שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הארצי אישר: "בית בלב" תפצה ב-300 אלף שקל על פגיעה בהתארגנות העובדים

חדשות

הארצי אישר: "בית בלב" תפצה ב-300 אלף שקל על פגיעה בהתארגנות העובדים, צילום: getty images Israel
הארצי אישר: "בית בלב" תפצה ב-300 אלף שקל על פגיעה בהתארגנות העובדים
07/03/2019, עו"ד לילך דניאל

בית הדין הארצי לעבודה דחה את ערעורה של רשת בתי הדיור המוגן "בית בלב" על חיובה בפיצוי של 300,000 שקל להסתדרות, בגין פגיעה חמורה בהתארגנות עובדיה. בית הדין מתח ביקורת על החברה, שביצעה לדבריו הפרה בוטה של הכללים שנקבעו בהלכת פלאפון לעניין התערבות מעסיק בהתארגנות ראשונית במקום העבודה

בית הדין הארצי לעבודה דחה אתמול (ד') את ערעורה של רשת הדיור המוגן "בית בלב", על חיובה בפיצוי של 300 אלף שקל להסתדרות בגין פגיעה חמורה בהתארגנות העובדים. בין היתר נפסק כי הרשת הפעילה לחץ על העובדים לבטל את חברותם בהסתדרות באמצעות שליחת מסרים לטלפונים הסלולריים, צעקות ואיומים בפיטורים.

"בית בלב" היא רשת דיור מוגן ומרכזים רפואיים המספקת שירותים רפואיים לאוכלוסייה מבוגרת ולאוכלוסיות בעלות מגבלות תפקודיות ובריאותיות. הרשת מפעילה חמישה בתי דיור מוגן ו-11 מרכזי אשפוז שבהם מועסקים כ- 1,300 עובדים. אחד מהם הוא מרכז רפואי שיקומי הפועל בעיר בת-ים בו מועסקים כ- 380 עובדים ובהם רופאים, אחיות, כוחות עזר, עובדי מנהלה, עובדי משק ותברואה, עובדים פרא-רפואיים ועוד. באוגוסט 2016 הודיעה ההסתדרות הכללית, כי 160 מבין עובדי המרכז הצטרפו לשורותיה ובכך היא הפכה לארגון היציג בקרב עובדיו. בשל כך, ביקשה ההסתדרות מהנהלת המרכז להיכנס עמה להליך הידברות ומשא ומתן במטרה להגיע להסכמות שיעוגנו בהסכם קיבוצי.

מספר ימים מאוחר יותר הגישה ההסתדרות לבית הדין לעבודה בקשה דחופה בה נטען כי בסמוך לאחר מתן הודעת היציגות הודיעה ההנהלה על כוונתה לערוך שימוע לפני פיטורים לאחת מהפעילות המרכזיות בהתארגנות, פגעה במעמדה ובתנאי עבודתה של יו"ר ועד הפעולה, והחלה להחתים את עובדי המרכז הרפואי על "טופסי סירוב" להצטרף להסתדרות. טענתה המרכזית של ההסתדרות עסקה בפגישה דחופה מרובת משתתפים שהתקיימה בין מנהל המרכז הרפואי לבין כל האחיות האחראיות ועובדים נוספים יומיים בלבד לאחר ההודעה על ההתארגנות, כשלפי הנטען מיד בתומה יצאו האחיות האחראיות שנכחו בה להחתים את עובדי המרכז הכפופים להן על טפסים בהם נאמר כי הם מתנגדים לנוכחות ההסתדרות בבית החולים. כמו כן, בחלק מהמקרים צעקו ואיימו אחיות על עובדים הכפופים להן ודרשו במפגיע שיחתמו, ובין היתר אף שוגרו הודעות וואטסאפ לעובדים ובהן דרישה "להיזהר מחתימות להסתדרות".

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

בית הדין האזורי לעבודה קיבל את כל טענות ההסתדרות, וקבע כי מדובר בנסיבות חמורות של פגיעה בהתארגנות עובדים, יותר מכל הפרשות שהגיעו בשנים האחרונות לפתחו של ביה"ד הארצי לעבודה שעסקו בפגיעה בהתארגנות עובדים. בתוך כך, נמצא כי הנהלת הרשת פעלה לסיכול ופירוק התארגנות עובדיה בדרכים שונות, ובכלל זאת התנכלות ליו"ר ועד הפעולה והאצה במנהלים מדרג זוטר לפעול כנגד ההתארגנות תוך הפעלת מרותם על עובדים הכפופים להם. מכוח האמור, חייב בית הדין את הרשת בפיצוי בסך 300 אלף שקל לטובת ההסתדרות.

