שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > בחנו את עצמכן: האם חסר לכן קולגן?

חדשות

בחנו את עצמכן: האם חסר לכן קולגן? , צילום: pixabay
בחנו את עצמכן: האם חסר לכן קולגן?
19/06/2019, כתיבת מומחים

קולגן הוא ללא ספק השם החם עכשיו; רואים אותו במודעות ופרסומות, מדברים עליו בשיחות סלון וקוראים עליו בכתבות מגזין. מה הופך את הקולגן לכל כך חשוב לגוף? ואיך נדע לזהות מחסור בקולגן?בחנו את עצמכן

מה הוא קולגן?

קולגן הוא חלבון חשוב מאוד בגוף והוא מצוי בעצמות שלנו, בגידים, בסחוסים, בעור וברקמות.  בגוף שלנו יש יותר מ-20 סוגים שונים של קולגן ולכל קבוצה כזו יש תפקיד ייחודי ונבדל. יש קולגן שנועד לחזק ולשפר איברים פנימיים בעוד סוגים אחרים של קולגן אחראים על מצב העור. אחת הסיבות העיקריות שבעטיין מגלים מחסור בקולגן הוא הגיל. עם הגיל, ככל שאנחנו מתבגרים, ייצור הקולגן הטבעי בגוף נחלש, ולכן אנחנו מזהים קמטים.

8 סימני אזהרה למחסור בקולגן

יש כמה סימנים מזהים שיכולים לעזור לנו לקבוע באם אנחנו סובלות ממחסור בקולגן. בחנו את עצמכן וגלו האם אתן מזהות אחד או כמה מהסימנים המוקדמים:

סימן #1 למחסור בקולגן: בעיות בשיניים

קולגן נחשב לרכיב חשוב בתפקוד ובריאות השיניים והחניכיים. כאשר יש מחסור בקולגן החניכיים מתחילות לסגת והשיניים הופכות רופפות יותר. עקב כך, נחוש כאבי שיניים, רגישות בשיניים ובמקרים קיצוניים אפילו יש אובדן של שיניים.

סימן #2 למחסור בקולגן: כאבי שרירים

קולגן מחזק את השרירים, את העצמות ואת חיבורי הסחוס. למעשה קולגן הוא הוא זה שמחזיק את העצמות והשרירים יחדיו. כאשר ייצור הקולגן בגוף מתחיל להצטמצם, נוצר מחסור שמביא לכאבי שרירים.

סימן #3 למחסור בקולגן: בעיות בסחוס

הסחוס הוא רקמת חיבור דקיקה אך רבת עוצמה העוטפת את המפרקים בגוף שלנו, את הגידים, את דרכי הנשימה, הסימפונות ועוד. איכות הסחוס תלויה במידה רבה בקולגן. כאשר יש מחסור בקולגן נחוש נוקשות במפרקים וכאבים במפרקים.

סימן #4 למחסור בקולגן: קמטים

קולגן מעניק לתאי העור שעל גופנו את הגמישות והאלסטיות וגם את העמידות שלהם. על כן, כאשר יש מחסור בקולגן מתחילים להופיע להם קמטי וקמטוטים.  עור הפנים מאבד את האלסטיות וקמטוטים מתחילים לחצוב נתיבים בעור ולהעמיק. כפי שציינו בראשית המאמר מחסור בקולגן הוא עניין של גיל, אבל גם לקרני השמש ולרדיקלים חופשיים יש השפעה על היווצרותם של קמטים.

סימן #5 למחסור בקולגן: שעיר דליל ונשירת שיער

דרך נוספת לזהות מחסור בקולגן היא דרך מצב השיער שעל ראשנו. מחסור בקולגן יבוא לידי ביטוי באופן ברור בשיער. קולגן אחראי על מילוי החלל מסביב לזקיקי השיער וכאשר יש מחסור בו זקיקי השיער לא מקבלים את כל החומרים המזינים שהם זקוקים להם. התוצאה – מרקם השיער מדלדל, עובי השערה מצטמצם, הצמיחה מאטה ובמקרים קיצוניים אפשר לזהות נשירה משמעותית של שיער.

סימן #6 למחסור בקולגן: התפתחות צלוליט

עובדה זו עשויה להפתיע רבות: מחסור בקולגן עלול להוביל להיווצרות של צלוליט. המחסור בחלבון החשוב הזה גורם לעור הגוף להתקמט, לשקוע לאגור נוזלים וכך בעצם נוצר הצלוליט.

סימן #7 למחסור בקולגן: בעיות שינה

קולגן נקשר גם לתפקודים חשובים במוח. הוא מסייע לשינה ואף מונע בעיות בעת השינה כגון: נדודי שינה או שינה לא שקטה. מחסור בקולגן יכול, אפוא, לגרום לבעיות רבות באיכות  השינה.

סימן #8 למחסור בקולגן: האטה בקצב חילוף החומרים

קולגן משחק תפקיד חשוב גם קביעת קצב חילוף החומרים בגוף, הוא מוסיף למסת השריר ועוזר לפרק חומרים מזינים. כאשר יש מחסור בקולגן המטבוליזם מתחיל להאט את הקצב וחלה עליה במשקל. כתוצאה מכך יכולות להתחיל גם בעיות הורמונליות ובעיות עם רמות הסוכר בדם.

לא כל תוספי קולגן נולדו שווים

אם זיהיתן משהו מהסימנים כדאי להתחיל לשלב קולגן בתפריט היומי אך במקביל, חשוב גם לגשת לרופא ולהיוועץ עמו בנוגע לסימנים אלו. יש היום בשוק שפע של תוספים, אבקות וקרמים העשויים מקולגן, אך לא כולם נולדו שווים. על פי מחקרים שנערכו בשנים האחרונות עולה כי תוסף קולגן שעבר תהליך של הידרוליזה, במהלכו מוסיפים אנזימים לקולגן, הוא היעיל ביותר מאחר שהוא נספג בצורה הטובה ביותר בגוף.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:151
קומיט וכל טופס במתנה