שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הבעל טען: אשתי ניצלה את הפרעת הקשב שלי והחתימה אותי על הסכם גירושין

חדשות

הבעל טען: אשתי ניצלה את הפרעת הקשב שלי והחתימה אותי על הסכם גירושין, צילום: צילום: Getty images Israel
הבעל טען: אשתי ניצלה את הפרעת הקשב שלי והחתימה אותי על הסכם גירושין
01/06/2015, ליאור שדמי שפיצר

הבעל שסבר כי הוא חותם על הסכם שלום בית המאפשר לצדדים "לעבוד" על הקשר במשך שנתיים בטרם יפנו להליכי גירושין, נדהם לגלות כי אשתו עזבה עם הילדים לארה"ב וכי ההסכם שעליו חתם הוא הסכם גירושין מותנה היכול להיכנס לתוקפו מיידית

בימים אלה נדונה בבית המשפט לענייני משפחה בתל אביב בקשתו של גבר למחיקה על הסף של תביעת הגירושין שהגישה אשתו, בטענה כי היחסים הרכושיים ביניהם כבר הוסדרו בהסכם שאותו חשב לתומו להסכם שלום בית. לטענתו, האישה ניצלה את העובדה כי כי הוא סובל מהפרעת קשב וריכוז ויתקשה בקריאה ובהבנה של טקסטים ארוכים, והחתימה אותו על הסכם גירושין לכל דבר ועניין.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

בני הזוג, יהודים בעלי אזרחות אמריקאית, הכירו בניו יורק ונישאו זה לזו בישראל. האישה שרצתה למנוע מהבן הבכור להתגייס לצה"ל, לחצה על הבעל להסכים למעבר של כל המשפחה לארצות הברית, אך הבעל התנגד לכך, במיוחד לאור העובדה ששאר בני המשפחה עשו חיל בישראל, הן מבחינה לימודית והן מבחינה חברתית.

המחלוקת הובילה למשבר חריף ביחסי בני הזוג, ולפני מספר חודשים הם החלו בהליך גישור, שבסיומו חתמו על הסכם לשלום בית ולחילופין לגירושין. בהסכם נקבע כי הצדדים יבדקו את יחסיהם במהלך השנתיים הקרובות, ולאחר מכן יחליטו אם ברצונם להמשיך לחיות כזוג. בנוסף, הסדיר ההסכם את כל העניינים הכרוכים בתקופת שלום הבית, וכן את העניינים הכרוכים במקרה של גירושין – לרבות החזקת הילדים ומזונותיהם, מזונות אישה, מגורי הצדדים והילדים, הסדרי הראייה וענייני הרכוש.

לטענת הבעל, כשעתיים לאחר שנחתם ההסכם, התקשרה אליו האישה משדה התעופה והודיעה לו כי היא לוקחת את הילדים עמה לארה"ב, שם מתגוררים הוריה ואחיה. הבעל ההמום, שטרם הבין את הסיטואציה שאליה נקלע, מיהר לנסוע בעקבות אשתו וילדיו לארה"ב במטרה לחיות שם איתם, אולם לתדהמתו, אשתו גירשה אותו לבית מלון סמוך. לאחר מספר שבועות עלה בידו לשכנע את אשתו כי ייטב לבתם הבכורה, הסובלת מדיכאון קשה, אם תצטרף אליו ותשוב לישראל. אולם, בטרם הספיק הבעל לשכור דירה עבורם ולארגן את חייו מחדש בישראל, נודע לו כי האישה הגישה נגדו תביעה לגירושין ולחלוקת רכוש בארה"ב, שם מחזיקים השניים בנדל"ן, תוך התעלמות מההסכם.

הבעל פנה לעו"ד דפנה זיס, העוסקת בדיני משפחה בינלאומיים ובסכסוכי גירושין המתנהלים בישראל ובארה"ב. זו הסבירה לו כי ההסכם שאותו ראה כהסכם לשלום בית, המאפשר לצדדים "לעבוד" על הקשר במשך שנתיים תמימות בטרם יוכל מי מהם לפתוח בהליכי גירושין, הוא למעשה הסכם גירושין מותנה לכל דבר, היכול להיכנס לתוקפו מייד לאחר שנחתם.

לדברי עו"ד זיס, הבעל חתם למעשה ומבלי לשים לב עם "הסכם לשלום בית ולחילופין גירושין", שהוא נוהל מוכר בדיני משפחה. מאחר ששפת האם של האישה היא אנגלית, התנהל הגישור בעברית ובאנגלית לסירוגין, וההסכם שתורגם לאנגלית על ידי נוטריון נחתם גם בגרסתו האנגלית על ידי שני הצדדים. אלא שהבעל, אמן הסובל מילדות מהפרעות קשות של קשב וריכוז (ADHD), מתקשה לקרוא טקסטים ארוכים ולהבינם, ולכן סבר לתומו כי מדובר בהסכם לשלום בית, בעוד שלמעשה ההסכם הייחודי מאפשר לכל אחד מבני הזוג להודיע לרעהו על "שבירת כלים" מיידית ולכפות גירושין.

עו"ד זיס הגישה בשמו של הבעל בקשה לבית המשפט בארה"ב להסרה על הסף של תביעת האישה, בטענה כי ההסכם שנחתם בין בני הזוג הוא הסכם גירושין לכל דבר, הקובע בין היתר שכל העניינים שבמחלוקת בין הצדדים יידונו בבית המשפט לענייני משפחה בישראל. במקביל, הגישה עורכת הדין תביעה לחלוקת הרכוש בישראל על בסיס ההסכם שנחתם, הקובע את סמכות השיפוט בישראל. "היחסים הרכושיים בין הצדדים הוסדרו ונקבעו ביניהם בהסכמה, בכתב ובחתימת ידם", אומרת עו"ד זיס. "זאת, מרצונם החופשי, ללא לחץ או כפייה, ולאחר שתוכן ההסכם הוסבר להם כך שהבינו אותו ואת משמעותו".

בימים אלה אמור להכריע בית המשפט בארה"ב האם לדון בתביעת הגירושין אותה הגישה האישה, או שהסמכות לדון בסכסוך בין הצדדים נתונה לבית המשפט בישראל.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:70
קומיט וכל טופס במתנה