקול בה בעת גם שיקולים אשר נוגעים לניהול בית הסוהר, לרבות החשש מפני סחר בתרופה – שהיא תרופה ממריצה/מעוררת – ולאזן בין השיקולים השונים.

בסיכומו של דבר, סבר השופט כי מדיניות השב"ס החדשה בדבר מתן ריטלין לאסירים, כפי שהוגדרה ע"י רע"ן פסיכיאטריה, אינה מדיניות בלתי סבירה אשר מצדיקה התערבות. צוין, כי אמנם בנוגע למתן ריטלין לצרכי לימודים אוניברסיטאיים בלבד סברה רע"ן פסיכיאטריה כי אין הצדקה לכך, ואולם היא הבהירה שהריטלין יינתן לצורך שיקומי, שזהו גם צורך רפואי, ויתכן שאף הלימודים יהוו צורך רפואי. כלומר, לא נשללה האפשרות – וממילא אין מקום לשלול את האפשרות – שריטלין יינתן גם לצורך לימודים, במקרים שבהם צורך זה יהווה אף צורך רפואי-שיקומי. לצד זאת הובהר כי תישמר האפשרות לבחון בעתיד את אופן יישום המדיניות.

אשר לעניינם הפרטני של העותרים, נקבע כי אין חולק שהם קיבלו ריטלין כדין עובר לגיבוש המדיניות החדשה והטיפול הופסק בעקבותיה, לאחר שעניינם נבחן עי רע"ן פסיכיאטריה. בעניין זה, נקבע בפסיקה כי לרשות המנהלית סמכות לשנות את מדיניותה בהתאם לצרכים משתנים וכך אכן נעשה מספר שנים לאחר תחילת מתן הריטלין לעותרים.

עוד צוין כי החלטת שב"ס בעניינם של העותרים התבססה על הקביעה כי אין צורך רפואי במתן טיפול בריטלין וכי מדובר בצורך לימודי בלבד, שאינו רפואי. בעניין זה, שוכנע השופט כי אכן לא ניכר שינוי ממשי בהישגיהם הלימודיים של העותרים טרם נטילת הריטלין ולאחריו וכי ההחלטה שהתקבלה בעניינם התבססה על שיקול דעת שהפעיל הגורם המוסמך, תוך לקיחה בחשבון של השיקולים הרלוונטיים. על כן, ההחלטה שהתקבלה אינה בלתי סבירה בנסיבות העניין.

לצד האמור נקבע כי משנקבעו קריטריונים לקביעת התאמה למתן טיפול בריטלין, יוכלו העותרים, אם ימצאו כעונים על הקריטריונים שנקבעו, להביא את עניינם פעם נוספת בפני הגורם המוסמך – קרי רע"ן פסיכיאטריה.

סיכומם של דברים - העתירות נדחו. ככל שהעותרים יציגו לשב"ס חוות דעת פרטניות בעניינם, אשר מתוכן יעלה כי הם עומדים בקריטריונים שנקבעו במדיניות החדשה, הרי שעניינם יבחן מחדש על-ידי רע"ן פסיכיאטריה. זו מצדה, תעביר לבית המשפט, בעוד שנה, הודעת עדכון שבה תפרט כמה אסירים פנו בבקשה לקבל ריטלין במהלך השנה, וכמה מתוכם קיבלו ריטלין. העותרים יוצגו בהליך ע"י עו"ד רלי אבישר רווה. השב"ס יוצג ע"י עוה"ד מיכאל אביטן ורותם כץ עקיבא.

 

עת"א 66523-12-18

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:232
קומיט וכל טופס במתנה