שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > היסטוריה במקצוע עריכת הדין - אושר סופית: הארכת ההתמחות לשנה וחצי

חדשות

היסטוריה במקצוע עריכת הדין - אושר סופית: הארכת ההתמחות לשנה וחצי , צילום:
היסטוריה במקצוע עריכת הדין - אושר סופית: הארכת ההתמחות לשנה וחצי
26/07/2017, עו"ד חור אוריאל ניזרי

לאחר מאבק ארוך וקשה: יו"ר ועדת החוקה ח"כ ניסן סלומינסקי "החוק בא לטפל בהתמחות על מנת שהיא תהיה רצינית ותשביח את עורכי הדין". ח"כ רויטל סויד ה"פער בין הלימודים האקדמאיים לבין ההלכה בשטח, הוא פער רחוק מאוד". ח"כ זהבה גלאון "יש בכנסת יותר מידי עו"ד, יש גילדה שרוצה למנוע כניסה לתוך הגילדה"

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית אמש (ג), את הצעת חוק לשכת עורכי הדין (תיקון מס' 39), התשע"ז-2017  מ- 1107. הצעת החוק אושרה בתמיכתם של 45 חברי כנסת, 8 חברי כנסת התנגדו ו 3 נמנעו.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

יו"ר ועדת החוקה ח"כ ניסן סלומינסקי  אמר כי "אנחנו רוצים שיהיו עורכי דין טובים ומוכשרים החלק הראשון בהכשרה הוא הלימודים. אך מתברר שהלימודים הם עיוניים ויש פער גדול בין הנלמד לחיי המעשה ולמה שקורה בשטח.  לכן בהכשרת עריכת דין יש שלושה שלבים; לימודים, התמחות ובחינת השלכה.

לא מזמן עשינו במתווה הבחינה - שינוי שייכנס כבר בבחינות הבאות. בהתמחות התברר שיש מסה גדולה של עורכי דין אך לא היה פיקוח מספיק, לא הייתה אכיפה. משרדים רבים ניצלו את תמתחים לדברים שאין להם קשר לפעילות מקצועית.

החוק בא לטפל בהתמחות על מנת שהיא תהיה רצינית ותכשיר את הבוגרים וכוללת;

1.   הארכת תקופת ההתמחות – במקום שנת ההתמחות נקבע מסלול של שנה וחצי.

2.   הסדרת הפיקוח על ההתמחות תוך העמדת שופט בדימוס, או עו"ד שעומד בתנאים למינוי שופט מחוזי, שיכהן כנציב הפיקוח על ההתמחות- ייעץ ללשכה בעניינים הנוגעים לפיקוח על ההתמחות על מנת שהיא תהיה מקצועית לרבות קביעה מה הם הנושאים שמתמחה יכול לעסוק בהם ומתן אפשרות לקנוס משרדים שלא עומדים בהנחיות.

ח"כ עודד פורר אמר על האישור כי החוק הזה הוא לא מלא. בבחינות הלשכה ששים אחוזים נכשלים. ולכן ההסתייגות שלי היא בואו נעשה כמה תחנות בדרך וזאת בדומה לבחינות של לשכת רואי החשבון. הדבר ימנע ממי שלא מתאים להשלים שלוש שנים לימוד ועוד שנה וחצי של התמחות.  בסוף השנה הראשונה צריך מבחן זהה של הלשכה. זה יאפשר לסטודנט לבחור בזמן אמת.

