שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > בעקבות האוצר האבוד – גרסת הריאלטי

חדשות

בעקבות האוצר האבוד – גרסת הריאלטי, צילום: 123RF.COM
בעקבות האוצר האבוד – גרסת הריאלטי
12/08/2018, כתיבת מומחים

חקירה כלכלית היא מרדף אחרי אוצר אבוד, לא כזה בתיבת שודדי ים בה יש מטבעות זהב ותכשיטים יקרי ערך, אלא מדובר על הון כספי ורכוש שנעלם במטרה שאיש לא ימצא אותו, לפחות עד שנכנסים החוקרים הפרטיים לתמונה.

מי שמנסה להעלים כספים ונכסים עושה זאת במגוון דרכים בארץ ובחו"ל ובאמצעות חקירה כלכלית מקצועית ובדיקה מעמיקה ומקיפה באמצעים שונים לאיתור וחשיפה של כספים ורכוש אשר נטען שאינם קיימים ושמישהו מנסה להסתירם.

הסיבות להסתרת כספים והעלמת רכוש רבות ומתרחשות בסיטואציות עסקיות ופרטיות גם יחד. הדרך לחשוף את השקר כרוכה בפעילות מחקר לא פשוטה הדורשת מיומנויות איתור מידע וכישורי בילוש אל מול אלה שמנסים בכל תוקף להסתיר את האמת בנוגע למצבם הכלכלי.

מרבית החקירות הכלכליות מתנהלות בסוגיות הקשורות ליחסים במשפחה, מדובר על סכסוכי ירושה מכוערים,  תיקי גירושים מורכבים, העלמת כספים בין בני משפחה בסיטואציות עסקיות וכד' תיקים המערבים אמוציות רבות, יחסי אהבה ושנאה, קנאה ובעיקר תאוות בצע.

לא פעם נוצר מצב בו אנשים מעוניינים להעלים מבני זוגם רכוש, בין אם מדובר בהון כספי או כל רכוש אחר במטרה לשמור "ליום שחור", כהכנה למהלך גירושים, רצון להוריש ישירות לילדים ועוד.  במהלך החקירה צפים ועולים נתונים שמישהו ניסה להסתיר היטב ללא הצלחה.

מאותרים מקורות הכנסה נוספים שלא היו ידועים לבן הזוג השני, חשבונות בנק נוספים שבבעלות הנבדק אליהם הוא מעביר כספים משותפים או כספים ממקורות עלומים, עוד נבדקים נתונים על קרנות פנסיה וגמל, ביטוחי חיים וכד' תוך בדיקה מעמיקה ליכולת הכלכלית האמיתית על פני זאת שמנסה הנבדק להציג במצג שווא.

העלמת רכוש קיימת גם במהלך כתיבת צוואה כאשר אדם רוצה להעלים מהיורשים החוקיים שלו בבוא יומו, נכס ולהוריש ללא ידיעתם ומחוץ לצוואה החוקית לאדם אחר, או במהלך קיום צוואה כאשר יורש אחד מעלים מן היורשים החוקיים הנוספים ממון כספי, תכשיטים או כל דבר שווה ערך אחר. 

חקירות עומק כלכליות מתקיימות גם בהתרחשויות עסקיות המערבות חברות, אנשי עסקים והון גדול. כאשר אדם, חברה או ישות עסקית אחרת מבקשים להעלים הוכחות לכך שיש להם משאבים ומעבירים רכוש, נדל"ן רכבים וכד' על שם אנשים אחרים, בחשבונות עלומים ותחת שמות בדויים, הברחת הנכסים הללו מסיעת להם לחמוק מחובות  כספיים והתחייבויות עסקיות.

חקירה כלכלית יכולה להתקיים גם במצב שהכל תקין והמטרה היא לבדוק את הצד השני בעסקת רכישה או מיזוג, מה שמכונה בדיקת נאותות או due diligence  בהגה העסקית או במקרה של חשש של חוסר תום לב עוד טרם עסקה. המטרה העיקרית היא לבדוק האם מה שמציג הצד הנבדק הוא אמין ואמיתי, האם באמת אין לו מסוגלות כלכלית והאם אכן אין לו את המשאבים המדוברים.

תהליך החקירה זהה לכל חקירה ובדיקת עומק אחרת ומבוצעת על-ידי אנשי מקצוע בעלי ניסיון באיתור מידע, ביצוע מעקבים ומסוגלות לספק הוכחות חותכות, נדרשת כאן מקצועיות והתמקצעות הן באיתור המידע ומיפויו והן בסנכרון בין מספר מוקדי חקירה בארץ ולעיתים גם בחו"ל.

המאמר והכתבה באדיבות עמי ג'רבי – חוקר פרטי - מנכ"ל גל חקירות ייעוץ ומידע

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:84
קומיט וכל טופס במתנה