שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > בעלי עמותה שגייסה כספים בניגוד למטרותיה ייקנסו בסכום של 6 מיליון שקל

חדשות

בעלי עמותה שגייסה כספים בניגוד למטרותיה ייקנסו בסכום של 6 מיליון שקל, צילום: צילום: Getty images Israel
בעלי עמותה שגייסה כספים בניגוד למטרותיה ייקנסו בסכום של 6 מיליון שקל
12/05/2015, עו"ד אורי ישראל פז

חוקר מטעם רשם העמותות מצא כי עמותת "גשר לחיים", שהוקמה כדי להגביר את המודעות בציבור לנגע הסמים, הפעילה מערך תרומות באמצעות קופות צדקה שהוצבו בחנויות ומתרימים שלא היו חלק מהפעילות הגלויה של העמותה, וכי הכספים שנאספו מתרומות אלה לא דווחו ולא הגיעו לקופתה

עמותת "גשר לחיים", שלטענת מייסדיה הוקמה כדי להגביר את המודעות בציבור לנגע הסמים, נקנסה בסך של כ-13 מיליון שקל. כך קבע אתמול (ב', 11.5) שופט בית המשפט המחוזי בירושלים דוד מינץ, שאף חייב את מנכ"ל העמותה והיו"ר בחיוב אישי בתשלום הקנס נוכח התנהלות העמותה בגיוס התרומות.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

בעקבות ממצאים חמורים שהתגלו בדו"ח חוקר, רו"ח אלחנתי, שהתמנה על ידי ראש רשות התאגידים ורשם העמותות, ובעקבות בקשה לפירוק שהוגשה על ידי מחלקת האכיפה של רשות התאגידים, ניתן בשנת 2011 צו לפירוק העמותה ועו"ד זאב דסברג מונה כמפרק לנכסיה.

עו"ד דסברג הגיש לבית המשפט המחוזי בירושלים בקשה למתן הוראות לחיוב אישי של נושאי המשרה בעמות,ה בטענה שהעמותה לא קידמה את מטרותיה, שכן עובדי העמותה עסקו בהתרמה ולא בהסברה, ולפיכך הטעתה העמותה את הציבור שהאמין שהתרומות משמשות את העמותה לקידום מטרותיה.

עוד נטען כי העמותה, באמצעות אהרן פנחסי ז"ל ועוזי פנחסי, גייסה כספים באמצעות מערך גדול של קופות התרמה שהיו מוצבות בחנויות רבות, אשר לא נמצאו לכך סימוכין בהנהלת החשבונות של העמותה. נוסף על כך, העמותה גייסה תרומות באמצעות מתרימים שהסתובבו עם שוברי התרמה  ולא היו חלק מהפעילות הגלויה של העמותה, שכן עובדים אלה קיבלו ככל הנראה את שכרם במזומן ולא דווחו כמקבלי שכר והתרומות שגויסו לא נרשמו בספרי הנהלת החשבונות של העמותה ולא הופקדו לחשבון הבנק שלה. ממצאים אלה העלו חשד ממשי כי הכספים שנאספו מתרומות אלה לא הגיעו לקופת העמותה.

לאור כל זאת, ולאחר חקירת עוזי פנחסי ונושא משרה נוסף בעמותה, קבע בית משפט כי פנחסי יחויב אישית בסך של 6.56 מיליון שקל ועיזבונו של אהרן פנחסי ז"ל יחויב בסך של 6.58 מיליון שקל. עו"ד דסברג ימונה ככונס נכסים על הנדל"ן ועל הזכויות במקרקעין של עוזי פנחסי, לרבות הזכויות במלון "דורטל-סול" (לשעבר "מלון נופית"), ועל כל נכסי העיזבון של אהרן פנחסי ז"ל.

דו"ח החוקר העלה חשדות לפיהם כספים בהיקף של 1.62 מיליון שקל שנתרמו לעמותה במזומן, באמצעות קופות שהוצבו בבתי עסק, לא דווחו ונגנבו, כולם או בחלקם, לכיסו של עוזי פנחסי או מי מטעמו בידיעתו או במחדלו. חישוב זה נעשה באופן הבא: 1,500 קופות צדקה הוצבו בבתי עסק שונים. נניח שבכל קופה נאסף סך של 1 שקל ליום (לפי חישוב של 20 קונים שכל אחד מהם תורם 5 אג') = 30 שקל לחודש לקופה, הרי שכל הקופות מניבות סך של 45 אלף שקל, בחישוב שנתי יוצא 540 אלף שקל, ובחישוב תלת שנתי סך של מיליון שש מאות ועשרים אלף שקל.

לדברי עו"ד זאב דסברג, בשיחה עם פורטל חדשות תקדין, "מדובר בעמותה שבה בנוסף למערך ההתרמה הרגיל פעל גם מערך התרמות של קופות צדקה ושל אנשים שהתרימו ברחובות עם קבלות שלא דווחו בספרי העמותה. עוד התברר כי רק אחוז זניח מהתרומות שנתרמו שימש את מטרות העמותה. לכל עמותה שמגייסת כספים מהציבור ישנה אחריות לנהוג בהגינות וביושר כך שהכספים ישמשו לצורך מילוי המטרות שלשמם הוקמה ופועלת העמותה. במקרה זה, בא בית המשפט כשומר האינטרס הציבורי והורה לעמותה שאת כל הכסף שהיא גייסה במשך כחמש שנים – יחזירו בחזרה לידי הציבור. לכן, כעת הוטלה עלי השליחות מבית המשפט לממש את נכסי העמותה ושל בעליה, ועל פי חוק העמותות עלי לחלק את הכספים לעמותות בעלות מטרות דומות על מנת לממש את המטרות שלשמן הכספים נתרמו במקורם על ידי הציבור. חשוב שכל עמותה המגייסת כספים מהציבור לפעילותיה תקפיד כי כספי התרומות ימלאו את יעודן וישמשו את מטרות העמותה".

 

פר"ק 1206-03-11

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:84
קומיט וכל טופס במתנה