אישור

הדפס  הדפס
  שלח לחבר
facebook google+
ראשי  >  חדשות משפטיות  > המדינה לא תידרש להכיר בחובות אבודים של מאות מיליוני שקלים לחברות הדלק

צילום: Getty images Israel

המדינה לא תידרש להכיר בחובות אבודים של מאות מיליוני שקלים לחברות הדלק


26.02.2015 | עו"ד אורי ישראל פז

ביהמ"ש המחוזי דחה את תביעתן המאוחדת של דור אלון, דלק ו-Ten וקבע כי אין כל עיגון בחוק הבלו להכרה בחוב אבוד: "אין זה ייתכן כי בית המשפט יבנה קונסטרוקציה משפטית כלשהי מבלי שתהא לה אחיזה, ולו הקלושה ביותר, בלשון החוק"

לאחר כעשור של התדיינויות משפטיות והגשת תביעות מצד חברות הדלק הגדולות בארץ להכרה של רשות המסים בחובות אבודים בבלו על הדלק, דחה השבוע השופט ד"ר אחיקם סטולר מבית המשפט המחוזי בלוד את תביעתן המאוחדת של "דור אלון", "דלק" ו-"Ten" וקבע כי אין כל עיגון בלשון חוק הבלו להכרה בחוב אבוד וכי המחוקק אף לא מצא לנכון לתקן את לשון החוק בנושא, למרות פניות מצד יצרניות הדלק.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

התביעה המאוחדת נסובה סביב דרישתן של חברות הדלק להחזיר להן את הבלו ששילמו למדינה, במקרים שבהם לא קיבלו את התמורה עבור אותו דלק שמכרו ללקוחות כגון זכייני תחנות דלק, מפעלים וכו', וכאשר ניסיונות הגבייה מלקוחות אלה על ידן לא צלחו ("חוב אבוד"). תביעתן של חברות הדלק התבססה בעיקרה על הפסיקה הקיימת (פס"ד אלקה) באשר לחובות אבודים במע"מ, לפיה נקבע כי אין צדק בכך שעוסק ישלם מס ערך מוסף למדינה במקרה בו לא קיבל תמורה עבור השירות או המוצר שסיפק.

לפי עמדת המדינה, שיוצגה על ידי עו"ד אלפא לבנה מפרקליטות מחוז תל אביב, ושהתקבלה על ידי בית המשפט, עצם התשלום עבור הדלק על ידי הצרכן אינו רלוונטי לצורך גביית המס שכן, חוק הבלו מציין בבירור כי יצרנית הדלק היא הנושאת בנטל תשלום המס עם משיכת הדלק ממקום ייצורו. זאת ועוד, המס המוטל על דלק כגורם מזהם נועד להפנים את ההשפעות השליליות שלו, כמקובל במדינות נוספות בעולם, ולכן יש למסותו על פי צריכתו בפועל. הצרכן הסופי עשה שימוש בדלק וזיהם את הסביבה גם אם לא שילם ליצרנית עבורו ולכן המס עדיין מקיים את תכליתו.

השופט סטולר ציין, בפסק דין מנומק המחזיק 37 עמודים, כי "לב לבה של הבעיה הוא שאין בחוק הבלו כל אזכור ולו גם מינימלי לעניין של חובות אבודים. אין זה ייתכן כי בית המשפט יבנה קונסטרוקציה משפטית כלשהי מבלי שתהא לה אחיזה, ולו הקלושה ביותר, בלשון החוק".

באשר לתיקון החקיקה שפורסם באוגוסט 2013 בעניין אי-ההכרה בחובות אבודים בבלו (תיקון 8, הוספת סעיף 12א לחוק הבלו), קבע בית המשפט כי מדובר בתיקון מבהיר שקיבע את המצב הקיים ולא שינה אותו, בבחינת "המובן מאליו טוב שייאמר". יתרה מכך, ציין השופט סטולר, כי יצרניות הדלק פנו מספר פעמים בעבר למחוקק במטרה להשיג את מבוקשן באמצעות תיקון החוק ונדחו, דבר המלמד לדעתו כי גם הן מודעות לכך שמדובר בעניין למחוקק.

 

ת"א 21235-12-12

 

 

 

 
x

אהבתם? תנו לייק בפייסבוק.


טעינה