שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > חוק המזומן החדש: מה שחשוב לדעת

חדשות

חוק המזומן החדש: מה שחשוב לדעת, צילום: pixabay
חוק המזומן החדש: מה שחשוב לדעת
22/01/2019, מערכת תקדין

חוק צמצום השימוש במזומן שנכנס לתוקף ב-1 בינואר מגלם עליית מדרגה במאבק בהלבנת ההון ובכסף השחור. עו"ד בועז ראובן, מומחה למסים, מסביר על עיקרי החוק וכיצד ניתן להימנע מעבירות

המאבק בהלבנת הון ובכסף שחור עלה מדרגה עם חוק צמצום השימוש במזומן. החוק, שנכנס לתוקף ב-1 בינואר 2019, קבע סדרה של הגבלות על השימוש במזומן ותפקידו לצמצם את השימוש במזומן בין אנשים פרטיים ועסקים ובינם ובין עצמם.

היום במדינת ישראל סכומים גבוהים של מזומן אינם מדווחים לרשויות המס ומי שאינם מדווחים מתחמקים פעמים רבות מתשלום מס וחלק מהכספים אף מועברים לפעילות פלילית ומימון טרור. לפיכך, מטרת החוק הייתה לעשות צדק עם אוכלוסיית משלמי המיסים כחוק ולהגביל את פעילותם של אלה שמעלימים מס וכך להפחית העברת כספים לפעילויות לא חוקיות.

הסיבה העיקרית לחקיקת חוק המתמקד במזומן היא שמזומן הוא אנונימי, כך שלא ניתן לאתר את מקורותיו ואת המשתמשים בו. על פי נתוני הדוח של ועדת לוקר, שלאור ממצאיה חוקק החוק, כחמישית מהפעילות הכלכלית במדינת ישראל מבוצעת ב"שחור" ועל כן בכינון חוק זה קיוו להשיג גידול בשימוש באמצעים כספיים שקל לאתר והינם מתועדים ברישומים כמו כרטיסי אשראי, העברות בנקאיות או תשלומים אלקטרוניים. מעקב אחר כספים יאפשר לרשויות המס לאתר העלמות מס ובטווח הארוך לפקח על תשלומי המסים.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

הגבלות על עסקאות במזומן

החוק חל על עוסק, אדם שאינו עוסק, תייר, רו"ח ועו"ד בעת מתן שירות עסקי ללקוח. מהן בעצם מגבלות החוק?

•     מדובר על הגבלה על המזומן בכל עסקה, כאשר יש הבדל בין עסקאות עם עוסק לעסקאות עם אדם פרטי: בעסקאות עם עוסק מעל 11,000 שקל ניתן לשלם במזומן 10% ממחיר העסקה או 11,000 שקל, לפי הנמוך בהם. בעסקאות בין אנשים פרטיים מעל 50,000 שקל - ניתן לשלם במזומן 10% ממחיר העסקה או 50,000 שקל, לפי הנמוך בהם.

•     בנוסף, אם בעבר רבים היו משתמשים בצ'ק פתוח, הרי שעל פי החוק חל איסור מוחלט על שימוש בהמחאה פתוחה למעט בעסקה בין אנשים פרטיים בסכום של עד 5,000 שקל, וישנה אפשרות להסב המחאה אך ורק בתנאי שצוינו בגב ההמחאה פרטים מזהים - שם ות"ז של המסב. בכל מקרה, ניתן להסב המחאה בסך של 10,000 שקל ומעלה פעם אחת בלבד.

•     כמו כן, על העוסק לתעד את אמצעי התשלום שבאמצעותו שילם תשלום או קיבל תקבול.

•     בנוגע לעו"ד ורו"ח, להם אסור לקבל במסגרת שירות עסקי סכום במזומן מעל 11,000 שקל מעוסק ומעל 50,000 שקל מאדם שאינו עוסק, לכל שירות עסקי. לפי החוק, "שירות עסקי" מתייחס לקנייה, מכירה או חכירה.

•     חשוב לדעת שההגבלות על השימוש במזומן לא תקפות על העברת מזומנים בין קרובי משפחה אלא אם כן דובר ב"שכר עבודה".

סכום הקנס כסכום ההפרה

ומה קורה על פי חוק המזומן למי שעבר על החוק והעביר מזומן מעל המותר? במקרה כזה אתם עלולים להיות חשופים לעיצום כספי או מנהלי לפי סוג המעשה, כאשר העונש נע בין קנס כספי כבד ועד ריצוי מאסר. שיעור העיצום הכספי הוא נגזרת של סכום ההפרה, כלומר של הסכום ששולם במזומן. למשל, רשות המסים נותנת דוגמא שאם סכום ההפרה הוא עד  25,000 שקל , הרי ששיעור העיצום הוא 15% מסכום ההפרה.

לסיכום, חשוב מאוד לתכנן מראש את ההתנהלות העסקית לאור החוק החדש ובמידה ויש חשש מהפרת מס, מומלץ לפנות לעו"ד המתמחה בתחום המיסוי ויודע בדיוק כיצד לכוון אתכם בניהול העסק, התנהלות מול ספקים ולקוחות שעד כה קבלו תשלום מזומן ולהסביר לכם מה משמעות ההתנהלות הכספית המחודשת מהבחינה המיסויית.

הכתבה בשיתוף עו"ד מיסים בועז ראובן

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:21
קומיט וכל טופס במתנה