שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > האם בקרוב נוכל להשיג ייעוץ משפטי באותה קלות שבה מזמינים מונית?

חדשות

האם בקרוב נוכל להשיג ייעוץ משפטי באותה קלות שבה מזמינים מונית?, צילום: אחינעם הראל. צילום: אורי ברקאי
האם בקרוב נוכל להשיג ייעוץ משפטי באותה קלות שבה מזמינים מונית?
15/11/2017, אחינעם הראל

לאחר ששוק המוניות נכבש על ידי Gett ו-Uber, ושוק המלונאות נפל בידי AirBnB, האם גם שוק עריכת הדין צפוי להשתנות בהתאם? אחינעם הראל, מנהלת השיווק של חברת LawFlex העוסקת בריסורסינג של עורכי-דין, מסבירה על תהליך ה"אובריזציה" של המקצוע המשפטי שכובש את העולם

עתיד בו ניתן להשיג ייעוץ משפטי מעורכי דין פרילנסרים באותה קלות שבה ניתן להשיג מונית ובצורה קלה יותר ממשרדי עורכי-דין ממוסדים, הופך למציאותי יותר ויותר. החזון הזה קפץ מדרגה לאחרונה באנגליה, שם רשות הפיקוח על עורכי הדין (ה- SRA - Solicitors Regulation Authority) הציעה להקל על עורכי דין לספק שירותים משפטיים, לרבות שירותי ליטיגציה, מבלי להיות מועסקים במשרד עורכי דין או להיות רשומים כעצמאיים.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

על פי ההצעה שהועלתה בספטמבר השנה, במסגרת מאמצי מודרניזציה לפתח את קוד ההתנהגות של עו"ד באנגליה, אלו לא יוכלו להחזיק בכספי לקוחות בנאמנות או להעסיק תחתיהם צוות של עו"ד כל עוד הם מוגדרים כפרילנסרים. עם זאת, הם יוכלו להציע שירותים משפטיים בעבור לקוחות.

רפורמות כאלה, שזכו לכינוי "האובריזציה" (Uberisation) של החוק, צפויות לספק דחיפה אדירה קדימה לעו"ד עצמאיים ולהקל על הציבור לאתר עו"ד כאלה על ידי יצירת תחרות בשוק. תופעת עורכי הדין הפרילנסרים התפשטה בשנים האחרונות לרוב החברות המסחריות הגדולות בעולם, הודות לחברות ליגל ריסורסינג כדוגמת Lawyers On Demand ו- Axiom, אשר משמשות חוט מקשר בין עורכי הדין לבין לקוחות מסחריים ומשרדי עו"ד.

חלק נוסף ומשמעותי מההצעה דורש ממשרדי עו"ד לפרסם "תפריט מחירים" באתר האינטרנט שלהם בעבור שירותים משפטיים, לרבות מחירי ליווי עסקאות נדל"ן, כתיבת צוואות והליך פיצויים מתאונות אישיות.

ה-SRA טוען שהדבר יסייע לדרבן את התחרות בין המשרדים ולהוזיל מחירים בשוק המשפטי ה"בעייתי" והעמוס לעייפה. מנכ"ל ה-SRA, מר פול פיליפ, מסר ש"לעיתים קרובות אנשים עם בעיות משפטיות נאבקים למצוא מידע בסיסי על שירותים משפטיים זמינים. מטרת ה-SRA היא להקל עליהם למצוא את השירות הנכון במחיר הנכון. מה שעלה מפיתוח התוכנית הוא כי עלות הייעוץ המשפטי חשובה, אך לא פחות חשוב הוא מידע זמין ושירות איכותי".

למרות הפער הברור המשאיר אנשים רבים ללא מענה משפטי הולם, בין השאר כתוצאה מהמחירים הגבוהים של שירותים אלה, עוררו הרפורמות מחלוקת. לשכת עורכי הדין הבריטית מתחה ביקורת על ההצעה בטענה שהשינויים חושפים את הצרכן לסכנה. שלבי ההתייעצות על ההצעה צפויים להימשך עד לסוף שנת 2017, והשינויים צפויים להיכנס לתוקף בתוך כשנה.

מהצד השני של האוקיאנוס, חברת Responsive Law האמריקנית, ששמה לה למטרה לעדכן אודות השינויים בשוק המשפטי ו'לחנך' צרכנים אודותיו, הוציאה דו"ח על מדינות העולם בחתך איכות השירות המשפטי לתושבים. למרבה ההפתעה, אף מדינה לא קיבלה ציון מעל "מספיק". שני הגורמים העיקריים שהשפיעו על הציון הנמוך הן המכשולים הניצבים בפני מי שאינו עו"ד להעניק מענה משפטי, ומגבלות על מבנה משרדי עוה"ד.

על מנת לכתוב צוואה בסיסית או חוזה סטנדרטי, הצרכן יכול להיעזר באיש מקצוע שאינו עו"ד, אך ברוב מדינות ארה"ב סיוע משפטי על ידי מי שאינו מוסמך כעו"ד - אינו חוקי. לשכות עוה"ד במדינות רבות אף תבעו חברות המציעות סיוע משפטי אלטרנטיבי, כגון חברת LegalZoom המתמחה בייעוץ במשפט אמריקאי לחברות ישראליות.

במונחים כלכליים, משמעות המילה "אובריזציה" (Uberize) היא לשנות את השוק או את המודל הכלכלי הקיים על ידי הצעת חלופה שונה ויעילה יותר, או על ידי שינוי דרך צריכת או רכישת המוצר והשימוש בו. לעיתים, שינויים אלה מואצים בעזרת טכנולוגיה חדשנית. דוגמאות נפוצות הן Gett ששינתה את הדרך בה אנו צורכים מוניות, KickStarter שינתה דרכי גיוס הכספים, ו-Craigslist (או 'יד 2') שינו את הדרך בה אנשים מפרסמים מודעות "דרושים".

לקוחות מחפשים היום שירותים משפטיים זמינים, תחרותיים יותר (במחירי חבילה ולא לפי שעה), מהירים ונוחים. השווקים הווירטואליים החדשים הם דרך חסכונית וזריזה לקשר בין עו"ד לצרכנים הללו. בישראל כבר קמו כמה חברות לענות על הצורך, ביניהן LawFlex . חברות אלה מציעות שירותי ליגל ריסורסינג ו"משדכות" בין עו"ד פרילנסרים מיומנים ומוסמכים במגוון רחב של תחומים, לבין משרדי עו"ד.

המודל מאפשר לעורכי דין חופש ודינמיות במקום משרה מלאה בתנאי עבדות, הוא מאפשר למשרדי עורכי דין להגדיל את כוח העבודה שלהם תוך יום ולקחת על עצמם תיקי ענק בלי להעסיק סוללת עורכי דין כל השנה. והכי חשוב – המודל מאפשר ללקוח בקצה לחסוך עלויות ולקבל מענה משפטי איכותי ומהיר.

הכותבת, אחינעם הראל, היא מנהלת השיווק של חברת LawFlex העוסקת בריסורסינג של עורכי-דין

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:81
קומיט וכל טופס במתנה