שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > תלונה: המשטרה והפרקליטות שלחו סניגור של חשודים ברצח למעצר בית

חדשות

תלונה: המשטרה והפרקליטות שלחו סניגור של חשודים ברצח למעצר בית, צילום: istock
תלונה: המשטרה והפרקליטות שלחו סניגור של חשודים ברצח למעצר בית
02/04/2019, עו"ד לילך דניאל

נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, השופט בדימ' דוד רוזן, קיבל את תלונתו של סנגור פלילי שייצג חשודים בפרשת רצח חמורה, נגד החלטת המשטרה והפרקליטות לשלוח אותו למעצר בית תוך איסור מוחלטת ליצור קשר עם לקוחותיו. הנציב: "ההחלטה פגעה בצורה קשה בזכות החוקתית של היוועצות לקוח עם עורך דינו"

מדובר בתלונה שהגיש סנגור פלילי לנציבות בחקירת פרשת רצח חמורה, במסגרתה ייצג שניים מהחשודים בפרשה. על פי התלונה, הפרקליטות אישרה את חקירתו באזהרה של הסנגור בחשד לביצוע עבירה של שיבוש מהלכי משפט והמשטרה הורתה על שליחתו למעצר בית בעת שייצג חשודים בפרשה, זאת, מבלי שהיה כל ביסוס ראייתי לכך.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

בנוסף הלין הסנגור כנגד החלטת גורמי המשטרה לעצרו ולשחררו, בתום חקירתו, למעצר בית למשך חמישה ימים, תוך איסור מוחלט על יצירת קשר עם המעורבים בפרשת הרצח, לרבות לקוחותיו, למשך עשרה ימים. הגבלה זו, לטענת הסנגור, הייתה בלתי מידתית ומנעה ממנו מלייצג שניים מהחשודים בפרשה האמורה.

במהלך הבדיקה שביצע הנציב, השופט (בדימוס) דוד רוזן, בנוגע לטענות שהעלה הסנגור, גרסו הפרקליטות והמשטרה כי ההחלטה לאשר את החקירה באזהרה של הסנגור וכן ההחלטה לשלוח אותו למעצר בית ולהגביל את קשריו עם המעורבים בפרשה שנחקרה באותם ימים, התקבלו ברגישות והיו סבירות בנסיבות העניין.

הנציב רוזן דחה טענות אלו, וקבע, לעניין מעצרו של הסנגור, כי מלימוד תמלילי האזנות הסתר שיורטו במסגרת חקירת הפרשה, ועליהם התבסס החשד נגדו, לא ניתן להסיק כי הסנגור הוא שהדליף מידע אודות חקירת פרשת הרצח. זאת ועוד, הנציב קבע כי בכל הנוגע לסוגיית מעצרו של הסנגור ותנאי שחרור, "נצטיירה תמונה עגומה וקודרת". מהבדיקה שערך הנציב עלה כי חומר החקירה שנתגבש במועד קבלת ההחלטה להורות על שהייתו של הסנגור במעצר בית ובתנאים המגבילים הינו זהה, למעשה, לחומר החקירה שנתגבש בסיומה של החקירה בעניינו, חקירה שהסתיימה לבסוף בעילה של 'חוסר אשמה'.

נוכח האמור, קבע הנציב רוזן כי ההחלטה לשחרר את הסנגור למעצר בית תוך הטלת איסור על יצירת קשר עם המעורבים בפרשה, פגעה בצורה קשה בזכות חוקתית, זכות ההיוועצות של לקוח עם עורך דינו. "חשיבות חוקתית זו כפי שבאה לידי ביטוי בהנחיית היועץ המשפטי לממשלה ובפקודת משטרת ישראל", מציין הנציב רוזן, "יש בה כדי להקנות מעמד מיוחד לעורך הדין העושה בתפקידו המקצועי. ההנחיות הנזכרות לא באו ליתן לעורך דין זכויות יתר, הנחיות אלה באו לעגן את זכותו של כל אזרח להגנה משפטית, כמו גם את זכות ההיוועצות החוקתית". כן ציין הנציב, כי "לא פחות חמור, בעקבות ההחלטה לעניין מעצרו ותנאי שחרורו של הסנגור, הוכתם שמו של הסנגור, קבל עם ועדה, כחשוד בביצוע עבירה פלילית חמורה".

על רקע ממצאי הבדיקה הנציב המליץ בפני פרקליט המדינה ומפכ"ל המשטרה "לחדד את ההנחיות הרלוונטיות ולהדגיש את הזהירות וכלל הרגישות הנדרשת, קודם ביצוע מהלכים שיש בהם חשש לפגיעה בלתי ראויה ובלתי מידתית בזכות ההיוועצות של אזרח עם סנגורו".

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:2
קומיט וכל טופס במתנה