שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > 5 טעויות בניהול משרד עורכי דין קטן

חדשות

5 טעויות בניהול משרד עורכי דין קטן, צילום: istock
5 טעויות בניהול משרד עורכי דין קטן
01/07/2019, עו"ד לילך דניאל

תמחור שגוי, התפזרות על תחומי עיסוק רבים מדי ואי השקעה בשיווק הן רק חלק מהשגיאות שעושים בעלי משרדי עורכי דין קטנים. האם גם אתם נופלים ל"מלכודות" הנפוצות הללו?

ניהול משרד עורכי דין הוא לא עסק קל, ולא משנה כמה ננסה לחתור לשלמות וכמה ניסיון וותק יש לנו - לא מן הנמנע שגם נעשה טעויות לפעמים. אז בין אם אתם מנהלים משרד כבר שנים, ובין אם בדיוק החלטתם לצאת לעצמאות ולפתוח משרד משלכם, ישנן כמה טעויות נפוצות שאתם יכולים ליפול אליהן:

1. התפזרות על תחומי עיסוק רבים מדי – עורכי דין רבים, בעיקר אלו המנהלים משרדים קטנים המונים מספר עורכי דין בודדים, נופלים ל"מלכודת" של התפזרות על תחומי עיסוק רבים. עיון באתרי האינטרנט שלהם מעלה כי הם עוסקים בקשת רחבה של נושאים – החל מפשיטת רגל ונזיקין ועד לדיני עבודה, משפחה ופלילי. בעוד שלמשרד גדול יש אינטרס להיות "one stop shop" לשירותים משפטיים, במשרדים קטנים דווקא מיתוג המשרד כמשרד "בוטיק" המתמחה בנושא אחד או כמה נושאים בודדים ומתמקצע בהם בצורה הטובה ביותר – עשוי למשוך אליכם יותר לקוחות שמחפשים בדיוק את המומחיות שלכם.

2. יצירת עומס עבודה – נכון ששוק עריכת הדין בישראל הוא תחרותי מאד והצורך להתפרנס גובר לעתים על הכל, אבל אם אתם מנהלים משרד קטן חשוב לזכור שהמשאבים האנושיים שלכם מוגבלים. עורכי דין שנוטים לקבל כל תיק ותיק שמוצע להם עלולים למצוא עצמם מהר מאד "טובעים" בעבודה, עניין שלא יועיל לא לאיכות החיים שלהם ולא ללקוחות שלהם. אסור לשכוח שעריכת דין היא מקצוע שמתבסס בין היתר על מועדים – מועדי דיון, מועדי הגשה וכד', ולכן ככל שתיקחו על עצמכם יותר, כך גובר הסיכוי לטעויות, התנגשויות ולחוסר יכולת לעמוד בכל הדד-ליינים הללו במקביל, שלא נדבר על לנהל אותם.

3. הערכה שגויה של צרכי כוח האדם במשרד – עובדים הם אולי המשאב החשוב ביותר שיש למשרד, ולמצבת כוח האדם שלכם יש השפעה לא מבוטלת על העבודה השוטפת. חשבו – האם כמות העובדים שאתם מעסיקים תואמת את עומס העבודה? אם יש לכם מעט מדי עובדים אתם עשויים למצוא את עצמכם מתמודדים עם עומס עבודה לא רגיל, ולחילופין – יכול לקרות מצב שבו יש יותר מדי עובדים אך לא מספיק עבודה לכולם.

בנוסף, ישנן טעויות נוספות שאתם יכולים לעשות בכל הנוגע לכוח האדם שאתם מעסיקים במשרד:

* אל תתפשרו על הכישורים והמיומנות של העובדים שלכם והקפידו לגייס רק עובדים מוכשרים ולטפח אותם. עם הצמיחה שלהם גם המשרד שלכם יצמח.

* מנהלים רבים, בעסקים בכלל ובמשרדי עורכי דין בפרט, עושים את הטעות של ריכוז מרבית העבודה והסמכויות במשרד אצלם מתוך מחשבה ש"אף אחד לא יעשה את זה טוב כמוני" או חשש מפני טעויות שיכולות להיעשות ע"י עובדים לא מקצועיים מספיק שיגרמו להפסדים ופגיעה במוניטין. הדבר עלול להוביל למתיחות מול העובדים, תקיעות, והפרעה לתפקוד השוטף של המשרד. אם הקפדתם לשכור כוח אדם איכותי, אל תחששו להאציל סמכויות ולהראות לעובדים שאתם סומכים עליהם. זה יועיל לכם בטווח הארוך.

