שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הרכב של 7 שופטים ידון מחדש בשאלה האם חלוקת שארלי הבדו היא מתנה אסורה

חדשות

הרכב של 7 שופטים ידון מחדש בשאלה האם חלוקת שארלי הבדו היא מתנה אסורה , צילום: שארלי הבדו, מתוך עמוד השער של הגיליון המיוחד
הרכב של 7 שופטים ידון מחדש בשאלה האם חלוקת שארלי הבדו היא מתנה אסורה
05/03/2015, עו"ד אורי ישראל פז

בג"ץ יקיים דיון נוסף בעתירתו של ח"כ אחמד טיבי נגד מפלגת ישראל ביתנו בבקשה לאסור על חלוקת השבועון הצרפתי לבוחריה הפוטנציאליים. השופט אליקים רובינשטיין קבע כי הדיון הנוסף יהיה צופה פני עתיד, והעיר: ההתרשמות היא כי בראש מעייניו של העותר עומדת הפסקת ההפצה בשל עמוד השער של הגיליון

 

בג"ץ יידון שוב פעם בהרכב של שבעה שופטים בעתירה שהגיש ח"כ אחמד טיבי נגד מפלגת "ישראל ביתנו" של השר אביגדור ליברמן. כך קבע אתמול (ד', 4.3) השופט אליקים רובינשטיין, המשנה לנשיאת בית המשפט העליון. הדיון הנוסף יערך בשאלה אם חלוקתו של עותק השבועון הצרפתי "שארלי הבדו" היא מתנה אסורה לפי סעיף 8 לחוק הבחירות, ובשאלת מנעד סמכותו של יו"ר ועדת הבחירות המרכזית למתן צווי מניעה, והאם מוגבלת היא או שמא רחבה יותר.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

עם זאת, השופט רובינשטיין נמנע מלעכב את ביצועו של פסק הדין, בשלב זה, כך שמפלגת ישראל ביתנו תוכל להפיץ את השבועון לבוחריה הפוטנציאליים. את החלטתו שלא לעכב את ביצוע פסק הדין נימק השופט רובינשטיין בכך ש"בשלב זה לפנינו פסק דין שהוא 'ציפור ביד' לעומת הדיון הנוסף שתוצאתו היא 'ציפור על העץ'. עיכוב ביצוע ייתן לעותר את כל מבוקשו, בעוד שלעת הזאת במובן המשפטי האופרטיבי ידו על התחתונה".

בנוסף, ציין השופט רובינשטיין, "אל נכחד: כפי שציינה הנשיאה ברישת חוות דעתה בפסק הדין נשוא העתירה, ההתרשמות היא כי לאמיתם של דברים עומדת בראש מעייניו של העותר הפסקת ההפצה בשל עמוד השער של הגיליון, ואשר על כן לא הסכים להצעת בית המשפט לעניין הפצת הדף הראשון והדף האחרון; דבר זה היה מוציא את העוקץ מטענת המתנה, שלאמיתה היא כנראה נושא משני מבחינת העותר". לכן, נקבע כי הדיון הנוסף יהא בפועל צופה פני עתיד.

כפי שסוקר לאחרונה בפורטל תקדין, שופטי בג"ץ התירו למפלגת ישראל ביתנו להפיץ חינם את הגיליון המיוחד של כתב השבועון הצרפתי Charlie Hebdo כחלק מתעמולת בחירות (בג"ץ 979/15). השופטים נעם סולברג ואסתר חיות החליטו לבטל את החלטתו של יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית, השופט סלים ג'ובראן, לאסור את ההפצה לבקשתם של חברי כנסת ערבים. נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, נותרה בעמדת מיעוט.

"במסגרת תעמולת הבחירות, רשאים העותרים לחלק את הגיליון המיוחד של המגזין הצרפתי שארלי הבדו לקהל הבוחרים", פסק השופט סולברג. "זוהי תעמולת בחירות לגיטימית, לא מתנה אסורה, וגם אין סמכות למנוע את חלוקת הגיליון מטעמים הנעוצים בתוכנו".

במפלגת ישראל ביתנו ביקשו להפיץ בחינם עותקים מהגיליון המיוחד של המגזין הצרפתי הבדו שיצא לאור לאחר רציחתם של עשרה עיתונאים ושני שוטרים ופציעתם של אחרים בידי שני מחבלים שפרצו למערכת העיתון. על שער הגיליון המיוחד איור של נביא האיסלאם מוחמד כשהוא דומע ומחזיק שלט עליו כתוב: je suis charlie  ובראש העמוד נכתב: Charlie Hebdo ו-Tout est Pardonne.

בכוונת המפלגה לחלק עותקים אלה בתוך עטיפה שעליה נכתב: "אחמד טיבי לא רוצה שתראו את זה. אחמד טיבי גם לא מכיר בישראל כמדינה יהודית. אנחנו כן. ניירות לא הורגים. טרור כן. תכל'ס ליברמן. ישראל ביתנו". על העטיפה נכתבו גם בכתב קטן הסברים על אודות הגיליון ואירוע הטרור המדובר, ועוד נכתב: "ח"כ מחמוד גנאים מהרשימה הערבית המאוחדת איים על ראש הממשלה שהפצת העיתון בישראל תפגע ברגשותיהם של המוסלמים"; "אף אחד לא יכול לדמיין את התוצאות"; "אנחנו פה כדי להגיד לגנאים וחבריו: אנחנו לא ניכנע לאלימות, אנחנו לא נכנעים לטרור".

השופט סולברג קיבל את עמדת המפלגה ופסק עקרונית כי "לא בטובת הנאה חומרית עסקינן. הגיליון המיוחד של המגזין הריהו ביטוי, מלל, איור. חופש הביטוי נמצא במוקד העניין. המגמה היא לחלק בפרהסיה את המגזין, בתגובה לניסיון למנוע את הפצתו. העותרים עומדים על דעתם לגבי המסר שהם מבקשים להעביר לציבור, ומצהירים בשער בת-רבים על התנגדותם 'באופן עקרוני ונחרץ, לכפייה של דעות וערכים באופן כוחני ואלים'. זוהי תעמולת הבחירות שלהם, ומכאן רצונם לחלק את הגיליון המיוחד, לדבריהם 'בגלל שהוא מבטא עמידה איתנה מול איומים באלימות ובטרור; בגלל שהוא מבטא אומץ לב אזרחי; בגלל שהוא מבטא את חירותו של אדם במדינה דמוקרטית' (פסקה 41 לעתירה). אכן, אין מתנות-חינם, לגיליון המיוחד יש ערך כלכלי, עלותו כ-3 יורו; אך המחיר הוא שולי. לא במחיר נעוץ המניע לחלוקה. המניע נעוץ בחופש הביטוי הפוליטי".

 

דנג"ץ 1525/15

 

לקריאה נוספת, ראו:

בג"ץ התיר לישראל ביתנו להפיץ את המגזין שארלי הבדו כחלק מתעמולת הבחירות

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:34
קומיט וכל טופס במתנה