שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > משרד הביטחון חויב לחשוף נהלים פנימיים של האגף לשיקום נכים

חדשות

משרד הביטחון חויב לחשוף נהלים פנימיים של האגף לשיקום נכים, צילום: pixabay
משרד הביטחון חויב לחשוף נהלים פנימיים של האגף לשיקום נכים
10/07/2019, עו"ד לילך דניאל

בית המשפט המחוזי בת"א קיבל חלקית את עתירתו של עו"ד נכה צה"ל, וחייב את אגף השיקום במשרד הביטחון למסור לעיונו מספר נהלים פנימיים המכונים "תפיסות הפעלה", הכוללים מידע רלוונטי ובעל חשיבות לציבור הנכים. בין היתר מתח ביהמ"ש ביקורת על משהב"ט, שלא יישם כהלכה את אמות המידה הקבועות בחוק ולא שיווה לנגד עיניו את האינטרס שיש לציבור הזכאים לעיין בתפיסות ההפעלה

חוק הנכים (תגמולים ושיקום) והתקנות מכוחו, מקנים לנכי צה"ל מגוון רחב של זכויות אשר נועדו לסייע בעדם להתמודד עם נכותם, בין בדרך כספית ובין בסיוע בעין באמצעות העמדת טיפולים, ציוד, מכשירים ותרופות. הדרך למימושן של זכויות אלה מצאה ביטוי בנהלים פנימיים של משרד הביטחון אשר פורסמו לכלל ציבור נכי צה"ל, על מנת שהללו יהיו מודעים לזכויות ולדרכים למימושן. לצד אלו, ישנם נהלים פנימיים המכונים "תפיסות הפעלה", אשר לא פורסמו מעולם.

העותר, עו"ד במקצועו, הוא נכה צה"ל. מאז פציעתו הוא נמצא תחת טיפולו של משרד הביטחון וזכאי לתגמולים ולהטבות אחרות מאת אגף השיקום במשרד, המופקד על הטיפול בנכי צה"ל, שיקומם ורווחתם. לטענת העותר, פנה מספר פעמים למשהב"ט בבקשה לקבל לעיונו את אותן "תפיסות הפעלה" שלא פורסמו, אלא שפנייתו סורבה פעם אחר פעם ולכן הגיש עתירה מכוח חוק חופש המידע.

העותר טוען כי הוא מבקש להסיר אחת ולתמיד את מה שהוא מכנה "מסך הערפל בו שרויים נכי צה"ל", אשר אינם יודעים מדוע נמנע מהם מלוא הסיוע לו הם זכאים לפי חוק הנכים ותקנותיו ומדוע בקשות שונות שלהם נענות בסירוב.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

משרד הביטחון מצדו, טען כי בעקבות הגשת העתירה הוא החליט לפרסם ברבים עשרות תפיסות הפעלה אשר עוסקות בזכויות הנכים. יחד עם זאת, עומד המשרד בסירובו לפרסם 27 תפיסות הפעלה, באשר לדידו מדובר בנושאים הנוגעים לתהליכי עבודה, לרבות בשעת חירום, ולאופן העבודה הפנימי של היחידות השונות באגף השיקום. על כן, תפיסות הפעלה אלה הוסבו לאחרונה ל"מדריך לעובד" ומטעם זה הוחלט שלא לפרסמן ושלא להעבירן לעותר. אשר על כן, סבר המשרד כי העתירה התייתרה ויש להורות על מחיקתה. לאחר שהעותר עיין ברשימת תפיסות ההפעלה שמשרד הביטחון סירב למסור לעיונו, הודיע כי הוא מוותר על העיון ב- 13 מהן אך עמד על העתירה בנוגע ליתרת 14 תפיסות ההפעלה.

סגן נשיא בית המשפט המחוזי בת"א, השופט חגי ברנר, קבע כי אין למסור לעותר מספר מסמכים, שלשיטתו מגולם בהם מידע טכני הנוגע לניהול פנימי של הרשות הציבורית, שאין לו נגיעה או חשיבות לציבור הרחב בכלל, ולעותר בפרט. לדעת השופט, אין כל ענין ציבורי בגילויו של מידע זה, ולא נמצא שגילוי זה עשוי להועיל כהוא זה לעותר או לזכאי אגף השיקום.

מנגד, נקבע כי יש מקום למסור לעיונו של העותר מידע הנוגע לניהול הפנימי של אגף השיקום, אשר יש בו משום חשיבות, לפחות בפוטנציה, לציבור זכאי אגף השיקום בכלל, ולעותר בפרט. מדובר במדריך המתווה אמות מידה לבחינת משך הזמן הרצוי לשם טיפול בפניות של נכים אל אגף השיקום, מסמך המסדיר את נוהל האישור של החזר הוצאות נסיעה לזכאים, מסמך המגדיר את חובותיו ותפקידיו של הרופא המשקם גם כלפי הזכאים, מסמך המגדיר את אופן הטיפול בנכי צה"ל המתגוררים בחו"ל, מסמך שנועד להסדיר את רציפות הטיפול בנפגעי תגובות קרב ותסמונת לחץ בתר חבלתית ותפיסת הפעלה שבוטלה ומצויה בתהליך כתיבה מחדש, אך עדיין כוללת מידע שעשוי להיות בעל חשיבות לזכאי אגף השיקום שנזקקו לשיקום תעסוקתי.

בשולי הדברים ציין השופט כי יש ממש בטרוניה של העותר אודות התגובות הבלתי מספקות של משהב"ט בטרם הגשת העתירה. לדברי השופט, דומה כי המשרד אכן לא יישם כנדרש את הוראות חוק חופש המידע ויצא מתוך נקודת מוצא שגויה, לפיה די בכך שמדובר בנהלים פנימיים של אגף השיקום, על מנת שהמידע לא יימסר לעיונו של העותר. לפיכך, המשרד לא יישם כהלכה את אמות המידה הקבועות בחוק ולא שיווה לנגד עיניו את האינטרס שיש לציבור הזכאים לעיין בתפיסות ההפעלה, גם אם אלה נועדו לצרכי הניהול הפנימי של האגף. יתר על כן, לאחר שהוגשה העתירה ניתן היה להבין מהמשרד כי תפיסות ההפעלה יועברו כולן לעותר אלא אם תהיה לכך מניעה מטעמים של בטחון מידע, אך בפועל זה עמד בסירובו מטעמים אחרים לגמרי. עוד ציין השופט כי המשרד לא ניסה כלל להתמודד בתשובתו לעתירה עם טיעוניו המשפטיים של העותר.

העתירה התקבלה חלקית. נוכח התוצאה, ובשים לב לכך שהעתירה היא שהביאה למסירת המידע, שקודם להגשתה סירב משהב"ט למסור לעותר, יישא המשרד בהוצאות העותר בסכום כולל של 20,000 שקל. העותר ייצג את עצמו בעתירה. משרד הביטחון יוצג ע"י עו"ד שירי פלד.

 עת"מ 45364-03-18

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:47
קומיט וכל טופס במתנה