שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הבעל נדרש לפצות עובדת שהטריד מינית. האם אשתו צריכה לשאת בתשלום החוב?

חדשות

הבעל נדרש לפצות עובדת שהטריד מינית. האם אשתו צריכה לשאת בתשלום החוב?, צילום: עו"ד מיקי שיפמן. צילום: דורון לצטר
הבעל נדרש לפצות עובדת שהטריד מינית. האם אשתו צריכה לשאת בתשלום החוב?
05/09/2016, עו"ד מיקי שיפמן

באילו מקרים יכולה האישה לחמוק מתשלום חוב של הבעל, ומדוע אין חלוקה שווה של החובות כשם שבני הזוג מתחלקים בנכסים המשותפים? עו"ד מיקי שיפמן מסביר כיצד בן הזוג יכול לגבור על יתר הנושים ולהבטיח את חלקו, מבלי להיפגע מחוב שלא הוא אחראי לו

אלפי ישראלים נקלעים מדי שנה להליכי פשיטת רגל, והקשר בין קשיים כלכליים לגירושין ידוע ומהווה אחת מהסיבות המשמעותיות ביותר לכך. השאלה הנשאלת: האם בן הזוג יכול לחמוק מחובות שנקלע אליהם בן הזוג השני? בחלק מהמקרים – בהחלט כן.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

אם הבעל נדרש, למשל, לשלם תשלום כבד לפיצוי עובדת שלו בגלל שהטריד אותה מינית, אין שום חובה על האישה לשאת בחוב הזה. ואם יחסי בני הזוג יגיעו בעקבות המקרה לכדי גירושין, התשלום ייגרע רק מחלקו של הבעל במצבת הנכסים של בני הזוג.

לכאורה אם כל אחד מבני הזוג זכאי למחצית מהנכסים שצבר הפרטנר שלו במהלך יחסיהם, מדוע שלא תהיה חלוקה שווה בחובות? התשובה לכך מורכבת. ישנם כמה סוגים של חוב, שהאחריות להם רובצת על צובר החוב בלבד וניתן לבן או בת הזוג לחמוק מהם, אם יתנהלו נכון משפטית. כך, למשל, חובות שנצברו מהימורים או ממעשי פשע אינם מושתים על בן או בת הזוג, אם הם לא היו מעורבים בהם באופן פעיל.

לעומת זאת, חובות שנצברו כתוצאה מהתנהלות כלכלית כושלת של הבעל אינם מוטלים רק על הבעל וסביר כי בית המשפט יקבע כי על האישה לשאת במחציתם. זאת, מפני שהאישה הייתה חלק מהעסק של בעלה, נהנתה ממנו, ולכן כאשר העסק נקלע לחובות עליה לשאת בהם יחד עם בעלה.

פעמים רבות, נושים הרודפים אחר הבעל בשל חובות שצבר ינסו להטיל עיקולים על נכסים שבהם הוא מחזיק, בהם הבית המשותף. במקרה כזה, חלקה של האישה, אם היא לא אחראית לחוב, מוגן. היה ויוכח שהאישה אינה אחראית לחוב, יהיה מאד קשה משפטית להוציא את האישה מביתה, גם אם מחצית מהבית תועבר לרשות הנושים, ויהיה קשה לנושים למכור את הבית לצד שלישי.

גם חוב מזונות לילדים קודם למרבית הנושים האחרים. כאשר גבר פושט רגל, תוכל אשתו לתבוע מזונות במסגרת הליך כינוס הנכסים, ובכך תוכל לזכות בסכומים שיספיקו לה למחייתה.

דוגמה נוספת להבטחת זכותה של האישה מפני נושי הבעל היא במצב שהבית בו גרים בני הזוג לא רשום על שמה. במצב כזה היא תוכל, אם תפעל נכון משפטית, לדרוש מחצית ממנו, ובכך תבטיח לעצמה זכויות משמעותיות בנכס. גם כאן היא תוכל לגבור על שאר הנושים.

במקרה כזה, היא תצטרך להוכיח שהייתה לבעלה ולה כוונת שיתוף. כך, למשל, אם המשכנתא של בני הזוג ירדה מהחשבון המשותף או אם השניים ביצעו שיפוץ משמעותי בבית שמומן מהחשבון המשותף, עשוי בית המשפט להשתכנע כי נעשה שימוש משותף לבני הזוג בבית. כלומר: מחצית הבית שייכת לאישה ורק המחצית השנייה תוכל לשמש לכיסוי החוב.

בכל מקרה שבו בני זוג נקלעים לחובות, מומלץ למהר ולקבל ייעוץ משפטי, בטרם החוב ימחק את מלוא רכוש המשפחה.

 

עו"ד מיקי שיפמן עוסק בדיני משפחה וגירושין

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:8
קומיט וכל טופס במתנה