שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > מתנדבים, תורמים ומצילים חיים: הכירו את הצד היפה של עורכי הדין

חדשות

מתנדבים, תורמים ומצילים חיים: הכירו את הצד היפה של עורכי הדין, צילום: istock
מתנדבים, תורמים ומצילים חיים: הכירו את הצד היפה של עורכי הדין
22/05/2019, עו"ד לילך דניאל

זה לא סוד שמקצוע עריכת הדין סובל כבר שנים מתדמית שלילית, אך לא רבים מכירים את "הצד היפה" של המקצוע, של עורכי דין הפועלים יום יום למען החברה והקהילה בדרכים שונות. עו"ד יוסי ויצמן, המשנה ליו"ר הלשכה: "עורכי דין זה לא רק שכר טרחה וגילדה יוקרתית. אנו מצילים חיים ותורמים לחברה ברמה הגבוהה ביותר"

בשנים האחרונות, כך נדמה, ירדה קרנו של מקצוע עריכת הדין בעיני הציבור. כתבות וידיעות על מעשי נוכלות ורמאויות מצד עורכי דין שסרחו ממלאות את העיתונים חדשות לבקרים, ורבים אוחזים בדעה שעורכי דין, ברובם, הם טיפוסים שליליים המונעים מתאוות בצע ואינטרסים אישיים. כמובן שמדובר בקומץ עורכי דין בלבד שאינו מעיד על הכלל, אולם לא מופרך לומר שהמקצוע כולו סובל מתדמית לא מחמיאה, בלשון המעטה.

לצד זאת, קיימים עשרות ואולי מאות ואלפי עורכי דין, שפועלים באופן יומיומי בהתנדבות ובתרומה לקהילה ולמעשה מוכיחים (במתכוון או שלא במתכוון) שלמקצוע עריכת הדין ולעוסקים בו יש גם צד יפה ופחות מוכר בציבור. הם מטפלים בתיקי פרו-בונו, מתגייסים לטובת חבר למקצוע שנמצא בצרה, מתנדבים בפרויקטים שונים, משפטיים ולא משפטיים ואפילו מצילים חיים.

אחת מהפעילויות הבולטות בה נוטלים חלק עורכי דין בשנה האחרונה, היא התנדבות בצוותי אמבולנס של מד"א, הנעשית בשיתוף ועידוד לשכת עורכי הדין. הפרויקט יוצא הדופן הזה יצא לפועל ביוזמתו של עו"ד יוסף ויצמן, המשנה לראש הלשכה, שבעצמו פועל כמתנדב במד"א ומרכז את ההכשרות לעורכי דין. הקורסים הראשונים לחובשי רפואת חירום המיועדים ספציפית לעורכי הדין יצאו לדרך באוגוסט דאשתקד, וכבר הניבו עורכי דין רבים שתורמים באופן יומיומי מזמנם ומרצם להצלת חיים, וכעת אמורים להיפתח קורסים נוספים אליהם נרשמו רבים נוספים.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

"זה התחיל אצלי ברצון לעשות משהו חדש ושונה לחלוטין מעולם המושגים השגרתי שלי", מספר עו"ד ויצמן. "חיפשתי משהו חדש ומרענן עם אנשים שונים שאינם באים מהרקע המשפטי בו אני חי ב-20 שנה האחרונות. בחרתי ללכת ללמוד קורס חובשים במגן דוד אדום, וששת חודשי הלימוד היו חוויה מדהימה עבורי. חיכיתי למועד השיעור, התחברתי לתחום, והמשכתי ללימודי נהג אמבולנס, שבהגדרה הרפואית הוא ראש הצוות בעל הסמכות לנהל את האירוע הרפואי. מאז התחברתי לנושא, והאמבולנס הפך לבילוי העיקרי שלי, שלוש משמרות בשבוע".

