שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > בחינות הלשכה מתקרבות: איך תתגברו על הלחץ והחרדה?

חדשות

בחינות הלשכה מתקרבות: איך תתגברו על הלחץ והחרדה?, צילום: צילום: istock
בחינות הלשכה מתקרבות: איך תתגברו על הלחץ והחרדה?
30/11/2017, עו"ד לילך דניאל

בחינות הלשכה במתכונת החדשה יערכו בפעם הראשונה בעוד פחות משבועיים, ואלפי הנבחנים שייגשו במועד זה מצויים כעת בעיצומה של מערבולת לחץ והתרגשות שלעתים עשויה להיות קשה מנשוא. רנטה בן שושן, מאמנת מוסמכת המתמחה בהפרעות חרדה, מסבירה מהי חרדת בחינות ונותנת טיפים ועצות כיצד להקל או להתגבר על הקושי

כל עורך דין, בין אם הוא צעיר או ותיק, יכול להעיד שבחינות ההסמכה של הלשכה הן אחד המאורעות המלחיצים שהוא חווה במהלך חייו. זו הנקודה אליה מתנקזות 3 וחצי שנות לימוד לתואר, שנת התמחות (או שנה וחצי) ותקופת לימודים שנעה בין חודשיים לשלושה חודשים שבמהלכה נדרשים הנבחנים לשנן כמויות אדירות של סעיפי חוק, כללים ופסיקות שרובם נוגעים לעניינים פרוצדורליים. לכן, אין זה פלא שככל שמועד הבחינה הולך וקרב נבחנים רבים מרגישים שמפלס הלחץ והחרדה עולה והמחשבה על כישלון אפשרי היא קשה מנשוא. לכך יש להוסיף את תנאי הבחינה, את אחוזי המעבר הנמוכים שנרשמו במועדים האחרונים ואת השינוי במתכונת הבחינה הקרבה וקיבלתם מתכון לעומס נפשי שלא פשוט להתמודד עמו. שוחחנו עם רנטה בן שושן, מאמנת מוסמכת המתמחה בהפרעות חרדה, על מנת להבין יותר מהי התופעה שאנחנו מכנים "חרדת בחינות" ואיך אפשר להתמודד עמה?

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

"חרדת בחינות היא מצב שבו ההיגיון אומר 'למדתי, עשיתי מה שיכולתי ומה שהיה צריך ואני מוכן למבחן', אך בכל זאת החרדה מציפה כל כך שבמקרה קיצוני אדם עשוי לא לגשת למבחן כלל", מסבירה בן שושן.

במה מתאפיינת החרדה ולמה היא יכולה לגרום?

חרדת בחינות מתאפיינת, בדומה לפחדים אחרים, בתחושות פיזיות שונות: בעוד אצל אחד הפחד מתבטא בחוסר שקט, אחר יכול לסבול מתעוקת חזה או הזעת יתר ואחרים יחוו את החרדה בדמות חנק בגרון או מחשבות מתרוצצות אינסופיות. תפקיד הפחד הוא להתריע על מצבים מסוכנים או לא נעימים, ולכן התגובה הטבעית שלנו היא לרצות להימנע מלהגיע לאותו מקום או מצב מפחיד ולא נעים, במקרה זה – המבחן. זוהי התגובה האוטומטית מאחר שלא נעים לנו, אך למרות שזו תגובה קיצונית היא טבעית. הגוף מתריע באותן תחושות לא נעימות שלא כדאי לנו להיות במבחן.

ישנן סיבות רבות שגורמות לפחד להתעורר ולכן הן פחות חשובות. התחושה תהיה אותה תחושה ולא משנה מה הסיבה: אולי אני חושבת שאין לי סיכוי לעבור את המבחן, אולי חוויתי כישלון עוד בימי בית הספר היסודי שהולך איתי, אולי נכשלתי והתביישתי. מי שלמרות הפחד ניגש למבחן מרגיש תחושה פיזית לא נעימה, מעין חוסר נוחות, מה שכמובן לא מעיד על תוצאות המבחן שיכולות להיות מצוינות. לתחושות הפיזיות, מעיקות ככל שיהיו, אין השפעה על המסוגלות להצליח במבחן.

באיזה דרכים ניתן להשתמש כדי להקל או להתגבר על הקושי?

דברים שונים עוזרים לאנשים שונים. יש כאלה שיאמרו שהם ייגשו למבחן ואם הם לא יעברו לא יקרה כלום, אבל לא כולם מסוגלים. כמה טיפים:

1. נסו לראות את עצמכם אחרי המבחן מספרים לחברים שהיה קשה אבל עשיתם את זה. הדריכו את עצמכם בדמיון מה יקרה ואיזה כיף להיות אחרי.

2. קבעו בילוי נעים לסוף המבחן - מקום אהוב, אנשים אהובים, משהו מהנה ומשמח לשאוף אליו.

3. דברו והרגיעו את עצמכם – אמרו לעצמכם שהתכוננתם ותצליחו, ואם לא עכשיו תמיד אפשר לגשת שוב. השיחה בדרך כלל פחות תעזור בהפגת החרדות אבל תעזור להעצמה אישית. אם אני נכשל בבחינה אני רק נכשל בבחינה - זה לא אומר שאני כישלון!

4. אל תחששו לגשת לטיפול, אפילו טיפול ממוקד וקצר טווח. שיטת "wingwave" שבה אני מטפלת למשל, היא פרוטוקול לטיפול קצר וממוקד שנועד לחלץ אנשים מהתחושות שהם מרגישים. כאשר מנטרלים את התחושות, אפשר לנהוג אחרת. במבחן התוצאה, אם הגעת לטיפול כשאתה לא מסוגל לעשות משהו, במקרה הזה מבחן, לאחר הטיפול תוכל לעשות אותו. זה לא יהיה יותר קל, אבל תהיה מסוגל.

לסיכום, רמת התרגשות סבירה לפני מבחן מסייעת לנו לחדד את החושים, להתרכז ולעבור את המבחן על הצד הטוב ביותר, אך לעתים רמת החשש מפני המבחן עוצמתית מדי ומשפיעה על היכולות הפיזיות והמנטליות שלנו עד כדי חוסר יכולת להיבחן. חשוב לזכור שתפקידו המרכזי של הפחד הוא לשמור עלינו מסכנות ולהגן עלינו, אבל בפועל הוא בסך הכל עוד הרגל - הגוף שלנו מגיב לסיטואציות שמזכירות לנו את מקור הפחד באמצעות תחושות לא נעימות, מה שגורם לנו להימנע מהסיטואציה. בסופו של דבר, בלי לשים לב, התגובות הללו וההימנעות מהסיטואציות המפחידות עשויות לנהל ולהכתיב את חיינו. לנצח את הפחד זה להיות מסוגל להתמודד איתו, לא לתת לו לעצור בעדנו. כשאדם יודע שהוא מסוגל - יותר קל לו להתמודד עם הפחד.

בהצלחה לכל הנבחנים!

 

לאתר של רנטה בן שושן

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:249
קומיט וכל טופס במתנה