שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > איכות השלטון עתרה לפרסם מידע על היתרי שימוש בפנסי זיהוי משטרתיים

חדשות

איכות השלטון עתרה לפרסם מידע על היתרי שימוש בפנסי זיהוי משטרתיים, צילום: pixabay
איכות השלטון עתרה לפרסם מידע על היתרי שימוש בפנסי זיהוי משטרתיים
09/04/2018, עו"ד לילך דניאל

העתירה הוגשה על רקע כתבה שפורסמה בעיתון "הארץ" שחשפה כי בעלי תפקידים שאינם בטחוניים עושים שימוש נרחב בפנס המהבהב ("צ'קלקה") שלא למען הצלת חיים: "עולה החשש כי אנו עדים לשימוש לא ראוי בכוח שלטוני בכלל וכן בניצול אמצעי ביטחוני בעל חשיבות גבוהה למטרות פרטיות"

התנועה לאיכות השלטון הגישה אתמול (א') עתירה מנהלית נגד משרד התחבורה, בבקשה להורות על מסירת מידע לפי חוק חופש המידע הנוגע להיתרי שימוש שניתנו על ידו לפנסי זיהוי משטרתיים ("צ'קלקה") ברכבים.

לפי הנטען בעתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד תומר נאור, בדצמבר האחרון התפרסמה בעיתון "הארץ" כתבה שכותרתה "מי מחלק להם צ'קלקות?", אשר עסקה במתן אישורים על ידי משרד התחבורה לבעלי תפקידים שונים לשאת פנס זיהוי משטרתי מהבהב ברכבם. על פי האמור בכתבה, מספר רב של גורמים, שתפקידם חסר כל נגיעה לענייני ביטחון דחופים ובהם שרים, חברי כנסת, מנכ"לים של משרדי ממשלה, ראשי מועצות ועוד - נהנים מאישור חריג ובלתי מוסבר להשתמש בפנס הזיהוי המשטרתי ברכבם. עוד הובאו בכתבה דוגמאות לשימוש לא נאות שלא למען הצלת חיים בפנסים הללו, למשל הגעתו של סגן שר הבריאות, מר יעקב ליצמן, להלוויית הרב שטיינמן בעזרת הפנס הזיהוי המשטרתי, או הגעתו של יו"ר הקואליציה הקודם, מר דוד ביטן, לאחת מחקירותיו במשטרה באמצעות שימוש בפנס המהבהב.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

נוכח האמור בכתבה, ביקשה התנועה לבחון את הליך מתן ההיתרים לשימוש בפנס הזיהוי המשטרתי, לרבות בחינה של רשימת בעלי התפקידים אשר ניתן להם היתר כאמור, ועל כן פנתה למשרד התחבורה ולממונה על יישום חוק חופש המידע בו, בבקשה לקבל לידיה את המידע המבוקש. בתגובה הועברה לתנועה רשימת בעלי ההיתר לנוע עם פנס כחול, אולם לטענת התנועה רשימה זו לא כללה את מספר התקנים או פירוט שלהם והתאפיינה בכלליות רבה. נוכח האמור, פנתה התנועה בשנית אל משרד התחבורה, ומשלא נענתה הגישה עתירה מנהלית לבית המשפט לעניינים מנהליים בירושלים.

בעתירה הדגישה התנועה בין היתר את חשיבות קבלת המידע, וציינה כי "ככל שהפרסומים האמורים נכונים, עולה החשש כי אנו עדים לשימוש לא ראוי בכוח שלטוני בכלל, וכן בניצול אמצעי ביטחוני בעל חשיבות גבוהה למטרות פרטיות, מתוך שיקולים זרים, ותוך הפרת כללי המנהל התקין", נכתב. "דווקא לנוכח התנהלותם של המשיבים עד כה, המתעלמים מפניותיה הרבות של העותרת, העותרת תטען, ובזהירות רבה, כי התנהלות זו של מעלה חשש ממשי כי הימנעות זו מחשיפת המידע נועדה להסתיר מעיני הציבור והעותרת פגמים שנפלו בהתנהלות משרד התחבורה והעומדים בראשו".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:244
קומיט וכל טופס במתנה