"יום אחד חשבתי שאולי גם חברי עורכי הדין ייהנו בדיוק כמוני מה'בילוי' הרפואי של להציל חיים. לשמחתי, ומתוקף תפקידי כמשנה לראש לשכת עורכי הדין, אני נגיש לכלל עורכי הדין, ולכן הוצאתי פניה לכל עורכי הדין שמעוניינים להצטרף לקורס חובשים ייעודי לעורכי דין שאני רוצה לפתוח. לא חשבתי שתהיה היענות רחבה, אבל תוך כמה שעות משליחת ההודעה קיבלתי יותר מ-600 פניות מעורכי דין שרוצים להצטרף לקורס. בימים אלו סיימו 100 עורכי הדין קורס חובשים והחלו להתנדב במשמרות באמבולנסים".

"ראוי שהציבור הרחב יכיר גם בצד הזה של קהילת עורכי הדין"

אך עו"ד ויצמן לא עצר בכך, ולאור ההצלחה נפתח מחזור נוסף של הקורס. לשם כך, הוא מספר, ערכה הלשכה בשיתוף עם מד"א אירוע חשיפה לקורס בו השתתפו 200 עורכי דין מכל רחבי הארץ, כאשר במהלך הכנס נרשמו לקורס עוד כ-150 עורכות ועורכי דין שיצטרפו לעוה"ד החובשים הפעילים. כך, בעוד כארבעה חודשים, הוא מעריך כי יהיו כ-250 עורכי דין שישמשו כחובשים ונהגי אמבולנסים בהתנדבות ויתרמו לאזרחים ולמדינה. "החזון שלי הוא שיהיו 3,000 עורכי דין חובשים תוך שנה וחצי", הוא אומר. "השמחה שלי היא שהצלחתי להוכיח שעורכי דין זה לא רק שכר טרחה וגילדה יוקרתית. אנו מצילים חיים ותורמים לחברה ברמה הגבוהה ביותר".

אחת מעורכות הדין שהשתתפו בקורס החובשים, וכעת ממשיכה במסלול להיות נהגת אמבולנס, היא עו"ד מורן יל. "חיפשתי תחום להתנדב בו שיקנה גם ידע שממשיך איתך הלאה ונותן לך את האפשרות והזכות לסייע לאחר גם מחוץ לשעות ומסגרת ההתנדבות", היא מספרת. "מדובר היה בקורס שכלל עורכי דין מכל גווני הקשת, וההתמדה לאורך חודשים כשלעצמה העידה שמדובר ברצון עז של המשתתפים לתת מעצמם נטו לשם הנתינה. ההתנדבות מהסוג הזה נותנת לך פרספקטיבה נכונה לחיים, מחזירה אותך לפרופורציות ונוסכת בך תחושה של סיפוק".

"אני חושבת שכל אדם צריך לקחת חלק בפעילות מהסוג הזה, את הקורס הזה עשיתי יחד עם אחותי שהיא לא עורכת דין. ביחס לעורכי דין בפרט לצערי יש מי שרואה בנו ככאלו שעושים לביתנו ותו לא, כך שראוי שהציבור הרחב יכיר גם בצד הזה של קהילת עורכי הדין שעושה למען האחר הן בתחומי המשפט והן בתחומים אחרים דוגמת זה".

עורך דין נוסף שהחליט להירשם לקורס החובשים הקרוב במד"א הוא עו"ד דני מרקוביץ'. ההחלטה אצלו התקבלה בעקבות חוויה אישית שחווה לפני כשלושה חודשים, אז נחשף לראשונה לפעילות מתנדבי מד"א אשר הגיעו להעניק סיוע רפואי לאמו. "בתוך דקות מרגע הקריאה הגיעו אליה מתנדבי מד"א, יצבו את מצבה ופינו אותה למיון, שם המתינו עד שנקלטה והמשיכו למשימה הבאה", הוא מספר. "בו ברגע החלטתי שאם אני יכול, אתרום גם אני מזמני ויכולתי בחזרה לקהילה בכלל, ולמד"א בפרט. על כן, מיד כשפורסם על ידי לשכת עורכי הדין שנפתח מחזור חדש של מתנדבי צוותי אמבולנס של מד"א הייתי בין הראשונים להירשם. הרגשתי צורך עז לתרום בחזרה. כעת אני ממתין בציפייה לפתיחת הקורס שאמור להיפתח בשבועיים הקרובים".

