שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > עתירה לבג"ץ: מידע על הגז בישראל עובר למשקיעים זרים אך מוסתר מהציבור

חדשות

עתירה לבג"ץ: מידע על הגז בישראל עובר למשקיעים זרים אך מוסתר מהציבור, צילום: אסדת קידוח מול חופי ישראל. צילום: רז ויזנגרין
עתירה לבג"ץ: מידע על הגז בישראל עובר למשקיעים זרים אך מוסתר מהציבור
02/07/2017, ליאור שדמי שפיצר

בעתירה שהגישו ארגון המשמר החברתי והתנועה לחופש המידע נטען כי הממשלה מסרבת לפרסם מידע על מאגרי הגז אך מוכרת אותו למדינות וחברות זרות במסגרת מו"מ על ייצוא הגז: "המידע הנוגע למשאבי הגז של ארצנו חייב להיות נגיש לציבור הרחב ולא יכול להימכר אך ורק לבעלי ההון"

ארגון המשמר החברתי והתנועה לחופש המידע עתרו בסוף השבוע שעבר לבית המשפט המחוזי בירושלים בבקשה להורות למשרדי האוצר והאנרגיה לחשוף את כל המידע הטכני העומד בבסיס מתווה הגז ומוגש למשקיעים פוטנציאליים ברחבי העולם. המידע כולל הערכות של כמויות הגז במאגרים הגדולים של ישראל– תמר, לוויתן ותנין, סקרים גיאולוגיים, תחזיות עתידיות ועוד. זאת, במטרה לאפשר לציבור להבין את שווי הנכס שלגביו הוחלט במתווה הגז.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

בעתירה, שהוגשה נגד משרד התשתיות הלאומיות באמצעות עוה"ד אילן יונש ואפרת גלר ממשרד חי בר-אל אילן יונש ושות', טוענים העותרים כי הממשלה מסרבת לפרסם מידע על מאגרי הגז, אבל מוכרת אותו למדינות וחברות זרות במסגרת משא ומתן על ייצוא הגז. המשמר החברתי ביקש ממשרד האוצר את המידע, אך נענה שיוכל לקבל אותו רק תמורת תשלום של 50 אלף דולר ובתנאי שישמור את פרטיו תחת סודיות.

"מתווה הגז התבצע בחוסר שקיפות שהעלה את החשש שהוא נבנה באופן לא הוגן לטובת היזמים ולרעת הציבור", אומרת מנכ"ל המשמר החברתי, נירית מוסקוביץ'. "לא סביר שמשקיעים ברחבי העולם יידעו מה קורה במאגרי הגז שלנו, בשעה שאנחנו, הציבור הישראלי, נישאר בעלטה".

לדברי מנכ"לית התנועה לחופש המידע, עו"ד נירית בלייר, "המידע הוא בראש ובראשונה של הציבור, וצריכה להיות סיבה טובה מאד לא למסור את המידע לידיו. המידע הנוגע למשאבי הגז של ארצנו חייב להיות נגיש לציבור הרחב ולא יכול להימכר אך ורק לבעלי ההון, בעלי האינטרס העסקי. תשובת המדינה למשמר החברתי הדורשת סכום אסטרונומי של 50 אלף דולר תמורת המידע, והימנעות מפרסום, מציבה חסם בין הציבור למידע השייך לו".

עו"ד אילן יונש.הוסיף כי "מתווה הגז רחוק מקונצנזוס ציבורי, בעוד שמשרד האנרגיה נחשד לא אחת במסירת מידע שגוי ומטעה. התקדים של הסתרת המידע על מאגרי הגז הוא בלתי סביר בצורה קיצונית ואף מסוכן. זהו מידע ציבורי העוסק בהון ענק ונכסים לאומיים אסטרטגיים בהיקף ששום פרויקט כלכלי אחר לא מתקרב אליו".

בעתירה נטען כי ההחלטה שלא לחשוף את המידע לציבור היא לא מידתית, לא סבירה ולא תואמת את לשון החוק. העותרים מבהירים כי מדובר במידע שרלוונטי לציבור הרחב, שיושפע ממנו באופן מהותי וישיר, וכי העמדת המידע לציבור בעלות של 50 אלף דולר, עם התחייבות לשמירה על סודיות, מהווים חסם מובנה ומרתיע מפני נגישות המידע לקהל הרחב. בכך, נמנע המידע מהציבור או מעמותות שנועדו לשרת את האינטרס החברתי ולפקח על פעולות השלטון.

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:95
קומיט וכל טופס במתנה