שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הצעת חוק: מיסוי דיפרנציאלי של חברות, לפי שתי מדרגות מס

חדשות

הצעת חוק: מיסוי דיפרנציאלי של חברות, לפי שתי מדרגות מס, צילום: צילום: istock
הצעת חוק: מיסוי דיפרנציאלי של חברות, לפי שתי מדרגות מס
18/06/2012, רון פז

במטרה לצמצם את הפערים האדירים בין חברות בישראל, מוצע לקבוע מס חברות בגובה 20% עד לרווח של 1.2 מיליון שקל בשנה, ו-30% מעבר לכך

הצעת חוק משמעותית הונחה על שולחן הכנסת, ברוח המחאה החברתית והרצון לחלק את הנטל באופן שוויוני יותר. לפי ההצעה, מס הישיר המוטל על רווחי חברות, הוא מס חברות, אשר שיעורו קבוע ועומד כיום על 25%, יהפוך למדורג ויהיה מותנה בגובה הרווחים. כך, יונהגו שתי מדרגות מס: התחתונה בשיעור של 20%, עד לרווח של 1.2 מיליון שקל בשנה, והעליונה בשיעור של 30%, על רווח של כל שקל נוסף מעל 1.2 מיליון שקל בשנה.

על ההצעה חתומים חברי הכנסת זהבה גלאון ויצחק וקנין – צמד הח"כים שהוביל חקיקה כלכלית חשובה אחרת, "חוק התספורות", שאושרה לאחרונה לקריאה שנייה ושלישית בשילוב עם הצעת חוק ממשלתית.

80% מגביית מס החברות – מהעשירון העליון של החברות

בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר, כי על פי מינהל הכנסות המדינה שיעור המס האפקטיבי אותו משלמות חברות גדולות בישראל נמוך משמעותית מזה המשלמים עסקים קטנים. שיעור מס החברות האפקטיבי הממוצע עומד על 23%, אך נתון זה מייצג רגרסיביות חריפה לפיה חברות גדולות משלמות מס נמוך בהרבה ואילו חברות בינוניות וקטנות משלמות מס הקרוב יותר לשיעור האמיתי בגובה 25%. אחת הסיבות העיקריות היא פטורים הניתנים מכוח החוק לעידוד השקעות הון.

נתוני מנהל הכנסות המדינה מלמדים על פערי ההכנסות האדירים בין חברות בישראל. מתוך 120,000 חברות המאוגדות בישראל, רק כ-50,000 חייבות בתשלום מס חברות על הכנסותיהן. בעשירון החמישי של החברות, ההכנסה הממוצעת החייבת במס עומדת על 180,000 שקל בשנה. בעשירון התשיעי ממוצע ההכנסה הינו 1.2 מיליון שקל בשנה, ובעשירי – 12 מיליון שקל בשנה. המאיון העליון של החברות כולל כ-500 חברות שמייצרות כל אחת בממוצע הכנסה חייבת במס של 80 מיליון שקל בשנה. כתוצאה מהתפלגות קיצונית זו, 80% מגביית מס החברות בישראל מקורה בעשירון העליון של החברות.

מיסוי דיפרנציאלי במדינות ה-OECD

עוד נמסר בדברי ההסבר, כי צמצום אי-השוויון הכלכלי באמצעות קביעת מיסוי חברות דיפרנציאלי הוא פרקטיקה הנהוגה ברבות ממדינות ה-OECD, לרבות ארה"ב, קנדה, בריטניה, צרפת, בלגיה, הולנד, יפן וקוריאה. כך למשל, בבריטניה מונהג שיעור מס נמוך ב-5% מהמס הקבוע בחוק לחברות שהרווח השנתי שלהן לא עולה על 300 אלף לירות שטרלינג (כ-1.8 מיליון שקל).

מדרגות המס המוצעות בחוק משמעותן הפחתה של 5% בגובה מס החברות המשולם על ידי 90% מהחברות בישראל, שהיקף הכנסותיהן קטן מ-1.2 מיליון שקלם בשנה. במקביל, 5,000 החברות הנוספות המהוות את "העשירון העליון", ישלמו שיעור מס שולי הגבוה ב-5% מהשיעור הקיים כיום, שעדיין נמוך ביחס לשיעור מס החברות שהיה נהוג בעשורים הקודמים (36%).

על פי סימולציה שנעשתה לפי נתוני גביית מס החברות לשנת 2008, אז הסתכמה גביית המס ב-25 מיליארד שקל, עולה כי השינוי המוצע היה מוביל לגידול של 12% בגבייה באותה שנה - כך שהמהלך אינו צפוי לגרוע מהכנסות המדינה.

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:113
קומיט וכל טופס במתנה