ח"כ רויטל סויד עורכת דין בהכשרתה ומי שעסקה במקצוע במשך שנים אמרה כי הפער בין הלימודים עצמם האקדמאיים לבין ההלכה בשטח, הוא פער רחוק מאוד. בא לידי ביטוי איך אתה מגיע איך אתה כותב, איך אתה טוען , איך אתה מנתח את התיק, איך אתה מגיש. השינוי הזה יביא לכך שיתייחס באופן מכבוד יותר למתמחים ולמקצוע. יותר חשוב מזה המצב של המתמחים, כאשר חלק מזה הינו בגלל שלא משתלם למשרד להכשיר את המתמחה זו חצי שנה הכשרה שאחריה נהנה המשרד רק חצי שנה. הארכת ההתמחות תאפשר הקלה במציאת מקומות התמחות. התיקון לא רק מחזיר מצב לקדמותו אלא תורם למתמחים ומאפשר שהציבור ידע שכמו ברפואה יש התמחות ארוכה כך גם בעריכת הדין. זה ישפר את ההערכה והיחס למקצוע.

ח"כ מרב מיכאלי אשר התנגדה לחוק אמרה, כי היכולת לייצג מישהו באפקטיביות היא דרמטית, אנחנו מפקידים המון חיים בידיים של אנשי המקצוע הללו. הנוסח שעמד לפנינו ניסה לעשות קומבינה שהייתה יוצרת אי שוויון כלכלי על יד מתן הורדת חצי שנה למי שמרשה לעצמו לימודים נוספים. בנוסף היה על הפרק "פרקטיקום" אך אין זה דומה להתמחות. ההסתייגות שלי הנתיב יהיה שופט בדימוס ולא עורך דין הנמצא בתוך הפוליטיקה הפנימית זה ייתן לו כח לפקח על המערכת בצורה טובה יותר. בנוסף התפקיד צריך לשבת במשרד המשפטים ולא בלשכת עורכי הדין. מקווה שנמצא דרכים נוספות לאזן את ההצפה של מספר עורכי הדין בישראל.

ח"כ אורי מקלב אמר כי  הדיונים על רקע שמרבית הניגשים למבחני הלשכה נכשלים, זה לא בא להקשות אלא למקצע. המצב הוא שקשה למצוא מקום להתמחות. השתכנענו שמה שנעשה ישפר את המצב. אבל התברר שיש שני סוגי לומדים; יש כאלה הלמודים כתואר נוסף במקביל לעבודתם, ולהם הארכת ההתמחות תקשה עליהם מאוד. לכן הצענו מסלול נוסף מקוצר לקבלת תעודה ללא יכולת הצגה בבית המשפט, אף אמרו לנו שהדבר קיים באנגליה.

ח"כ נורית קורן סיפרה "התחלתי התמחות בבית המשפט וכשסיימתי אותה התחלתי לעבוד והרגשתי שחסרים לי כלים, הבנתי שצריך להאריך את תקופת ההתמחות. בדיונים עלה הרעיון שהפרקטיקום יאפשר לקצר את תקופת ההתמחות. לא יתכן שיהיה אפשר לקנות בכסף את קיצור התקופה בחצי שנה".

ח"כ זהבה גלאון יחד עם סייעת מרצ הצביעו נגד ההצעה. "הארכת תקופת ההתמחות היא פשרה רקובה שהושגה בין כל הצדדים. היא הושגה כי יש פה בתוך הכנסת יותר מידי חברי כנסת עורכי דין, יש גילדה שרוצה למנוע כניסה לתוך הגילדה. הדבר הוא בלתי מתקבל על הדעת. זו פשרה אין לה מקום זו סתירת לחי לעורכי דין צעירים שרוצים להצטרף למועדון. אתם מקשים ומעלים את רף חסמי הכניסה" אמרה ח"כ גלאון.

ח"כ תמר זנדברג יש המון מקצועות חשובים בחלקם התמחות ובחלקם לא, יש פה ריכוז גבוה של עורכי דין ואדם קרוב אצל עצמו אז הם הצביעו בעד והאריכו את ההתמחות.

יו"ר ועדת החוקה ח"כ ניסן סלומינסקי היפה בחוק הזה שהוא חוצה מפלגות  הבסיס המרכזי של החור הוא הרצון להשביח את עורכי הדין שיהיו טובים ויעילים יותר וכך יקל עליהם להיקלט בעבודה.  שנה לא מספיקה.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:231
קומיט וכל טופס במתנה