שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > החברה דרשה שירות צבאי כתנאי לעבודה – ותפצה אזרח ערבי ב-10 אלף שקל

חדשות

החברה דרשה שירות צבאי כתנאי לעבודה – ותפצה אזרח ערבי ב-10 אלף שקל, צילום: getty images Israel
החברה דרשה שירות צבאי כתנאי לעבודה – ותפצה אזרח ערבי ב-10 אלף שקל
03/03/2019, עו"ד רונן שיכמן

בית הדין האזורי לעבודה קיבל תביעה שהגיש אזרח ערבי-מוסלמי נגד חברה העוסקת בשיווק סיטונאי של מזון, בטענה כי הופלה בקבלה לעבודה בשל דתו. נקבע, כי החברה אכן הפלתה את התובע בכל שכללה דרישה בדבר שירות צבאי אשר כלל אינה רלוונטית לתפקיד, וכי אין רלוונטיות לטענה שמדובר בתובע סדרתי המגיש תביעות דומות

 

הנתבעת היא חברה העוסקת בשיווק סיטונאי של מזון וסחורות לרשתות מזון ומרכולים. התובע, ערבי-מוסלמי, הופנה על ידי לשכת התעסוקה לעבודה בחברה כמלקט סחורה. לטענת התובע, לאחר שציין בפני איש הקשר של החברה כי הוא ערבי, אמר לו זה כי הוא זקוק לעובדים בוגרי צבא לשם מילוי התפקיד.

לאחר שיחה זו המתין התובע שבועיים ובסופם התקשר למשרדי החברה וביקש לברר מהן דרישות התפקיד. העובדת עמה שוחח מסרה לו כי עליו לשוחח עם מנהל המחסן האחראי על דרישות המשרה, והעבירה את השיחה למנהל הכספים אשר גם הוא הבהיר לתובע כי עליו לשוחח עם מנהל המחסן. בשלב זה, סיפר התובע למנהל הכספים את מה שנאמר לו בשיחה הראשונה עם איש הקשר של החברה, וביקש את תגובתו. מנהל הכספים ביקש מהתובע להגיע לראיון בחברה כדי לבחון את התפקידים הקיימים, אולם התובע סירב להצעה והגיש תביעה כספית על הפליה לבית הדין האזורי לעבודה.

לטענת התובע, מועמדותו לעבודה נפסלה לאור היותו מוסלמי ולכן מדובר בהפרת החוק לשוויון הזדמנויות בעבודה. לדבריו, הצבת דרישה של שירות צבאי במסגרת קבלה לעבודה אזרחית מהווה הפליה עקיפה, שכן מרבית אזרחיה הערבים של המדינה אינם משרתים בצבא. עוד טען כי אין מחלוקת כי התנאי בעניין שירות צבאי אינו דרוש לתפקיד של מלקט סחורה, ולכן יש להעביר את נטל הראיה לחברה להוכיח שלא פעלה בניגוד לחוק.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

החברה מצדה, טענה כי התובע כלל לא חיפש עבודה אלא התייחס אך לאמירתו של איש הקשר מטעמה, שהוא עובד שפעל בחוסר סמכות. גם מנהל הכספים הסביר לתובע כי איש הקשר אינו הגורם המוסמך לקבלה לתפקיד ולדרישות המשרה וזימן את התובע לראיון עבודה, אולם הוא הסביר כי אינו מעוניין בעבודה אלא מעוניין בהגשת תביעה.

החברה הוסיפה כי מדובר בתובע סדרתי הנוהג להגיש תביעות בגין אפלייתו לכאורה בכניסה למועדונים או בקבלה למקומות עבודה, ולכן מדובר במשלח יד לכל דבר. לעמדת החברה, התובע אינו מעוניין להיכנס למועדונים או להתקבל למקומות עבודה אלא פונה אל אותם גורמים כדי ללקט ראיות על בסיסן הוא מבקש ליצור את הרושם כי הופלה לרעה מחמת מוצאו ולאחר מכן מגיש תביעה לפיצוי ללא הוכחת נזק.

סגנית הנשיאה, השופטת רוית צדיק, קבעה כי לא די באמרות התובע בחקירתו כדי להוכיח כי אכן היה בעל כושר פיזי מתאים למשרה, לאור המסמכים הרפואיים שהציג בעצמו. עם זאת, מאחר שאין מדובר במקרה בו החברה שקלה את מצבו הפיזי של התובע אלא בנסיבות בהן טענת ההפליה נוגעת לשאלה אותה נשאל בשיחה בדבר שירותו הצבאי, יש מקום לקבוע כי נטל ההוכחה עובר לחברה להוכיח שהתנהלותה לא עלתה כדי הפליה בקבלה לעבודה.

מתמלילי השיחה שהוצגו על ידי התובע, התרשמה השופטת כי שני עובדים בחברה - איש הקשר וכן עובדת נוספת אשר הציגה עצמה בפניו כמנהלת המשרד, מסרו לו כי אחת מדרישות המשרה היא שירות צבאי. על כן, הואיל ודרישה בדבר שירות צבאי אינה רלבנטית למשרה, קבעה השופטת כי החברה הפרה את הוראות חוק שוויון הזדמנויות בעבודה כלפי התובע, אשר אין חולק כי לא שירת בצבא ולא יכול היה לעשות זאת לאור מוצאו.

אשר לטענת החברה כי התובע הוא תובע סדרתי, סברה השופטת כי מדובר בטענה שאינה רלוונטית לשאלה האם הופלה בנסיבות המקרה הספציפי. לצד זאת, שוכנעה השופטת כי התובע לא היה מעוניין להתקבל לעבודה בחברה, ותרץ זאת בתירוצים שונים. לעובדה זו, כך נקבע, יש כדי להשליך על גובה הפיצוי שייפסק לזכותו, אף כי אין בה כדי לפגוע בעובדה כי הוראות החוק הופרו על ידי החברה.

לאחר שקילת כל השיקולים הנוגעים לנושא, פסקה השופטת לתובע פיצוי בסך 10,000 שקל. התובע יוצג ע"י עו"ד גיל אלגום מהסיוע המשפטי. הנתבעת יוצגה ע"י עו"ד שיאון מורבצ'יק.

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:166
קומיט וכל טופס במתנה