שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > בג"ץ: פלסטינים יוכלו להיכנס לישראל כדי להשתתף בטקס זיכרון מעורב

חדשות

בג"ץ: פלסטינים יוכלו להיכנס לישראל כדי להשתתף בטקס זיכרון מעורב, צילום: istock
בג"ץ: פלסטינים יוכלו להיכנס לישראל כדי להשתתף בטקס זיכרון מעורב
17/04/2018, עו"ד לילך דניאל

הרכב שופטים בראשות הנשיאה אסתר חיות קיבל עתירה נגד החלטת שר הביטחון שלא להתיר כניסת פלסטינים לצורך השתתפות בטקס זיכרון פרטי משותף לישראלים ולפלסטינים: "ההחלטה אינה מביאה בחשבון כלל את המציאות שנוצרה לאורך השנים, ואת הציפיות הלגיטימיות שנוצרו מטבע הדברים אצל מארגני הטקס המשותף"

בית המשפט העליון קיבל היום (ג') את עתירת "פורום משפחות שכולות למען שלום" וארגון "לוחמים נגד החלטת שר הביטחון ליברמן, שלא להתיר כניסת פלסטינים לצורך השתתפות בטקס זיכרון פרטי משותף לישראלים ולפלסטינים המתקיים מזה 12 שנים והמאורגן על ידי עמותות המאגדות אנשים שאיבדו בן משפחה במסגרת הסכסוך הישראלי פלסטיני. נפסק, כי מתן היתרי כניסה לטקס המשותף התאפשר בשנים קודמות, בהתאם להודעות כדין ונהלי המשיבים, והדרג המקצועי מתאם פעולות הממשלה בשטחים סבר גם השנה כי יש לאפשר הגעת פלסטינים לטקס.

מזה 12 שנה מתקיים בערב יום הזיכרון טקס זיכרון משותף לישראלים ולפלסטינים שאיבדו את חייהם במסגרת הסכסוך בין העמים. מספר המשתתפים בטקס עלה בהתמדה עם השנים והגיע בשנה שעברה לכ- 4000 איש. בשנים עברו העניק שר הביטחון היתרי כניסה לפלסטינים שהוזמנו להשתתף בטקס, למעט בשנת 2017, אז בוטלו היתרי הכניסה שניתנו לפלסטינים שהוזמנו אליו בשל פיגוע חבלני שאירע זמן קצר לפני שהתקיים. השנה עתיד הטקס המשותף להתקיים בפארק גני יהושע בתל אביב וצפויים להשתתף בו אלפי ישראלים.

גם השנה הוזמנו פלסטינים להשתתף בטקס והדוברים המרכזיים בו יהיו הסופר דוד גרוסמן שאיבד את בנו במלחמת לבנון השנייה וד"ר אמאל אבו סעד שבעלה נהרג מירי שוטרים במהלך פינוי כפר בלתי מוכר בנגב בשנה שעברה. כמו כן הוזמנו לשאת דברים ג'יהאד זראייר שבנו נהרג מירי כוחות צה"ל בשנת 2014, יובל רוט שאחיו נחטף ונרצח על ידי מחבלים מארגון חמאס בשנת 1993, מהא סלאח, שאחיה נהרג מירי חיילי צה"ל בשנת 1997, ועדי צ'רנוברודה-כחלון שאיבדה את אביה בפיגוע במסעדת "מצה" בחיפה בשנת 2002.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

בסוף חודש מרץ פנו העותרות למנהל האזרחי ביהודה ושומרון בבקשה להתיר ל-202 פלסטינים תושבי האזור להשתתף בטקס המשותף שיתקיים השנה וזמן מה לאחר מכן פנה מתאם פעולות הממשלה בשטחים לשר הביטחון והמליץ בפניו לקבלה. חרף המלצה זו החליט שר הביטחון שלא לאפשר לפלסטינים המוזמנים לטקס להיכנס לתחומי מדינת ישראל וסמוך לאחר מכן פרסם בטוויטר: "החלטתי לאסור כניסתם לישראל של... פלסטינים שהוזמנו ל"טקס משותף" ישראלי-פלסטיני, שיתקיים בערב יום הזיכרון. לא אתן ידי לחילול יום הזיכרון. זהו לא טקס זיכרון אלא מפגן של טעם רע וחוסר רגישות שפוגע במשפחות השכולות היקרות לנו מכל".

בעקבות האמור פנו העותרות  למנהל מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה והודיעו לו כי בכוונתן להגיש עתירה נגד ההחלטה, אל נענו כי נוכח עמדתו העקרונית של שר הביטחון בעניין, הרי שאין חובה וגם אין כל טעם בבדיקתם הפרטנית של הפונים לשם כניסה לישראל למטרה זו. ימים אחדים לאחר שקיבל את ההחלטה, ביקש שר הביטחון לשמוע את עמדת ועדת הקבע של המועצה הציבורית להנצחת החייל שבה חברים יו"ר ארגון יד לבנים, יו"ר ארגון אלמנות ויתומי צה"ל ונציגים נוספים של משפחות שכולות, וזו המליצה בפניו שלא לאפשר לפלסטינים לקחת חלק בטקס המשותף בנימוק שבטקס המדובר יש משום "מפגן פוליטי שאינו מתאים לרוחו של יום הזיכרון, ויש בו כדי לפגוע בזיכרון הנופלים וברגשותיהן של המשפחות השכולות והציבור בכללותו". מכאן העתירה.

