שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > פניה לשופט מלצר: מגר שימוש במונחים מתחום המוגבלות במערכת הבחירות

חדשות

פניה לשופט מלצר: מגר שימוש במונחים מתחום המוגבלות במערכת הבחירות, צילום: השופט חנן מלצר. צילום: אתר הנהלת בתי המשפט
פניה לשופט מלצר: מגר שימוש במונחים מתחום המוגבלות במערכת הבחירות
28/03/2019, עו"ד לילך דניאל

נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים התייחס בפנייתו בין היתר להצגתו של בני גנץ כמתמודד עם מחלת נפש הנוטל תרופות פסיכיאטריות והלעג לפרשן אמנון אברמוביץ': "עלינו לזכור שעם סיום מערכת הבחירות, החברה הישראלית ובתוכה אנשים עם מוגבלות, משפחותיהם וחבריהם תיאלץ להתמודד עם התוצאות"

נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים, אברמי טורם, פנה אתמול (ד') אל יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר, וביקש ממנו לפעול בנחישות למיגור שימוש בשפה מתייגת ומדירה במערכת הבחירות לכנסת ה-21.

"בימים האחרונים אנו רואים מגמה מדאיגה במערכת הבחירות ובשיח התקשורתי אשר יש לה השלכות חמורות על השוויון של אנשים עם מוגבלות בישראל", נכתב בפתח הדברים. "כחלק ממסע הבחירות, מפלגות שונות מעלות קמפיינים שליליים נגד המתמודדים מולם ומתנגחים בהם ברמה האישית באמצעות שימוש במונחים ותיוגים מתחום המוגבלות". בעניין זה הציג הנציב כדוגמה את הפצת הסרטון שהציג את יו"ר מפלגת כחול-לבן, בני גנץ, כאדם מגמגם מתוך מגמה לייצגו גם כמתמודד עם מחלת נפש, שליחת מסרונים בהם נאמר כי הוא לוקח תרופות פסיכיאטריות והלעג לפרשן החדשות אמנון אברמוביץ', שנפצע במלחמת יום כיפור, על הכוויות המכסות את פניו.

הנציב אף התייחס לתקרית במסגרתה כינתה לכאורה שדרנית החדשות דנה ויס את בנו של רה"מ "אוטיסט" ככינוי גנאי, על מנת להדגיש כי שימוש בשפה מתייגת ושלילית כלפי אנשים עם מוגבלות אינה נחלתם של פוליטיקאים בלבד. עם זאת בהמשך הבהירו במשרד המשפטים כי דוגמה זו הסתמכה על פרסומים ותמלולים סביב אירוע זה ברשת האינטרנט וכי לאחר מכן הובא לידיעת הנציב כי ויס הכחישה נמרצות את הדברים והבהירה כי לא השתמשה במילה 'אוטיסט'. לפיכך, ביקשו במשרד להצר על כך אם מנוסח מכתבו של הנציב הובן כאילו הוא קבע עובדות בעניין זה, דבר שאין ביכולתו לעשות.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

"אנשים עם מוגבלות מהווים חלק בלתי נפרד מהחברה בישראל", נכתב במכתבו של הנציב. "מדינת ישראל מחויבת לפעול לשוויונם, להסרת החסמים העומדים בפניהם ולמיגור העמדות השליליות. וודאי אסור להשתמש במוגבלות ככינוי גנאי. אנו בנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות עמלים רבות על שינוי השיח והמושגים המדוברים בחברה הישראלית. לתיוג מועמד כבעל מוגבלות נפשית, כאוטיסט או כל מוגבלות אחרת אין ולא יהיה מקום בשיח הציבורי. לשימוש בשפה זו במרחב הציבורי משמעות מרחיקת לכת על היחס לאנשים עם מוגבלות מצד החברה כולה".

עוד הוסיף הנציב כי "עלינו לזכור שעם סיום מערכת הבחירות, החברה הישראלית ובתוכה אנשים עם מוגבלות, משפחותיהם וחבריהם תיאלץ להתמודד עם התוצאות. אלו עלולות להיות פגיעה משמעותית בשוויון, שימוש בשיח מדיר שאין לו מקום והעמקת הסטיגמה כלפי אנשים עם מוגבלות".

נוכח האמור, התבקש השופט מלצר לפעול בנחישות כדי למגר תופעות אלה ולפנות לראשי המפלגות באמירה ברורה כי השימוש בכינויי הגנאי הללו ייפסק לאלתר. "שפה מייצרת מציאות", נכתב לסיום, "ובמקרים שתוארו לשפה יש כח והשפעה שליליים על שוויונם של אנשים עם מוגבלות".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:213
קומיט וכל טופס במתנה