"מזמן לא התרגשתי כל כך לקראת משהו", הוא ממשיך. "יש משהו בלתרום ולהחזיר לקהילה שמחדיר בך כוחות ואנרגיות חיוביות. משהו מתגמל. מעבר לסיפוק העצמי והתרומה לקהילה, חשוב גם שידעו שעורכי הדין זה לא רק עניין של שכר טרחה. עורכי דין זו גם תרומה לקהילה במגוון נושאים, אם זה בשכר מצווה, אם זה בתפקידים ציבוריים ואם זה בהתנדבות בקהילה, כדוגמת מאות עורכי הדין שמתנדבים, וממתינים להתנדב, למד"א".

"התנדבות - אקט טבעי ומתבקש"

הפעילות החברתית של עורכי הדין מתבטאת גם בהתנדבות לתיקי פרו-בונו ובעמותות שונות. אחת מעורכות הדין שפעילה בתחום זה היא עו"ד נופר טל, הלוקחת על עצמה תיקי פרו בנו עבור לוחמים וחיילים בודדים בשירות סדיר או עד חמש שנים לאחר השחרור, ובנוסף משמשת בהתנדבות כיועצת משפטית בעמותת יוצאי אגוז. "אני סבורה שבמהות תפקידו של עורך דין ישנה המחויבות כלפי הקהילה, אחרי הכל אנו מכונים 'officers of the court'", היא אומרת. "ההתנדבות משמרת את הערכים המנחים אותי: שאיפה לצדק, מקצועיות בלתי מתפשרת, סעד לחלש ועשייה ציבורית. גם מי שידם אינה משגת, זכאים לקבל שירות משפטי איכותי ומקצועי ובוודאי שזכאים לכך מי שתורמים למדינה. זוהי דרכי לומר להם תודה. אני רואה בהתנדבות אקט טבעי ומתבקש, ומודה שהסיפוק בעת סיוע לחבר'ה הצעירים שנותנים מעצמם למדינה ולחברה, הוא כזה ששום שכר טרחה לא יכול לשוות לו".

עורכת דין נוספת שפעילה בקהילה היא עו"ד רות גדרון, העוסקת בפעילות לטובת ניצולי שואה ב-7 השנים האחרונות. בין היתר, החליטה עו"ד גדרון להפיק אירועים בלתי נשכחים לניצולי השואה ופנתה אל עורכי הדין הרבים שהיא מכירה דרך הפייסבוק וקבוצות המיועדות לעורכי דין. להפתעתה, כך היא מספרת, מאות עורכי דין נענו ליוזמות, תרמו כספים, הגיעו להתנדב באירועים ואף תרמו כל אחד בתחום שהוא מוכשר בו מעבר לעריכת הדין, למשל בהנחיה, ארגון והעברת סדנאות לניצולים. "ההיענות של עורכי הדין הדהימה אותי", היא אומרת. "הם התגייסו בכל אופן אפשרי ונתנו לי את הכלים הכלכליים והלוגיסטיים להפקת האירועים. אלו מתקיימים כבר 7 שנים והם נשענים ברובם על מאות עורכי דין".