הרכב השופטים, בראשות הנשיאה אסתר חיות, קיבל את העתירה והורה למדינה לאפשר את כניסתם של הפלסטינים לצורך השתתפות בטקס. נקבע, כי אין חולק שחוק האזרחות והכניסה לישראל (הוראת שעה) ונהלי המשיבים מאפשרים מתן היתרי כניסה לפלסטינים המבקשים לקחת חלק בטקס המשותף. כמו כן אין חולק כי בשנים עברו אף ניתנו היתרים כאלה לצורך השתתפות בטקס וכי הדרג המקצועי במשרד הביטחון, מתאם פעולות הממשלה בשטחים, סבר כי גם השנה יש מקום להיענות לבקשה. בעניין זה ציינה הנשיאה חיות כי במהלך הדיון ביקשו השופטים לברר מה הטעם שבגינו החליט שר הביטחון לנקוט מדיניות שונה מזו אשר ננקטה בעניין זה בשנים קודמות, אך שאלה זו נותרה ללא מענה. בעניין זה הבהירה חיות כי הרשות רשאית כמובן לשנות ממדיניות שהייתה נקוטה על ידה, אך בעשותה כן ובייחוד אם נוצרה לאורך השנים מציאות מסוימת בהינתן המדיניות הקודמת, עליה ליתן טעמים לשינוי שעליו החליטה תוך מתן הדעת למציאות שיצרה.

"בחנו את עמדתו של שר הביטחון במקרה דנן ואת הטעמים שציין לביסוס החלטתו", כתבה חיות, "והגענו אל המסקנה כי ההחלטה אינה מביאה בחשבון כלל את המציאות שנוצרה לאורך השנים לעניין מתן היתרי כניסה לישראל לצורך השתתפות בטקס המשותף ואת הציפיות הלגיטימיות שנוצרו מטבע הדברים אצל מארגני הטקס המשותף בעקבות המדיניות הקודמת. כמו כן, מצאנו כי משיקול הדעת שהפעיל שר הביטחון נפקד לחלוטין מקומם של השיקולים הנוגעים לרגשותיהן של המשפחות השכולות המבקשות לקיים את הטקס במתכונת המתוכננת המשותפת לישראלים ולפלסטינים. עוד נפקד משיקוליו של שר הביטחון מקומן של רגשות אותו החלק בציבור הישראלי התומך בקיומו של הטקס ומזדהה עם תכניו ועם מטרותיו". לשיטתה, מסקנה זו באשר לשיקולים שאותם בחר שר הביטחון שלא להביא כלל בחשבון, עולה בבירור מן העמדה שהביע לביסוס החלטתו בקבעו כי מדובר ב"מפגן של טעם רע וחוסר רגישות", עמדה שלדברי חיות שמה את כל כובד המשקל על רגשותיהן של המשפחות השכולות ושל הציבור שהטקס המשותף יש בו כדי לפגוע ברגשותיהם, תוך התעלמות מוחלטת מן הפגיעה ברגשות המשפחות השכולות והציבור המבקשים לקיימו במתכונת שבו התקיים לאורך השנים עד כה. משכך, נקבע, החלטת השר לוקה בחוסר איזון ממשי ובחוסר סבירות במידה המצדיקה את התערבות בית המשפט.

עוד ציינה חיות כי אמנם אין להקל ראש ברגשותיהן של משפחות שכולות הנפגעות מהשתתפותם של פלסטינים בטקס זיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות איבה, אך ייתכן ששר הביטחון העריך ביתר את עוצמת הפגיעה ברגשותיהן בשל ההנחה שהתבררה כשגויה ולפיה אמורים להשתתף בטקס המשותף פלסטינים שקרובי משפחותיהם נהרגו כתוצאה מפעילויות טרור נגד מדינת ישראל, הנחה שהתבררה כבלתי מבוססת. עוד יש לזכור, לדברי חיות, שהטקס המשותף הוא טקס פרטי המתקיים בנפרד מטקסים ממלכתיים רבים הנערכים ברחבי הארץ לזכר חללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה ומארגניו אינם כופים על איש להשתתף בו וכל רצונם הוא לכבד את זכר יקיריהם בדרכם ועל פי השקפת עולמם, כמי שמאמינים שעל שני הצדדים מוטלת החובה לפעול לסיום מעגל הדמים והשכול, לקחת אחריות לגורלם ולפתור את הסכסוך בדרכי שלום בכדי למנוע קורבנות נוספים. "מדובר בהשקפת עולם פייסנית ובלתי מתריסה, גם אם שנויה במחלוקת", כתבה הנשיאה, "ובנסיבות אלו כולן דומה כי ראוי היה להביא גם את רגשותיהם של הדוגלים בה בחשבון לצורך קיום הטקס המשותף במתכונת המתוכננת".

בהתאם לאמור, קיבל בית המשפט את העתירה והורה לשר הביטחון לאפשר מתן היתרי כניסה ייעודיים לישראל לצורך השתתפות בטקס המשותף ל-90 פלסטינים, בדומה לכמות ההיתרים שהתאפשרה בשנת 2016 – ובלבד שלאחר בדיקה פרטנית מתאימה יימצא כי אין לכך מניעה ביטחונית או אחרת.

 

בג"ץ 2964/18

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:166
קומיט וכל טופס במתנה