שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > סערה סביב דברי השר אוחנה: "סוס טרויאני המאיים להרוס את המערכת מבפנים"

חדשות

סערה סביב דברי השר אוחנה: "סוס טרויאני המאיים להרוס את המערכת מבפנים", צילום: השר אמיר אוחנה. צילום מסך: מתוך הריאיון בחדשות 12
סערה סביב דברי השר אוחנה: "סוס טרויאני המאיים להרוס את המערכת מבפנים"
13/06/2019, עו"ד לילך דניאל

בראיון ששודר אמש בחדשות 12 אמר בין היתר שר המשפטים החדש, אמיר אוחנה, כי לא כל פסיקה של בית המשפט צריך לקיים, אך מיהר לפרסם הבהרה בדף הפייסבוק שלו. בתגובה תקפה הנשיאה חיות: "בין תפיסת העולם הזו ובין אנרכיה – הדרך קצרה". ועד הפעולה של עורכי הדין כינה את אוחנה "סוס טרויאני המאיים להרוס מבפנים את מערכת המשפט ואכיפת הדין בישראל"

רגעים בודדים לאחר שנכנס לתפקיד שר המשפטים, מעורר ח"כ אמיר אוחנה סערה בעקבות דברים שאמר בראיון לעמית סגל, ששודר אמש בחדשות ערוץ 12. בין היתר הצהיר אוחנה כי הוא עומד מאחורי דברים שאמר בעבר, לפיהם לא כל פסיקה של בג"ץ צריך לקיים בהכרח. בתגובה לדברים אלו הקשה עליו סגל ואמר "אתה אומר שגם אם בג"ץ פוסק, במקרים מסוימים, שר המשפטים החדש של מדינת ישראל אומר – לא חייבים לקיים את ההחלטות של בג"ץ?". אוחנה בתגובה: "השיקול העליון צריך להיות שמירת חיי האזרחים, כן, אני אומר זאת". אוחנה נשאל עוד מה יקרה במידה והכנסת תחליט לשמור את החסינות של ראש הממשלה ושופטי בג"ץ יחליטו להסיר את החסינות ולהעמיד אותו לדין. בתגובה ענה אוחנה: "אני מאד מאד מקווה שאנחנו לא נגיע למצב הזה".

דברים אלו של השר אוחנה גררו תגובות חריפות מפי גורמים שונים, ובראשם נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, שהתבטאה בנושא הבוקר במסגרת השתלמות מקצועית לנשיאים וסגני נשיאים של בתי משפט. "חשוב לי לומר לכם כי בעיניי יש לראות בחומרה את העובדה ששר משפטים במדינת ישראל, ביום השבעתו לתפקיד, בוחר לשתף אותנו בהשקפת עולם משפטית חסרת-תקדים וחסרת-אחריות שלפיה לא את כל פסקי-הדין הניתנים על ידי בית-משפט חייבים לכבד", אמרה חיות. "במלים אחרות, כל בעל דין יוכל מעתה בברכת שר המשפטים לבחור איזה פסק דין צריך לקיים ואיזה לא. ואני רוצה לומר על כך רק דבר אחד – בין תפיסת העולם הזו ובין אנרכיה של 'איש הישר בעיניו יעשה' – הדרך קצרה".

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

מי שעוד התייחס לנושא בתקיפות היה "ועד הפעולה של עורכי הדין", שהוקם לאחרונה בעקבות יוזמות החקיקה שמטרתן להגביל את המערכת המשפט. "אנו רואים בחומרה יוצאת דופן – הן את מינויו של שר משפטים, שמטרתו המוצהרת היא להפוך את כנסת ישראל להיות עיר מקלט לעבריינים; והן את דברי הנאצה של השר הנכנס כלפי הפרקליטות ובית המשפט העליון", נמסר מהועד. "חמור ביותר הוא מינויו של שר משפטים, הבא במוצהר לקדם הענקת חסינות למי שמינה אותו לתפקיד. חמורה לא פחות היא השתלחותו חסרת הרסן של השר הנכנס בפרקליטות, ובעורכי הדין המסורים העובדים בה. חמורה לא פחות מאלה היא הצהרת השר שאפשר לבחור אילו מבין פסקי הדין של בית המשפט העליון, יש לקיים. לתוך משרד המשפטים הוכנס סוס טרויאני, המאיים להרוס מבפנים את מערכת המשפט ואכיפת הדין בישראל. אנו מתנגדים בחריפות לדברי שר המשפטים".

עו"ד ציון אמיר, המתמודד על ראשות לשכת עורכי הדין, כתב בתגובה לדברים: "אני קורא לשר המשפטים אמיר אוחנה לחזור בו מהאמירה האומללה והמיותרת שממנה השתמע כי לא תמיד צריך לקיים את פסיקות בג"ץ. בנושא הזה אין מקום למחלוקת - כל נבחר ציבור, ובוודאי שר המשפטים, חייב להבין את העובדה הבסיסית שיש לציית תמיד להחלטות בית המשפט. כל עמדה אחרת היא פתח לאנרכיה ולערעור חמור של אמון הציבור במערכת המשפט, ובהכירי את אמיר אוחנה אני בטוח כי ימצא את הדרך הראויה להבהיר את דבריו".

 

אוחנה עצמו מיהר לפרסם הבהרה בעמוד הפייסבוק שלו לאחר שידור הריאיון: "שיהיה ברור: בלי מערכת משפט אין דמוקרטיה. ברור לי לאחר צפייה בראיון ששודר הערב, שיש מקום להדגיש: לתפיסתי, האחריות הראשונה והעליונה של כל מדינה – היא לשלומם ולביטחונם של אזרחיה. לפני כל מה שנשמע טוב ומצטלם טוב. כאשר יש התנגשות בין חיי אזרחיה וחייליה של המדינה – לבין כל ערך אחר, האחרון צריך לסגת בפני הראשון. אבל, נתתי דוגמא למקרה קיצוני שהתרחש במציאות. אין המדובר בהחלטות שבשגרה, ולא מדובר בהחלטות שסתם "איננו מסכימים להן". מדובר בנסיבות קיצוניות ביותר ש"דגל שחור מתנוסס מעליהן" ועלולות לעלות בחיי אדם (ממש כפי שאנחנו מכירים בתפיסה לפיה אין חובה לציית לכל פקודה, ובצדק). גם המובן מאליו צריך שייאמר: צריך לכבד את החלטות בתי המשפט. כך עשיתי תמיד, כך אני מאמין. מדינת ישראל היא דמוקרטיה הדוגלת בשלטון החוק – וכזו היא תישאר".

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:188
קומיט וכל טופס במתנה