שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > מי אתה עו"ד ד"ר איתן פינקלשטיין? מומחה הלבנת ההון מהפרקליטות שהפך לסנגור

חדשות

מי אתה עו"ד ד"ר איתן פינקלשטיין? מומחה הלבנת ההון מהפרקליטות שהפך לסנגור, צילום: עו"ד ד"ר איתן פינקלשטיין. צילום: דקלה נהרי
מי אתה עו"ד ד"ר איתן פינקלשטיין? מומחה הלבנת ההון מהפרקליטות שהפך לסנגור
03/10/2017, עו"ד לילך דניאל

הוא סיים דוקטורט בגיל צעיר מאד ולאחר שבע שנים כתובע בפרקליטות שהתמחה בעבירות הלבנת הון, מיסים וחילוט רכוש, פרש ופתח משרד עצמאי המתמחה בעבירות כלכליות ובשחרור רכוש מתפיסות וחילוטים: "אני מתמסר באופן מלא לכל תיק כדי להיות ראוי לאמון שהלקוח נותן בי"

"התחושה שבזכותך נמנע עוול מאדם חף מפשע ושהצלת חיים של אדם, היא התחושה הטובה ביותר שיכול סנגור להרגיש". כך אומר עו"ד איתן פינקלשטיין, כשנשאל מהי בעיניו הצלחה בתיק.

פינקלשטיין, בן 37, מתגורר בפתח-תקווה עם אשתו וששת ילדיו. הוא נולד וגדל בקרית שמואל שבחיפה ולאחר שסיים דוקטורט ושלושה תארים נוספים, התמחה אצל היועצת המשפטית לכנסת ועבד כיועץ משפטי במשרד הפנים ועוזר משפטי לשופט בבית המשפט המחוזי. בהמשך, עבד שנתיים בפרקליטות מיסוי וכלכלה ולאחר מכן במשך חמש שנים עבד בפרקליטות מחוז מרכז כמומחה המטפל בכל תיקי הלבנת ההון, המיסים התפיסות והחילוטים של המחוז.

כתובע עסק עו"ד פינקלשטיין בתיקים החשובים במדינה והיה אחראי בין היתר על האישומים הכלכליים בתיק ארגון הפשיעה של אברג'יל (512), טיפל בנושא האכיפה הכלכלית כנגד התנועה האיסלמית עם הכרזתה כארגון טרור, טיפל במגוון תיקי ענק פליליים-כלכליים כגון תיק ארגון הפשיעה אבו מור והיה מופקד על פרשיות שוחד והונאה בהיקפים של עשרות מיליוני ש"ח. בנוסף, בתקופת עבודתו בפרקליטות, עו"ד פינקלשטיין, אשר נחשב לאחד מטובי המרצים בתחום האכיפה הכלכלית, העביר השתלמויות במגוון תחומים לפרקליטים, חוקרי משטרה וחוקרי רשות המיסים.

אך בשלב מסוים הרגיש פינקלשטיין שהגיעה העת להמשיך הלאה: "הגשתי מועמדות לשיפוט, ואחת מחברות הוועדה לבחירת שופטים המליצה לי לחוות מספר שנים כסנגור על מנת להגיע לשיפוט כאשר אני מכיר מקרוב את שני הצדדים", הוא אומר. לפיכך, לאחר שבע שנים אינטנסיביות בפרקליטות בחר פינקלשטיין לפרוש מהמגזר הציבורי ולפני כחצי שנה פתח משרד עצמאי המתמחה בעברות צווארון לבן, תיקי הלבנת הון, עבירות מס, עבירות שוחד, עבירות הונאה ושחרור רכוש מתפיסות וחילוטים. המשרד מקיים שיתופי פעולה עם מיטב הסנגורים הפליליים בישראל, בהם עו"ד ציון אמיר, עו"ד דוד יפתח, עו"ד ליה פלוס, עו"ד אילן אזולאי, עו"ד אייל אוחיון, עו"ד דוד פאל ועוד. בעקבות מספר הצלחות בולטות החל משרדו של עו"ד פינקלשטיין לקבל גם לקוחות אשר שמעו על ההצלחות והחלו לפנות למשרד באופן ישיר.