בהמשך התגייסה עורכת דין גדרון  גם לטובת אם יחדנית ואב חד הורי וגם אז ציבור עורכי הדין עזר לה באופן גורף ומרגש. בתחום המקצועי, בחרה עו"ד גדרון לרכז את תחום התעבורה בבית המשפט הקהילתי מטעם הסנגוריה הציבורית ולסייע לנאשמים שהיו מוצאים עצמם ללא התוכנית מאחורי סורג ובריח, אך בזכות התוכנית הופכים לאזרחים תורמים ומשוקמים. "מדובר בתוכנית פורצת דרך שתשנה את פני החברה ואת היחס שלה לעבריינים בכלל ועברי תנועה בפרט", היא אומרת. "מרגש אותי להיות חלק מקהילה תורמת אשר הסולידריות החברתית היא אחת מאבני היסוד שלה. אני גאה להיות עורכת דין".

סולידריות חברתית גם בין קולגות

לפני מספר חודשים העלינו כאן בתקדין כתבה שעסקה בתופעה של התנהגות לא קולגיאלית בין עורכי דין סירובים לדחיית דיונים מסיבות מוצדקות, הכפשות וגידופים היו רק חלק מהמקרים שעלו בכתבה, והעלו טעם חמוץ לגבי היחסים בין עורכי הדין לבין עצמם. עם זאת, מהצד השני של המטבע ישנן דוגמאות רבות לסולידריות החברתית הרבה שקיימת בין החברים למקצוע, שלא אחת נרתמים לסייע אחד לשני בצורה מעוררת התפעלות.

כך לדוגמה, במהלך סבב ההסלמה האחרון בדרום, כשכבר היה נדמה שישראל עומדת בפני מבצע צבאי נוסף בעזה, התנדבו מאות עורכי דין לסייע לעורכות ועורכי דין תושבי הדרום שנתקעו ללא מקום לעבוד או לערוך פגישות עם לקוחות. גם ליוזמה הזו אחראי עו"ד ויצמן, שפרסם קול קורא בקבוצת הפייסבוק שהוא מנהל ותוך זמן קצר זכה למאות תגובות מצד עורכי דין בכל רחבי הארץ שהביעו סולידריות עם חבריהם למקצוע והציעו בשמחה את משרדם לטובת המטרה. יש לציין שהדבר חזר על עצמו גם בסבבי לחימה קודמים.

דוגמה נוספת ומרגשת עלתה בחודש מרץ האחרון, אז התגייסו עורכי דין רבים לעזור להצלת עו"ד איתמר לנדאו, חבר למקצוע ואב ל-7 ילדים שאובחן בסרטן נדיר. בין המארגנים הייתה דפנה פלר, שסיפרה על ההירתמות הרבה מצד עורכי הדין למטרה החשובה: "מי שהעלה את הנושא בפניי הוא עו"ד אריאל יום טוב, שיחד עם עוה"ד הלן דורפמן ניסו להרים הפנינג לילדים שכל הכנסותיו יהיו תרומה לעו"ד לנדאו", היא מספרת. "לצערנו בסופו של יום זה לא קרה בגלל עניינים של ביטוח ובירוקרטיה אבל בסוף חשבנו על דרך של תרומות והתחלנו לפרסם. המון עורכי דין נרתמו".

"באופן אישי הרגשתי גאה במעורבות של כולם למען איתמר. הרגשתי גאווה לראות את אריאל, הלן, מילנה ועוד המון אחרים מזיזים את כל סדר יומם עבור העזרה. לצערי איתמר ובני משפחתו נקלעו למצב ארור הן מבחינת המחלה והן מבחינה כלכלית שכן איתמר הוא המפרנס היחיד לשבעה ילדים, הביטוח לא נאות לעזור יותר מדי והערים קשיים, ואיתמר לא יכול היה לצאת ולעבוד. לשמחתנו היו תרומות יפות שאליהן התלוו איחולי בריאות מרגשים שהועברו אליו וכיום הוא מחלים אחרי ניתוח מורכב שעבר. זה לדעתי הצד היפה של המקצוע ובכלל של ארץ ישראל היפה".

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:107
קומיט וכל טופס במתנה