* עניין נוסף ממנו חשוב להימנע הוא הנטייה לערבב בין תחומי העיסוק של העובדים שלכם. עורך הדין שבדיוק שכרתם הוא אינו מזכירה, והמזכירה לא אמורה לעשות עבודה של מתמחה. עובד בתפקיד א' לאו דווקא בעל כישורים לתפקיד ב', וגם אם אתם חושבים שזה חוסך לכם כסף, הדבר עלול לחזור אליכם כ"בומרנג" בדמות טעויות שאח"כ יהיה קשה מאד לתקן.

* בעלי עסקים רבים, וגם משרדי עורכי דין, נוטים להעדיף להעסיק קרובי משפחה וחברים. בעוד שבחלק מהמשרדים העבודה עם קרובי משפחה עובדת נהדר, זכרו שזה לא בהכרח יהיה המצב אצלכם ואתם עלולים למצוא את עצמכם מתעסקים באינטריגות פנים-משרדיות במקום להתרכז במה שבאמת חשוב.

4. תמחור שגוי – כשאתם עובדים שכירים במשרד, הנושא של תמחור שכר הטרחה עבור הטיפול בתיקים נחסך מכם – יש מי שכבר ישב, ניתח וחשב ולכם נותר להדפיס הסכם מוכן ולהחתים את הלקוח. כשאתם מנהלים משרד משלכם, לעומת זאת, שכר הטרחה הוא למעשה ההכנסה היחידה שלכם ולכן מדובר בנושא קריטי שאין להקל בו ראש. בעלי משרדים שלא מודעים לחשיבות של תמחור נכון עלולים לגבות סכומים שאינם תואמים את העבודה בפועל. לכך, יש להוסיף את התחרות הרבה בין עורכי הדין, שגורמת לרבים מהם להפחית את עלות השירותים המשפטיים על מנת להיות אטרקטיביים ולמשוך לקוחות, ותקבלו משוואה שתוצאתה קריסה כלכלית שלא תאפשר לעסק להמשיך להתקיים.

זכרו שעל שכר הטרחה לגלם את כל הרכיבים הכרוכים בטיפול בתיק – גם את העבודה השוטפת, גם את המומחיות המשפטית והמקצועית שלכם, וגם פעילויות נלוות ובהן צילומי מסמכים, נסיעות והוצאות נוספות. בנוסף, ישנן פרקטיקות גבייה שונות בקרב עורכי דין - גביה לפי שעות, גביה כוללת לתיק, גביה התלויה בהצלחה בתיק או "ריטיינר", שהיא צורת תשלום שבה הלקוח משלם סכום חודשי קבוע עד להשלמת הפרויקט או הייצוג המשפטי. כמובן שלכל שיטת תשלום יש את היתרונות והחסרונות שלה ועליכם לחשוב מה משתלם יותר עבורכם, אולי אף לאחר התייעצות עם קולגות שעוסקים בתחומים דומים ועם רואה חשבון שיכול לעזור לכם להעריך את צרכי העסק.

5. אי השקעה בשיווק – אם אתם מעוניינים שהמשרד שלכם יצמח, יתפתח ויספק לכם עבודה ופרנסה, אתם חייבים להקדיש זמן וכסף לשיווק. בעידן הנוכחי, שבו כל עסק קטן מתהדר באתר אינטרנט ודף פייסבוק משלו, אתם חייבים "להיכנס למשחק" ולא לקפוא את השמרים. אך זכרו – הדרך לפרסום המשרד לא עוברת רק בפייסבוק, ישנן דרכים רבות נוספות להפיץ את הידיעה על המשרד שלכם בפומבי – בין אם ע"י נטוורקינג מתאים באירועים מקצועיים, בין אם ע"י ניצול קשרים מהעבר ובין אם ע"י פרסום בתשלום באמצעים המתאימים. אל דאגה – אם אתם לא מספיק בקיאים בתחום, ישנם מספיק בעלי מקצוע מיומנים בשוק שישמחו לסייע לכם בבניית אסטרטגיה שיווקית נכונה ופיתוח עסקי למשרד, שיוכיחו את עצמם לאורך הזמן.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:42
קומיט וכל טופס במתנה