שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > חברת המזון "נטו" תשלם חצי מיליון שקל על פגיעה בהתאגדות העובדים

חדשות

חברת המזון "נטו" תשלם חצי מיליון שקל על פגיעה בהתאגדות העובדים, צילום: istock
חברת המזון "נטו" תשלם חצי מיליון שקל על פגיעה בהתאגדות העובדים
02/04/2019, עו"ד לילך דניאל

ביה"ד האזורי לעבודה בבאר שבע חייב את חברת "נטו מלינדה", יבואנית ומשווקת מזון מהגדולות בארץ, בחצי מיליון שקל פיצוי על פגיעה חמורה בזכות ההתארגנות של עובדיה במסגרת ההסתדרות הכללית. ביה"ד: "הוכח שהחברה התנהלה בחוסר תום לב קיצוני ובאלימות ופעלה לסיכול ההתארגנות"

הרכב בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע, בראשות השופטת יעל אנגלברג שוהם, קבע השבוע כי חברת "נטו מלינדה" הפרה את הוראות חוק הסכמים קיבוציים ופגעה בזכות עובדיה להתאגדות. בית הדין חייב את החברה בפיצוי בסך 500,000 שקל על הפגיעה, והורה לה לחדול לאלתר מכל פעולותיה לסיכול התאגדות העובדים במסגרת ההסתדרות.

כיו"ר דירקטוריון "נטו מלינדה" משמש עדי עזרא. אביו, דודי עזרא, הוא חבר דירקטוריון בחברה ונשיא החברה האם "נטו אחזקות".

התאגדות העובדים בחברה החלה בחשאי בתחילת השנה שעברה, ונחשפה בפני הנהלת החברה בחודש אפריל 2018, עם הגעת נציגי ועד העובדים וההסתדרות למתחמי החברה. בבקשה למתן סעד קיבוצי שהגישה ההסתדרות, פרשה פעולות ומעשים שננקטו לטענתה ע"י החברה, כאשר לשיטתה מדובר במהלכים שנועדו לסיכול הליך ההתארגנות ולרפות את ידי המתאגדים, לרבות נקיטת מהלכים "ניהוליים" להרעת תנאי עבודתם של חברי ועד.

החברה מנגד, טענה כי היא אינה מתערבת ברצונותיהם של עובדיה להתאגד, והכחישה את הטענות בדבר פגיעה בהתארגנות – הן באופן ישיר והן באופן עקיף. בעניין זה הכחישה החברה כל מעורבות בפרסומים או בהודעות הנוגעות להתארגנות, באיומים על עובדים שהצטרפו להסתדרות או בהתנכלות לחברי ועד הפעולה. לשיטתה, כל פעולותיה נעשו במסגרת הפררוגטיבה הניהולית בשל התנהגות עובדים ספציפיים.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

בית הדין קבע כי עיקר המחלוקת בין הצדדים נוגעת לאופן פרשנות אירועים שונים שהתרחשו בחצרי החברה, והאם מדובר באירועים שיש בהם כדי להוות ראיה לכך שהחברה נוקטת באמצעים לפגיעה בהתארגנות.

לאחר בחינת הדברים, דחה בית הדין את טענות ההגנה של החברה וקבע כי הוכח שהחברה התנהלה בחוסר תום לב קיצוני ובאלימות, ופעלה לסיכול ההתארגנות, כאשר מנגד נתנה דרור לפעולות שבוצעו נגדה. בעת קביעת הפיצוי ציין בית הדין את תגובתה הנחרצת של החברה לניסיון ההתארגנות, את האלימות שהופעלה כנגד יו"ר הוועד והגיבוי המוחלט שנתנה החברה להתנהלות זו, את העובדה שהתנהלות החברה הייתה מכוונת ושיטתית תוך ניסיון להרחיק את חברי הוועד והפעילים מהאפשרות להחתים את העובדים מחד ואת עידוד פעילות העובדים כנגד ההתארגנות מאידך, וכן את השיקול ההרתעתי אשר נועד למנוע הישנות מקרים דומים.

בהתחשב בכל האמור, סבר בית הדין כי למרות שדובר במקרים שונים, ראוי לפסוק פיצוי כולל אך משמעותי בגין התנהלותה הכוללת של החברה. הפיצוי הועמד ע"ס של חצי מיליון שקלים. בנוסף, הורה בית הדין לחברה להימנע מלהתערב במהלכי ההתארגנות של עובדיה במעשים או התבטאויות במישרין או בעקיפין, בעצמה או באמצעות אחרים, לרבות הדרג הניהולי של החברה.

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד בירך על ההחלטה ואמר כי "החלטת בית הדין מעבירה מסר חד וברור לכל מעסיק שחושב שהוא נמצא מעל לחוק ויכול לרמוס את הזכות הבסיסית של עובדיו להתאגד. ההסתדרות תמשיך לעמוד לצד העובדים ותפעל להבטחת זכויותיהם".

מוועד הפעולה של התאגדות עובדי נטו נמסר: "זהו יום גדול וניצחון לעובדי נטו האמיצים. במשך קרוב לשנה אנו נאבקים תוך אמונה שלמה בצדקת דרכנו על זכותנו הבסיסית להתאגד. על אף ההתנגדות הברוטלית של הנהלת החברה הצלחנו לצרף להסתדרות מעל לשיש מהעובדים. אנו קוראים להנהלה להתחיל ולציית לדרישות החוק להכיר בהתאגדות ולשבת איתנו למו"מ ללא דיחוי".

התאגדות עובדי נטו לוותה על ידי רכזי ההתאגדות אודליה מעודה וטל בורשטיין מהאגף להתאגדות עובדים בהסתדרות. ההסתדרות יוצגה בהליך המשפטי על ידי עורכי הדין אלעד מורג, ענת גוטמן ועדי גולן מהלשכה המשפטית באגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:128
קומיט וכל טופס במתנה