כסנגור, מייצג עו"ד פינקלשטיין בימים אלו את אחד החשודים המרכזיים בתיק 3000, תיק הצוללות, וכן עוסק בתיקי מרמה של אופציות בינאריות, תיקי הונאות בינלאומיות, תיקי שוחד, במספר תיקים של נותני שירותי מטבע ובתיקי מס שונים.

איפה למדת ואצל מי התמחית?

במקביל ללימודיי בישיבה התיכונית למדתי תואר ראשון באוניברסיטה הפתוחה, ולאחר לימוד בישיבת הסדר ושירות בצבא כשיריונר, למדתי תואר שני ושלישי ביהדות באוניברסיטת בר-אילן. במקביל, למדתי תואר ראשון במשפטים ותואר ראשון במינהל עסקים עם התמחות בראיית חשבון. סיימתי את הדוקטורט בגיל צעיר מאוד, 27. את ההתמחות שלי עשיתי אצל עו"ד נורית אלשטיין, היועצת המשפטית של הכנסת ובזמן ההתמחות עסקתי בסוגיות חוקתיות ומינהליות רבות, וכן בשאלות הקשורות לאתיקה של חברי הכנסת.

איך הגעת דווקא לתחום שבו אתה מתמחה?

התקבלתי לפרקליטות מיסוי וכלכלה בשל העובדה שהיה לי גם ידע כלכלי שנבע מלימודי מנהל העסקים וראיית החשבון, וכנראה גם העובדה שלמדתי תואר ראשון בתיכון וסיימתי דוקטורט בגיל צעיר לא הזיקה. כעבור כשנתיים של עבודה במיסוי וכלכלה, קיבלתי פניה ממטה האכיפה הכלכלית בפרקליטות המדינה, שביקשו ממני לעבור לפרקליטות מחוז מרכז על מנת להקים את החוליה לאכיפה כלכלית שם ולהיות אחראי על העבירות הכלכליות, התפיסות והחילוטים של הפרקליטות הגדולה בארץ. ראיתי בכך הבעת אמון מאוד גדולה וגם הזדמנות להטביע חותם.

לאחר שבע שנים אינטנסיביות שבהם עסקתי בתיקים החשובים במדינה, ופעלתי בשיתוף פעולה עם רשויות שונות (רשות המיסים, הרשות להלבנת הון, היחידות השונות בלה"ב 433, השב"כ ועוד), החלטתי לסיים את העבודה במגזר הציבורי ולפנות למגזר הפרטי. מיד לאחר הפרישה התחילו להגיע הטלפונים מסנגורים שמולם עבדתי ששמעו על פרישתי ושמכירים היטב את הידע והניסיון שלי, אשר ביקשו סיוע בתיקים פליליים בעלי היבטים כלכליים ובשחרור רכוש מתפיסות וחילוטים. בהמשך להצלחות פתחתי משרד עצמאי המתמחה בתחומים אלו, וכעת אני נותן שרות הן ללקוחות שפונים אלי באופן ישיר, והן ללקוחות בשיתוף פעולה עם משרדי עורכי הדין המובילים בתחום הפלילי.

מהם התיקים הכי מעניינים שייצגת בהם?

כתובע בלט במיוחד תיק 512 של ארגון הפשיעה אברג'יל, שבמסגרתו הייתי אחראי על נושא הלבנת ההון, עבירות המס, תפיסת הרכוש והחילוטים. מדובר בתיק שבו נהרגו 3 אנשים חפים מפשע ונפצעו כחמישים אנשים בעקבות ניסיון התנקשות. מאחר שהנפגעים מאירועים פליליים לא יכולים לקבל פיצוי מהמדינה כמו נפגעי טרור, שמתי לעצמי למטרה למצוא דרך שחלק מהכספים שנתפסו בתיק יופנו לפיצוי הנפגעים. בסופו של דבר במסגרת עסקה עם אחד מהנאשמים, חולט סכום גבוה לטובת המדינה, כאשר הגענו להסכמות שחלק ניכר ממנו יופנה לפיצוי המקסימלי האפשרי של משפחות ההרוגים בסך מאות אלפי ₪ לכל משפחה, וכל אחד מהפצועים קיבל עשרות אלפי שקלים.

