שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > נדחתה כניסתן לתוקף של תקנות הסד"א החדשות

חדשות

נדחתה כניסתן לתוקף של תקנות הסד"א החדשות, צילום: getty images israel
נדחתה כניסתן לתוקף של תקנות הסד"א החדשות
08/04/2019, עו"ד לילך דניאל

שרת המשפטים איילת שקד החליטה לדחות ב-5 חודשים את כניסתן לתוקף של תקנות סדר הדין האזרחי החדשות, שאמורות היו להיכנס לתוקף בספטמבר הקרוב. יו"ר לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי, שעודד את המהלך: "דחיית כניסתן לתוקף של התקנות מאפשרת היערכות מיטבית של המערכת ליישומן על הצד הטוב ביותר"

שרת המשפטים איילת שקד החליטה אמש (א') לדחות את כניסתן לתוקף של תקנות סדר הדין האזרחי החדשות בחמישה חודשים, מה-5 בספטמבר 2019 ל-1 בפברואר 2020. ההחלטה באה בעקבות פניית יו"ר לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי והתקבלה על דעתם של נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, ושל מנהל בתי המשפט, השופט ד"ר יגאל מרזל.

כזכור, בתחילת ספטמבר האחרון, מעט לפני ראש השנה, הטילה שקד "פצצה" בדמות רפורמה מרחיקת לכת בתקנות סדר הדין האזרחי. התקנות החדשות אמורות להחליף את התקנות הקיימות, כאשר לדברי שקד מטרתן היא הגעה לדין צדק תוך התמקדות בליבת המחלוקת, ייעול ופישוט ההליכים המשפטיים, קיצור זמנים, מקסימום שקיפות בין הצדדים, ומניעת ניצול לרעה של ההליך המשפטי בידי אחד מהצדדים – על מנת להגיע להגשמתו של הצדק במערכת המשפט. כל זאת, תוך התחשבות בשכבות מוחלשות ובמתדיינים בלתי מיוצגים.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

בין היתר כללה הרפורמה צמצום משמעותי של כמות סעיפי תקנות סדר הדין האזרחי, קביעת דרך מרכזית אחת לפתוח תובענה והרחבת תכנית המהו"ת, חיוב בעלי הדין לנהל דיון מקדמי ללא מעורבות השופט וקביעת מדדי זמן והיקפים של כתבי טענות. התקנות כוללות לראשונה גם שורה של "עקרונות יסוד" המובאות בפתחן, בהם קיום דיון על פי כללי הצדק הטבעי, הכרעה תוך זמן סביר על יסוד הטענת ההדדיות המובאות וניהול ההליך ופסיקה בו באופן שוויוני, מידתי ויעיל.

מטבע הדברים, שינוי כה מהותי בפרוצדורה המשפטית גרר תגובות מעורבות מעורכי הדין, שחלקם בירכו על השינוי הצפוי וחלקם סברו שקיימת בו בעייתיות לא מבוטלת. גם לשכת עורכי הדין התחייבה להירתם לתהליך המורכב של הטמעת התקנות החדשות, לרבות קיום השתלמויות עומק וימי עיון, אלא שבעת האחרונה החלו להישמע קולות לפיהם ייתכן שיש צורך לדחות את כניסתן לתוקף על מנת לאפשר היערכות מיטבית לקראתו ולכן ערך עו"ד חימי פגישות עם שרת המשפטים בנושא שבסופן, כאמור, הוחלט לדחות את תוקפן של התקנות ב-5 חודשים.

"דחיית כניסתן לתוקף של התקנות מהווה הקלה לכל עורכי הדין העוסקים בליטיגציה אזרחית ונזיקית", כתב עו"ד חימי בעמוד הפייסבוק שלו. "כפי שציינה השרה, דחיית כניסתן לתוקף של התקנות מאפשרת היערכות מיטבית של המערכת ליישומן של התקנות על הצד הטוב ביותר. בימים הקרובים נקים צוות עבודה של לשכת עוה"ד ומשרד המשפטים, על מנת לדון בתקנות ולגבש סדרי עבודה וכדי לקבל משוב מעורכי הדין העוסקים בתחומי המשפט השונים. אנו מקווים שבמסגרת צוות העבודה שיוקם, ניתן יהיה להביא להישגים נוספים לטובת עורכי הדין".

לשכת עורכי הדין הוסיפה כי עם קבלת ההחלטה התחייבה בפני השרה להמשיך ולקיים במהלך החודשים הקרובים הדרכות והכשרות מקצועיות לעורכי הדין על מנת להתמקצע בהן ולהיות ערוכים ומוכנים בצורה הטובה ביותר.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:205
קומיט וכל טופס במתנה