שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ממעצמה טכנולוגית למעצמה משפטית: עוה"ד הבינל' מסתערים על ישראל

חדשות

ממעצמה טכנולוגית למעצמה משפטית: עוה"ד הבינל' מסתערים על ישראל, צילום: ג'וש כהן. צילום: אריאל אריכא
ממעצמה טכנולוגית למעצמה משפטית: עוה"ד הבינל' מסתערים על ישראל
12/03/2018, ג'וש כהן

בעקבות חקיקה מ-2012 שהתירה לעורכי דין זרים לעסוק בתחום עריכת הדין בישראל, ניתן להצביע על גידול מתמיד במספר משרדי עורכי הדין הזרים שבוחרים לעשות עלייה ולהצטרף לשוק המקומי. מה מניע משרדים גדולים מכל העולם להגיע דווקא למקום עם ריכוז עורכי הדין הגדול על הגלובוס?

הכלכלה הישראלית בצמיחה, תעשיית ההייטק משגשגת והשוק המשפטי בישראל גועש. אין פלא אם כן, שיותר ויותר משרדי עורכי דין מחו"ל נושאים את עיניהם לארץ הקודש. אם בתחילת שנות האלפיים פעלו בישראל מעט למעלה מ-23,000 עורכי דין, הרי שבשנת 2018 רשומים כאן למעלה מ-79,000 עורכי דין. הנתון הזה מלמד לכאורה על שוק מוצף ולא אטרקטיבי, אולם לא כך הם פני הדברים. בחינת השוק הישראלי, בדגש על כמות עורכי הדין הבינלאומיים המגיעים ארצה, מלמדת דווקא על מגמה הפוכה.

בעקבות החקיקה בשנת 2012 שהתירה לעורכי דין זרים לעסוק בתחום עריכת הדין בישראל, ניתן להצביע על גידול מתמיד במספר משרדי עורכי הדין הזרים שבוחרים לעשות עלייה ולהצטרף לשוק הישראלי. בכדי להבין מה מניע משרדים גדולים מכל העולם להגיע דווקא למקום עם ריכוז עורכי הדין הגדול על הגלובוס, צריך לבחון את אומת הסטרט-אפ (Startup Nation) מעבר למספר עורכי הדין הפועלים בה.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

המגזין האמריקאי "The American Interest" דירג לאחרונה את ישראל ברשימת שמונה המעצמות העולמיות של 2017 לצד מדינות כמו ארה"ב, סין, יפן, גרמניה, רוסיה ואחרות. לפי הניתוח של המגזין, ישראל הפכה בשנים האחרונות למעצמה כלכלית, מדינית ופוליטית. הגילוי של גז טבעי בחופיה הופך את ישראל לעצמאית יותר מבחינה כלכלית וליצואנית אנרגיה, דבר המחזק את כוחה, מעמדה ועצמאותה הפוליטית בעולם.

כמו כן, החלטת המדינה להשקיע בתעשיות הסייבר וה-IT הפכו את ישראל לחלוצה בינלאומית בכל הנוגע לטרנספורמציה במאזני הכוחות הצבאיים, והמעבר לכוח המבוסס על מידע ואמצעי שליטה ובקרה, מה שהביא לישראל לא רק משקיעים פרטיים אלא גם השקעות ממדינות דוגמת הודו, רוסיה וסין. דו"ח ה- 2017 Global Startup Ecosystem Report של Startup Genome דירג את תל-אביב, ה-"סיליקון וואדי", במקום ב-6 ברשימת האקוסיסטם בעולם. אך מגוון ההזדמנויות רחב הרבה יותר מהסטרטאפים שיש לישראל להציע, ומשקיעים רבים לוטשים עיניהם בתחומים נוספים דוגמת חקלאות, מזון ובריאות דיגיטלית, שההשקעות בה בשנת 2016 צמחו בלמעלה מ-30%. בישראל, יש כיום את יחס חוקרי המו"פ באוכלוסייה הגבוה בעולם, והיא מובילה בכל הנוגע ליחס השקעות של קרנות הון לאדם.

כתוצאה מהתהליכים הללו, גם שוק עריכת הדין נמצא בתנופה. דיווחים של חברות השמת עורכי דין מלמדים כי בשנים האחרונות חל גידול בשכר של כ-2% לשנה בממוצע, נתון המלמד בין היתר, על העלייה בביקוש לעורכי דין. מעבר לכך, ניתן לציין גם התרחבות של מספר משרדי עורכי-דין ישראליים אל מעבר לים, בדרך של פתיחת סניפים בערים מרכזיות בעולם.

מאז שינוי החקיקה באוגוסט 2012, למעלה משבעים משרדי עורכי דין שמקורם מעבר לים מיסדו פעילות כלשהי בישראל. חלקם הסתפקו בדסק ישראלי המאויש ע"י שותף המגיע לארץ מידי כמה שבועות, ואחרים הלכו צעד נוסף והקצו שותף הנמצא דרך קבע בישראל. Greenberg Traurig הם דוגמא למשרד שפתח סניף מלא על כל המשתמע מכך בישראל, ואילו Yingke הסינית בחרה להתמזג עם EKZN (איל חיאט זולטי נייגר).

המעבר לישראל אינו אינטואיטיבי או פשוט למשרדי עורכי הדין הבינלאומיים. פערי השפה, התרבות העסקית ואפילו השוני בקוד הלבוש אינם מקלים על ההליך. אולם הפוטנציאל הרב הגלום בעסקאות M&A מבוססות טכנולוגיה בדומה לאלו שהתרחשו בשנים האחרונות, כמו גם פתיחת האפשרות לספק שירותים משפטיים עבור לקוחות ישראליים במדינת המוצא של המשרד, או לחלופין - מתן שירותים ללקוחות מארץ המוצא לטובת עסקיהם בישראל, הופכים את ההשקעה למשתלמת.

בחודש שעבר נערך בישראל הכנס ה-4 של משרדי עורכי הדין הזרים, פרי שיתוף פעולה של לשכת עורכי הדין בישראל, לשכת עורכי הדין האמריקאית וחברת Robus. לכנס הגיעו למעלה מ-450 עורכי דין מובילים מיותר מ-20 מדינות, ביניהם נציגים של משרדי עורכי הדין המובילים בארה"ב, בריטניה, גרמניה, ואף סין, דרום קוריאה, יפן, ברזיל, קנדה, דרום אפריקה ועוד. בפתיחת הכנס נשאו דברים בין היתר ראש לשכת עורכי הדין האמריקאית (עו"ד הילרי באס), ראש לשכת עורכי הדין בישראל (עו"ד אפי נווה), הממונה על ההגבלים העסקיים (עו"ד מיכל הלפרין) ועוד ובמהלך היום נערכו פאנלים ודיונים על הנושאים ה"חמים" ביותר בעולם המשפטי ביניהם אינטליגנציה מלאכותית, סייבר, פינטק והשתלטות עוינת.

הכותב הוא יועץ ליגל מרקטינג במחלקה הבינלאומית במשרד Robus

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:26
קומיט וכל טופס במתנה