כסנגור, התיק הראשון שלי היה תיק שוחד והלבנת הון בסכומים של מאות מיליוני שקלים. הגשת כתב האישום פגעה בצורה קשה בעסק של הלקוח, ולכן עבדתי במשך 3 שבועות רצופים כמעט בלי לישון. בסופו של דבר מצאתי את הראיות שהראו שלא ניתן שוחד וכחודש לאחר שנכנסתי לתיק הצלחתי לשכנע את הפרקליטות לסגור את התיק בעבירות של סיוע להפרת אמונים ועבודות שירות. התיק השני שלי היה מקרה שבו תפסו אוניה שהבריח ה סיגריות ורצו לחלט אותה. ייצגתי את הבעלים של האוניה שטען שלא יכול להיות שהוא לא מודע לעבירות ויחלטו לו את האוניה. במקרה הזה הבעיה העיקרית היא שפקודת המכס היא חקיקה מנדטורית שלא מעניקה זכויות לבעלים של הרכוש, גם אם הוא תם לב. לבסוף, לאחר שהגשתי עתירה לבית המשפט, הגענו לפשרה מהירה, והאוניה שוחררה בתוך פחות מחודש לאחר תפיסתה.

בימים אלו אני מייצג חשודים ונאשמים המצויים בשלבים שונים של ההליך הפלילי, ובעיני בכל תיק יש עניין מיוחד. בחלק מהמקרים מדובר בחשודים המצויים בשלבי החקירה הראשוניים, כאשר בשלב זה ישנה חשיבות רבה לליווי מקצועי הן ביחס להדרכה כיצד להתייחס לשאלות במהלך החקירה, והן ביחס לשחרור רכוש כבר בשלב זה, כאשר לעיתים קל יותר לשחרר את הרכוש בשלב הראשוני מאשר בשלבים מאוחרים יותר. במקרים אחרים מדובר במי שהוצא כנגדו מכתב שימוע ואנו פועלים לסגירת התיק עוד בשלב הראשוני בטרם הגשת כתב האישום. ביחס לנאשמים שכבר הוגש נגדם כתב אישום, הרי שמדובר בטיפול הכולל הן התייחסות לצדדים הפליליים, הן התייחסות לשחרור הרכוש שנתפס, והן התמודדות עם השומות האזרחיות והליכים מנהליים המבוצעים נגדם, כגון שלילת רישיונות.

מהי הצלחה בתיק בעיניך?

הצלחה בעיני היא שאחרי לימוד כל פרטי הראיות בתיק אתה מוצא את הראיה שבאמצעותה ניתן להתבונן על כל התיק אחרת, באופן שמשכנע גם את הצד השני שהלקוח שלך זכאי. צורת הטיפול שלי בתיקים היא התמסרות מלאה לכל תיק, תוך מתן טיפול יסודי ולימוד מעמיק של הראיות, מחשבה יצירתית, עבודה אינטנסיבית ומהירה מתוך שאיפה למציאת פתרונות יעילים ומהירים בכל אחד מהתיקים. התחושה שבזכותך נמנע עוול מאדם חף מפשע ושהצלת חיים של אדם, היא התחושה הטובה ביותר שיכול סנגור להרגיש.

מה ה"אני מאמין" שלך בעולם המשפט?

הלקוח סומך עליך ומפקיד את החיים שלו בידך, אז עליך להתייחס לפיקדון ברצינות בדיוק כפי שאתה היית רוצה שייצגו אותך במשפט שהחיים שלך תלויים בו. קח על עצמך תיקים רק בתחומים שאתה באמת מבין בהם, קרא כל ראיה, חשוב בצורה יצירתית, ומצא את הדרך המיטבית לעזור ללקוח.

יחסים עם התקשורת: כיצד אתה רואה את התקשורת והאם אתה אוהב להתראיין ולשתף פעולה עם העיתונאים?

לתקשורת היום ישנה חשיבות רבה בהשפעה על דעת הקהל, אשר משפיעה על מקבלי ההחלטות מטעם המדינה ועל בתי המשפט. לכן, לטעמי, בחלק מהתיקים חשוב מאוד להיות בקשר הדוק עם העיתונאים. מצד שני, יש תיקים שעל מנת להגיע בהם להישגים עליך לדאוג שיהיו הרחק מאור הזרקורים ולכן בתיקים מסוג זה נכון להימנע מראיונות. בשורה התחתונה יש להתייחס לכל תיק לגופו, בהתאם לטובת עניינו של הלקוח, ולא חלילה לפי האינטרס של הפרסום של עורך הדין.

