שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > פרסום ראשון: פשרה בתיק תקדימי על חסימת גולשים בפייסבוק של עירייה

חדשות

פרסום ראשון: פשרה בתיק תקדימי על חסימת גולשים בפייסבוק של עירייה, צילום: istock
פרסום ראשון: פשרה בתיק תקדימי על חסימת גולשים בפייסבוק של עירייה
21/05/2018, עו"ד לילך דניאל

לאחר שבספטמבר האחרון הוגשה עתירה תקדימית נגד עיריית חדרה וראש העירייה בעניין חסימת גולשים ומחיקת תגובות בדפי הפייסבוק הציבוריים שלהם, הגיעו הצדדים לפשרה במסגרתה התחייבה העירייה לפעול מעתה בהתאם לכללים שנקבעו על ידי מבקר המדינה בנושא. עו"ד אדיר בנימיני, ב"כ העותרים: "אולי נשמש מודל לכל הערים בארץ"

פשרה בעתירה בעניין חסימת גולשים ומחיקת תגובות בדפי הפייסבוק הציבוריים של עיריית חדרה והעומד בראשה, ראש העירייה צביקה גנדלמן: שופט בית המשפט לעניינים מנהליים בחיפה, אברהם אליקים, העניק לפני החג (ה') תוקף של פסק דין להסכמות אליהם הגיעו הצדדים. במסגרת הפשרה הצהירו העירייה וראש העיר כי יפעלו בהתאם לכללים שנקבעו על ידי מבקר המדינה בכובעו כנציב תלונות הציבור בעניין דפי פייסבוק ציבוריים, לרבות בעניין מחיקת תגובות וחסימת גולשים. עוד הוסכם כי לפי בקשת בא-כוח העותרים, עו"ד אדיר בנימיני ממשרד עורכי הדין דוידוב-בנימיני ושות', יוסרו החסימות של העותרים משני דפי הפייסבוק, הן של העירייה והן של ראש העירייה, בהתאם לתקנון המעודכן של הדפים שתוקן במהלך התקופה בה נדונה העתירה ואשר ב"כ העותרים הצהיר כי הם מודעים לקיומו. חסימת הגולשים שעתרו בוטלה לפיכך על אתר.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

העתירה, שהיא ראשונה מסוגה בישראל, הוגשה בספטמבר האחרון ע"י חברת מועצת עיריית חדרה שירלי עודד, אליה הצטרפו עוד שישה תושבי-העיר שנחסמו מדפי הפייסבוק המדוברים. לטענת עודד, מנהלי הניו-מדיה בעירייה נוהגים למחוק תגובות ולחסום באופן שיטתי וגורף תושבים בעיר המביעים דברי ביקורת כנגד ראש העירייה, כשלעומת זאת כל מי שמגדף את חברי האופוזיציה או מהלל ומשבח את ראש העיר זוכה לקבל את הבמה כולה.

העירייה וגנדלמן טענו בתגובה כי מדובר בעתירה "מופרכת מאין כמותה" אשר כל כולה ניסיון עקר לגרוף הון פוליטי מצד העותרים, ובראשם עודד, שהיא חברת מועצת עיר, ולהציגם כ"אבירי חופש הביטוי היחידים בעיר חדרה". נטען, כי חופש הביטוי והשקיפות לתושבים הם נר לרגלי המשיבים וכי בניגוד לנטען ע"י העותרים ביקורת של גולשים מועלית כדבר שבשגרה ולא התקבלה כל החלטה על חסימת גולשים שאותה ניתן לתקוף בעתירה.

בעתירתם דרשו העותרים ביטול מלא ומוחלט של כל החסימות לכל הגולשים שאי פעם נחסמו עד היום. במסגרת הסכם הפשרה הסתפקו כאמור בביטול החסימות של מי שהיו צד להליך בלבד, אך כל מי שנחסם בעבר ולא היה חלק מן ההליך יוכל לפנות למנהלי הדף ולבקש להסיר את חסימתו אם יודיע כי הוראות תקנון הפעילות של הדף ידועות לו.

מדובר כאמור בשאלה שטרם נידונה או הוכרעה בבית משפט בישראל. דו"ח נציב תלונות הציבור לשנת 2016, לפיו התחייבה העירייה לפעול, התייחס בין היתר לתלונות שהוגשו לנציבות בנושא מחיקת תגובות וחסימת גולשים בדפי פרופיל של נבחרי ציבור בפייסבוק מכל הארץ. מבקר המדינה, יוסף שפירא, בכובעו כנציב תלונות הציבור קבע כי "אי-מתן האפשרות לאדם להגיב בדף פייסבוק רשמי של איש ציבור או מחיקת תגובתו הם בגדר מעשה הפוגע בחופש הביטוי של אותו אדם" וכי מניעת ביקורת לא נוחה לאיש הציבור או לגוף הציבורי אינה בבחינת תכלית ראויה למחיקת תגובה מהדף.

עו"ד אדיר בנימיני, ב"כ העותרים: "מדובר בהישג גדול מנקודת מבטנו, שהצלחנו להביא את העירייה ואת ראש העירייה להכיר בהוראות של מבקר המדינה ולאמץ את הכללים הנוקשים שלו בכל הנוגע לחסימת גולשים ומחיקת תגובות. בכך עשינו שירות חשוב לא רק לתושבי העיר חדרה, וכך אולי אף נשמש מודל לכל הערים בארץ. אומנם שאפנו להביא לביטול גורף ומלא של כל מי שנחסם, אך בשל הנסיבות שנוצרו בעקבות ההתפתחות של ההליך המשפטי מצאנו לנכון להתפשר בנקודה זו. לא לחינם נאמר 'תפסת מרובה לא תפסת'. בהליך זה זכיתי ללוות קבוצה נחושה ואיכותית של תושבים נהדרים בראשות חבר המועצה, שירלי עודד, במאבק חשוב למען חופש הביטוי בעידן של הרשתות החברתיות. מאבק על הזכות של כל תושב להביע את דעתו באופן חופשי על הנעשה בעירו. במובן הזה הנחיות מבקר המדינה עשו לנו שירות טוב וחשוב".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:88
קומיט וכל טופס במתנה