בעקבות האמור, הגישה "בית בלב" ערעור לבית הדין הארצי לעבודה ואילו ההסתדרות הגישה ערעור שכנגד בטענה כי סכום הפיצוי שנפסק היה נמוך מדי. אתמול, כאמור, דחו סגן הנשיאה אילן איטח והשופטים סיגל דוידוב-מוטולה ורועי פוליאק את כל טענותיה של החברה ואישרו את ממצאיו העובדתיים של ביה"ד האזורי מהם עלה כי הרשת הפעילה לחץ אינטנסיבי על העובדים לבטל את חברותם בהסתדרות באמצעים שונים ובהם שליחת מסרים לטלפונים הסלולריים של העובדים, צעקות, איומים בפיטורים, הכנסה של עובדים "אחד אחד" למשרדי המנהלים הזוטרים והפעלת לחצים לבטל את חברותם בהסתדרות וכן הלאה.

עוד אישר בית הדין הארצי את קביעת ביה"ד האזורי לפיה טענת ההנהלה כי מנהלי דרג הביניים פעלו באופן עצמאי וללא קשר אליה מהווה היתממות. כן אושרה הקביעה כי עצם השתיקה של ההנהלה הבכירה אל מול המנהלים הזוטרים שהביעו עמדה ברורה נגד ההתארגנות, מהווה הפרה של חובות המעסיק וכשלעצמה פוגעת בהתארגנות. עוד נקבע כי הוכח שההנהלה הבכירה פעלה באופן אקטיבי והורתה למנהלים הזוטרים לצאת למאבק בהתארגנות. בתוך כך, מתח בית הדין הארצי ביקורת קשה ונוקבת על התנהלות הרשת שביצעה הפרה בוטה, מכוונת ונמשכת של זכות ההתארגנות והתערבה בה התערבות גסה.

לדעת ביה"ד הארצי, הממצאים שנקבעו ע"י בית הדין האזורי מלמדים על הפרה בוטה, מכוונת ונמשכת של הלכת "פלאפון" הידועה, ועל התערבות גסה של הנהלת המרכז הרפואי במהלכי ההתארגנות. כך, צוין, ההפרה כתוצאה מאותו מפגש רב משתתפים כוונה כלפי מספר רב של עובדים תוך ניצול מרותן וסמכותן של האחיות האחראיות, והפעלת לחץ על העובדים הכפופים להן שלא להתארגן או לבטל את חברותם בהסתדרות.

לא זו אף זו, מנהל המרכז הרפואי לא הסתפק רק בהעברת המסר במהלך הישיבה הראשונית, אלא המשיך להעביר " את רוח המפקד" בכך שלא התנער ממעשי האחיות האחראיות, לא הבהיר כי אינם משקפים את עמדת ההנהלה, ולא התחייב בפני העובדים כי לא יבולע להם ככל שלא יקבלו את עמדת האחיות הממונות עליהם בסוגיית ההתארגנות.

במקביל, כך נקבע, ביצעה הנהלת המרכז הרפואי הפרות נוספות של הלכת פלאפון ושל חוק הסכמים קיבוציים, בעצם ההתנהלות האסורה כלפי יו"ר ועד הפעולה וכלפי אחת הפעילות המרכזיות בהתארגנות. השופטים הבהירו והדגישו כי שימוש במנהלים בדרג ביניים ואף דרג זוטר לצורך העברת מסרים כנגד ההתארגנות וניסיון לסכלה נופל אף הוא בגדר האיסורים שנקבעו בהלכה הפסוקה, כאשר במקרה זה בית הדין האזורי שוכנע כאמור שהנהלת החברה העבירה מסר ברור לאחיות האחראיות לפעול כנגד ההתארגנות וגם לשיטת החברה מעולם לא ניתנה על ידה הנחיה למנהלים הזוטרים שלא להשתמש בסמכותם הניהולית לצורך שכנוע עובדים. בכך, נקבע, הפרה החברה באופן בוטה את הכללים שנקבעו בהלכת פלאפון לעניין התערבות מעסיק בהתארגנות ראשונית במקום העבודה.

הערעור נדחה, כמו גם ערעורה של ההסתדרות לעניין גובה הפיצוי. רשת "בית בלב" יוצגה בהליך ע"י עו"ד יעל דולב ועו"ד בנימין טואף. את ההסתדרות ייצגו בהליך עו"ד מאיה צחור-אבירם ועו"ד יערה צישינסקי מהלשכה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות.

 

עס"ק 61532-12-16

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:217
קומיט וכל טופס במתנה