מה הכי חשוב בעבודת עורך הדין בעיניך?

להיות יסודי ומעמיק. לחשוב על טענות יצירתיות. לבחון את כל הנחות היסוד, לרבות השאלה האם המדינה פועלת בהתאם לחוק, גם אם מדובר בנוהג שהרשויות התרגלו לפעול במסגרתו מזה תקופה ארוכה. בהקשר זה יש לציין שלאחרונה הגשתי בקשות רבות לשחרור רכוש במסגרתן הצבעתי על כשלים חוקיים בדרך הפעולה השגרתית של משטרת ישראל בעת תפיסת רכוש, ולהערכתי בעקבות כך תאלץ משטרת ישראל לשנות את נוהל תפיסת הרכוש שלה.

מה הכי מרגיז אותך בקולגות שלך?

אם עורך דין לוקח על עצמו תיק בתחום שהוא לא מבין בו, או שהוא מגיע לדיון בלי שהוא מכיר כל דף בחומר, זו נראית לי רשלנות פושעת. הלקוח הפקיד את החיים שלו בידיך, אתה חייב לקחת כל תיק שלקחת על עצמך במלוא האחריות.

מה לדעתך צריך לתקן במערכת המשפט?

כיום מוטל עומס מאוד כבד על השופטים, אשר מתקשים בעקבותיו להקצות את הזמן הדרוש לטיפול בתיקים בעלי סוגיות כלכליות מורכבות. לכן, לעיתים בית המשפט יוצר לחץ גדול מאוד על שני הצדדים לסיים תיקים מורכבים, מה שעלול ליצור מצב שבו יש קושי להוציא את הצדק לאור.

מה צריך לתקן בתחום שבו אתה מתמחה?

הפרקליטות עברה בשנים האחרונות תהליך של העצמת האכיפה הכלכלית באמצעות תפיסות וחילוטים, כאשר כמעט בכל תיק מתבצעת אכיפה כלכלית. בחלק מהמקרים המדינה פועלת בפרוצדורות דורסניות, מתוך רצון להעצים את האפקטיביות של האכיפה, כגון תפיסה ראשונית של כל רכושו של האדם בלי קשר לסכומי העבירה שעבר וללא בסיס חוקי. אני מאמין שבהמשך הדרך נביא את בתי המשפט להתוות לפרקליטות דרך מאוזנת יותר, אשר תביא בחשבון גם את זכויות החשודים והנאשמים בתחום זה.

מה אתה עושה מעבר לעיסוקך כעורך דין?

בורכתי בשישה ילדים נפלאים, שכל אחד מהם הוא עולם בפני עצמו, כך שאני משתדל להקדיש להם את הזמן הדרוש. מלבד זאת מזה כעשר שנים אני מרצה ליהדות באוניברסיטת בר אילן ובמסגרות נוספות.

האם היית ממליץ לילדיך ללמוד עריכת דין וללכת בעקבותיך?

תלוי באופיו של הילד ובחלומות שלו. חלק מילדיי בוודאי מתאימים מבחינת האופי והכישורים אבל אתן להם לגדול ולהתפתח בכיוונים שירצו. אם ישאלו לדעתי, אומר להם שזה מקצוע מאוד מעניין ומגוון, כל יום הוא יום אחר, ואפשר לקום בבוקר עם ברק בעיניים, מה שלא ניתן לומר על רוב המקצועות שיש בהם רוטינה שוחקת יותר.

מהו החלום המשפטי הגדול שלך?

אני מאמין שבשלב כלשהו בעתיד הרחוק אהיה שופט, אך בינתיים, לאחר מספר שנים בתביעה, אני מעוניין להקדיש מספר משמעותי של שנים לעולם ההגנה. אני חושב ששופט טוב הוא שופט מאוזן שמכיר היכרות קרובה את שני הצדדים, ומאמין שלשנים שבהם אהיה סנגור תהיה חשיבות רבה בהמשך. בינתיים, החלום שלי הוא לתת לכל לקוח את המענה המקצועי והטוב ביותר, כך שאהיה ראוי לאמון שנתן בי.

לאתר של עו"ד איתן פינקלשטיין: www.eitanlaw.com

רוצים גם שהפרופיל המקצועי שלכם יופיע אצלנו באתר? צרו קשר

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:46
קומיט וכל טופס במתנה