שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > 3 תיקוני חקיקה משמעותיים שיכנסו לתוקף בחודש יולי

חדשות

3 תיקוני חקיקה משמעותיים שיכנסו לתוקף בחודש יולי, צילום: istock
3 תיקוני חקיקה משמעותיים שיכנסו לתוקף בחודש יולי
30/06/2019, עו"ד לילך דניאל

חודש יולי הקרוב עתיד להיות מעניין מבחינת שינויי החקיקה שצפויים להיכנס בו לתוקף, בהם הרפורמה המקיפה בעבירות ההמתה, היוצרת מדרג חדש של עבירות במקום עבירת ה"רצח" וה"הריגה" המסורתיות

החל ממחר עתידים להיכנס לתוקף 3 תיקוני חקיקה משמעותיים, שכדאי לשים אליהם לב:

1. הגבלות על צ'קים - החל ב-1 ביולי נכנסות לתוקפן ההגבלות על צ'קים בחוק לצמצום השימוש במזומן, האוסרות על הבנקים (כולל בנק הדואר ובעלי רישיון למתן שירותי פיקדון ואשראי) לפרוע צ'קים "פתוחים" (צ'קים ששם הנפרע לא נקוב בהם), צ'קים מוסבים בסכום של למעלה מ- 10,000 שקלים שלא נקובים בהם השמות של המסב והנסב ומספר הזהות של המסב, או צ'ק שהוסב יותר מפעם אחת, למעט חריגים המנויים בחוק. תאגיד בנקאי שיפרע צ'קים שחלות עליהם הגבלות כאמור, חשוף לעיצום כספי בשיעור של 15-30 אחוז מסכום הצ'ק. הוראות אלו לא יחולו על צ'קים שהופקדו למשמרת אצל תאגיד בנקאי, בנק הדואר או בעל רישיון למתן שירותי פיקדון ואשראי לפני ה-1 ביולי.

2. הגבלות חדשות לרוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים – החל מה-1 ביולי ייכנס לתוקפו התיקון לתקנות התעבורה, המחייב רוכבים כאמור להחזיק ברישיון נהיגה או מבחן תיאוריה, וכן לחבוש כל העת קסדת מגן שמוצמד לה מחזיר אור. הגבלות אלו יצטרפו להגבלות שכבר נמצאות בתוקף, בהן גיל מינימום של 16 שנים ודרישות טכניות מסוימות מן האופניים/הקורקינטים.

3. הרפורמה בעבירות ההמתה – אולי התיקון המקיף והמשמעותי ביותר מבין השלושה, שמגיע בתום תהליך ארוך של דיונים וועדות בכנסת. השינוי, בדמות תיקון מס' 137 לחוק העונשין, ייכנס לתוקפו החל מה-10 ביולי, והוא יוצר למעשה מדרג חדש של עבירות המתה, במקום "רצח" ו"הריגה" שהכרנו עד עתה. אלה השינויים העיקריים שעתידים לחול:

- החוק זונח את מבחן ה"כוונה תחילה" לטובת יסוד נפשי של "כוונה" או "אדישות".

- נקבע מדרג של עבירת רצח, שהעונש לצידה הוא מאסר עולם כעונש מרבי, ועבירת "רצח בנסיבות מחמירות" שלצידה עונש מאסר עולם חובה. בשתי העבירות היסוד הנפשי הוא של אדישות או כוונה.

- סעיף 300א, העוסק בענישה מופחתת, בוטל, אך נקבע כי בעבירת הרצח הבסיסית יכול בית המשפט לגזור עונש קל יותר ממאסר עולם, אם העבירה נעברה בנסיבות מקלות מיוחדות שיפורשו בגזר הדין.

- בין ה"נסיבות המחמירות" בעבירת הרצח בנסיבות מחמירות, נכללו בין היתר רצח עד או שופט במשפט פלילי, רצח על "כבוד המשפחה", רצח שנעשה ממניע של גזענות או עוינות כלפי ציבור, רצח בידי בן זוג שבוצע לאחר התעללות, מעשה טרור או רצח שנעשה במסגרת ארגון טרור או ארגון פשיעה. חשוב לציין שגם אם התקיימה נסיבה מחמירה כאמור, בית המשפט רשאי (מנימוקים מיוחדים שירשמו) להרשיע את הנאשם בעבירה של רצח "רגיל", אם מצא כי מתקיימות נסיבות מיוחדות שבשלהן המעשה אינו מבטא דרגת אשמה חמורה במיוחד.

- מדרג נוסף שנקבע הוא עבירת "המתה בנסיבות של אחריות מופחתת", המחליפה את עבירת ה"הריגה" שבוטלה. העונש המרבי שנקבע לצדה הוא 20 שנות מאסר, למעט במצב בו המעשה נעשה כשהנאשם היה נתון במצב של מצוקה נפשית קשה, עקב התעללות חמורה ומתמשכת בו או בבן משפחתו, בידי מי שהנאשם גרם למותו. במצב זה, העונש המרבי נקבע ל-15 שנה.

- נוספה עבירה של "המתה בקלות דעת", שהעונש המרבי לצדה הוא 12 שנות מאסר ("קלות דעת" מוגדרת בחוק כ"נטילת סיכון בלתי סביר לאפשרות גרימת התוצאות האמורות, מתוך תקווה להצליח למנען").

- עבירת "גרימת מוות ברשלנות" נותרה על כנה.

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:64
קומיט וכל טופס במתנה