שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > פעיל הר הבית שנעצר והובל בצורה משפילה יפוצה באלפי שקלים

חדשות

פעיל הר הבית שנעצר והובל בצורה משפילה יפוצה באלפי שקלים, צילום: getty images Israel
פעיל הר הבית שנעצר והובל בצורה משפילה יפוצה באלפי שקלים
21/02/2019, עו"ד לילך דניאל

בית משפט השלום קיבל את תביעתו של יאיר קהתי, פעיל הר הבית, וחייב את המשטרה לפצותו באלפי שקלים בגין אירוע בו נעצר והובל ע"י שוטר כשהוא אחוז בחגורת מכנסיו. נקבע, כי המעצר עצמו היה כדין, אולם הובלתו במקום ציבורי נעשתה תוך פגיעה בכבודו, ובפרט ביחס של השפלה וזלזול

באוגוסט 2016 הגיע התובע ליד שער "מוכרי הכותנה" בהר הבית, והחל להתפלל שם. מדובר בשער הנמצא צפונית לקצה הדרום מערבי של הכותל המערבי והוא השער הקרוב ביותר לכיפת הסלע. סמוך לשער, עמדה נקודת משטרה האחראית על הסדרי הכניסה והיציאה מהמקום.

בשלב מסוים הגיעו לשער שתי בחורות וביקשו להיכנס דרכו להר הבית. השוטרים סרבו לאפשר להן להיכנס, ובאותו רגע החל התובע לצלם את ההתרחשות. הרס"ר שנכח במקום, שהכיר את התובע מאירועים קודמים סמוך לשער, ביקש ממנו לעמוד בצד ולא לחסום גישה לשער. לאחר בקשות חוזרות ונשנות שהפנה לתובע, דיווח הרס"ר לרב פקד על המאורע, וזה ביקש מהתובע לעזוב את המקום.

לאחר דין ודברים וסירובו של התובע להוראות, הודיע לו הרפ"ק על מעצרו וביצע עליו חיפוש גופני בהסכמה, בו נמצא אצלו גז פלפל. בשלב זה, הובל התובע ע"י שוטר לתחנת המשטרה הקרובה בבית אליהו, תוך שהשוטר אוחז אותו בחגורת מכנסיו. השוטר לא השתמש בכוח בהובלת התובע, אלא הטה אוזנו לאזהרות וצעקות התובע על הטרדה מינית בהקשר לאחיזתו. בהמשך, קיבל התובע צו הרחקה מהעיר העתיקה למשך 30 יום, למעט גישה לכותל המערבי דרך שער האשפות, וחויב לחתום על התחייבות עצמית בסך 5,000 שקל. בעקבות האמור ערער התובע לבית המשפט המחוזי וזה ביטל את הצו..

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

על רקע זה, הגיש התובע תביעה נגד המדינה, במסגרתה עתר לפיצוי בסך 30 אלף שקל בגין נזקים לא ממוניים שנגרמו לו, לטענתו, עקב מעצרו הפוגעני במקום ציבורי תוך פגיעה בחופש התנועה, הכל עת חפץ להתפלל סמוך להר הבית. לטענתו, לא הייתה עילה להורות לו לעזוב את המקום וסירובו להישמע להוראה זו היה כדין. לכן, עיכובו ומעצרו בעקבות סירובו היו שלא כדין ובעקבות כך נשללה חירותו ללא בסיס בדין. עוד טען כי אחיזתו של השוטר בו והובלתו בצורה שכזו במקום ציבורי השפילה אותו בפני הציבור.

הרשמת הבכירה סמאח סאבר מסארווה קבעה כי קמה עילה למעצרו של התובע מאחר שלא שוכנעה שמעדותו כי מטרתו אכן ק להתפלל במקום וכי לא הייתה לו היכרות קודמת עם הבחורות שהגיעו למקום. "המצופה מאדם המגיע להתפלל לא להצטייד בגז פלפל בכיסו", כתבה הרשמת. "כמו כן המצופה מאדם ששופך את ליבו מול בוראו לא לשלוף טלפון ולהחל בצילום ולתעד כל דבר המתרחש בינו לבין השוטר ובין השוטר לצד שלישי הכל תוך 13 שניות, אלמלא היה תיאום מוקדם בין התובע לבחורות".

מלבד האמור, ציינה הרשמת, התובע ידע שמשער הכותנה נכנסים רק מוסלמים והכיר את הבחורות מאירועים שכללו בין השאר שמחות של חברים וגם הפגנות. בנוסף, בנסיבות העניין, אישרה הרשמת את טענת המשטרה בהקשר להתקהלות סמוך לשער. בהתחשב במאפייניו הייחודיים של הר הבית ורגישותו היתרה של האזור, שוכנעה הרשמת כאמור כי מעצרו של התובע היה כדין מתוך רצון לשמירה על האינטרס הציבורי.

מנגד, בשאלה האם הליך המעצר עצמו כלפי התובע היה סביר ומידתי, קבעה הרשמת כי הכבילה במקום ציבורי הייתה שלא כדין היות ומדובר בהחלטה לא סבירה ולא מידתית מטעם הרפ"ק לאורך 200 או 300 מטרים. לדבריה, התובע אמנם לא נאזק אך הובל במקום ציבורי תוך פגיעה בכבודו, ובפרט יחס של השפלה וזלזול. בכך, לא התקיימו ההוראות הרלוונטיות של נוהל כבילת עצורים של המשטרה, ולא צומצמה מידת חשיפתו של התובע לעיני הציבור. עוד לדעת הרשמת, הנזק הלא ממוני שנגרם לאדם בעקבות עלבון נפש, ביזוי ופגיעה כואבת בכבודו, אין לה פרופורציה ואף תיאור ריאליסטי של פיצוי.

לאור כל האמור, יפוצה התובע ב-4,500 שקל, בתוספת הוצאות ושכ"ט בגובה 4,800 שקל. התובע יוצג בהליך ע"י עו"ד מנשה יאדו. המדינה יוצגה ע"י פרקליטות מחוז ירושלים.

 

תא"מ 33892-02-17

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:192
קומיט וכל טופס במתנה