שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > "הורות פסיכולוגית": הגיע הזמן להסדיר מעמד להורים הלא ביולוגים

חדשות

"הורות פסיכולוגית": הגיע הזמן להסדיר מעמד להורים הלא ביולוגים, צילום: צילום: Getty images Israel
"הורות פסיכולוגית": הגיע הזמן להסדיר מעמד להורים הלא ביולוגים
18/10/2017, עו"ד שי מויאל

בעידן בו אחוז הגירושים רק עולה משנה לשנה ורבים מתחילים ב"פרק ב'" עם ילדים מנישואים קודמים, שבות ומתעוררות שאלות הנוגעות למעמדם של "ההורים הפסיכולוגים", שאינם הוריו הביולוגיים של הילד אולם סייעו וגידלו אותו במשך שנים. עו"ד שי מויאל סבור כי הגיעה העת להסדיר את הנושא

אנו חיים בעידן בו אחוז הגירושים רק עולה משנה לשנה ומתייצב על כשליש מהזוגות הנישאים. כתוצאה מכך, רבים מתחילים "פרק ב" כאשר במקרים לא מעטים לאחד מבני הזוג או לשניהם יש ילדים מנישואים קודמים. מערכות יחסים אלו, שכוללות לא פעם את "החברה של אבא", "החבר של אמא", "אבא חורג", וילדים נוספים שכל אחד מבני הזוג החדשים יכולים להביא למשוואה, מולידות שאלות חשובות ומהותיות שטרם נדנו בבתי המשפט.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

כך לדוגמה, יכולה להיווצר סיטואציה של גבר המתגורר וחי חיים משפחתיים מלאים עם בת זוג חדשה שאינה האם הביולוגית של ילדיו מנישואיו הקודמים, אך לחלוטין משמשת כהורה פסיכולוגי שלהם ומשקיעה, מטפחת ומסייעת בגידולם במשך תקופה ממושכת. האם במצב כזה זכאית בת הזוג להסדרי ראיה עם הילדים לאחר פירוד בינה לבין בן הזוג?

שאלה מסוג זה מעולם לא נדונה אך אפשר להקיש עליה מזכויות של סבא וסבתא שעוגנו בפסיקה. מבחינה הומנית, ברור שיש לתת לסבא וסבתא זכויות של מפגשים עם הנכדים, שכן לא הנכדים ולא הסבים והסבתות צריכים לסבול מהתנהגות נקמנית או מרושעת במתכוון של ההורים. עם זאת, במבחן המציאות הדברים מורכבים הרבה יותר.

השופטת תמר סנונית פורר מבית המשפט לענייני משפחה ברמת גן דנה בשני מקרים שעסקו באימוץ של בגיר, אולם התוצאה אליה הגיעה בכל מקרה הייתה שונה. באחד מן המקרים ניתן פסק דין אשר קבע כי גבר ששימש כאביו הפסיכולוגי של נער כבן 19 שנה יוכרז גם כאביו המאמץ, וזאת בשל העובדה כי תסקיר פקידת הסעד קבע כי זוהי טובתו של הבן, וכי מתקיימים יחסים מפתיעים באיכותם בין האב הפסיכולוגי לבין המאומץ, כאשר הקשר ביניהם החל בהיות הבן כילד בן שש שנים. דובר במקרה יוצא דופן בו אם חד הורית בחרה להביא ילד לעולם עם גבר הומוסקסואל איתו הייתה בקשרי ידידות. עם השנים, וככל שהתפתחה הידידות בין השניים, כך התחזק הקשר בין הגבר ובן זוגו לבין הילד, הם בילו יחד, סעדו ארוחות חג משותפות ואף נסעו לחו"ל.

בשלהי גיל ההתבגרות הביע הבן רצון להיות מאומץ על ידי האב בצורה רשמית, ולפיכך פנו האם והאב לבית המשפט בבקשה להכריז על הבן כבר אימוץ. תסקיר הסעד תמך בצורה נלהבת באימוץ פורמלי, ובית המשפט שוכנע כי זוהי טובת הילד ולכן נעתר לבקשת האימוץ.

במקרה אחר שבו דנה אותה שופטת, בו אחיות בגירות ביקשו להיות מאומצות על ידי בן זוגה של אמן, נדחתה הבקשה לאימוץ, הגם שרצונן וטובתן של הבנות הוא להיות מאומצות על ידי בן זוגן של אמן, וכי מהאופן שבו ניתן להתרשם מהאמור בפסק הדין מתקיימים יחסים חמים ואוהבים בין הבנות לבין בן זוגה של האם. מדובר באחיות שלמרבה הצער ובצורה תמוהה, אביהן הביולוגי התנתק מהן לאחר הגירושין מהאם. על אף שהתרשם מהאהבה העמוקה בין שני הצדדים, הודיע בית המשפט כי הדבר בלתי אפשרי מבחינת חוק האימוץ, שכן מדובר בנשים בשנות ה-40 לחייהן.

השופטת פנתה להלכה שניתנה בבית המשפט העליון לגבי אימוץ בגירים, שם נקבע כי הכרה בקשר של אימוץ תעשה כחריג שבחריגים. במקרה זה, שבו למבקשות יש אב ביולוגי, נקבע כי אין הצדקה להחליפו באב אחר. לדברי בית המשפט, גם אם יש עמו נתק של עשרים שנה ומערכת היחסים איתו קשה ומאכזבת אין עילה חוקית לביטול ההורות של האב הביולוגי.

לסיכום, כיום מחלוקות מסוג זה עשויות להיות אופייניות יותר לקהילת הלהט"ב, כאשר שני בני זוג הביאו ילדים, נפרדו ולא נעשה תהליך של צו הורות פסיקתי או של אימוץ. במקרים אלו עולה השאלה מה מעמדו של בן הזוג השני (שלא ילד את הילדים) בכל הנוגע להסדרי ראיה או אף להורות על ילד לא ביולוגי אשר גודל על ידו. ומה באשר ל "משפחות החדשות"? נדמה שעל בתי המשפט לכונן ולחולל שינוי מהותי שיותאם למציאות הישראלית.

עו"ד שי מויאל עוסק בדיני משפחה. לאתר המשרד:

http://www.moyals-law.co.il/

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:76
קומיט וכל טופס במתנה